ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
محدودیت فضاهای شهری در سالیان اخیر باعث گسترش استفاده از پارکینگ های مکانیزه شده است که امکان پارک خودروها بصورت طبقاتی و بدون دخالت نیروی انسانی را فراهم می سازند. طرحهای بسیار متنوعی در این زمینه وجود دارد و نوآوریهای صنعتی بطور پیوسته محصولات جدیدی به بازار عرضه می کنند. برخی انواع سیستم های مکانیزه پارکینگ را می توان بشرح زیر معرفی کرد:
پارکینگ چرخشی برج مانند (Tower-Rotary Type Parking System): که شامل یک مکانیزم چرخنده است که تمامی سیستم و خودروهای پارک شده را در یک حرکت دورانی شرکت می دهد. بارگذاری و تخلیه سیستم از خودرو بصورت چرخهای و در پایین ترین قسمت روی میدهد. از یک سیستم چرخ زنجیر برای ایجاد حرکت دورانی استفاده شده و در هر طبقه دو محل برای پارک خودرو وجود دارد.
پارکینگ ارابهای (Cart type parking System): این سیستم دارای ورودی و خروجیهای متعدد است. یک مکانیزم داخلی سقف پارکینگ های طبقاتی را در امتداد عمودی و افقی جابجا میکند.
سیستم استاکر یا پشتهای (Stacker-type parking System): این سیستم از مکانیزمی روباتیک به نام استاکر استفاده میکند که در مرکز قرار گرفته و خودروها را از آسانسور مرکزی تحویل گرفته یا به درون آن وارد میکند.
سیستم پارکینگ شطرنجی: از یک سیستم بستر غلتنده که در کف پارکینگ تعبیه شده استفاده می شود تا خودروها را در دو جهت X و Y حرکت دهد. در برخی مکانها بالابرهایی نصب شده تا امکان جابجایی عمودی خودرو نیز فراهم شود.
سیستم پارکینگ سه حرکتی : سیستم نقاله امکان جابجایی همزمان در سه بعد را می دهد که باعث کاهش زمان چرخه پارکینگ شده و در عین حال ایمنی بالاتری فراهم می کند. هسته سیستم از یک دیرک استوانهای توخالی تشکیل شده است. سیستم شامل مکانیزمی چرخ و فلک مانند شامل تعدادی سکو با قابلیت جابجایی در راستای عمودی است. هر کدام از سکوهای نقاله بطور عمودی جابجا می شود و شامل سورتمه ای است که بر روی ریلهای افقی حرکت می کند. چرخ و فلک می تواند یک حرکت دورانی پیوسته داشته باشد. هر سکو قابلیت حرکت از پایین ترین نقطه تا بالاترین نقطه را دارد و در این مسیر سورتمه متصل بخود را نیز همراه می برد.
تالیف: اصغر ناصری
مردادماه 1392