دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

سفینه غوطه وری اکتشافی تایتان و سرنوشت آن

تایتان یک سفینه غوطه وری اکتشافی است. منظور از سفینه غوط وری (submersible) نوعی وسیله نقلیه است که نوسط یک کشتی مادر به محل ماموریت برده شده و در آب انداخته می شود. سپس با توانی محدود که برای ساعات معینی تعریف شده می تواند به اعماق آب رفته و عملیات اکتشافی انجام دهد. در پایان باید توسط کشتی مادر بازیافت شده و به عرشه آن بازگردانده شود. در طرف مقابل، یک زیردریایی (submarine) یک وسیله نقلیه کاملا مستقل است که دارای توان و منابع کافی برای حرکت در زیر آب و بازگشتن به بندر محل عزیمت است.

سفینه غوطه وری تایتان توسط شرکت OceanGate ساخته شد و در ماموریت اخیر خود بنا داشت لاشه کشتی تایتانیک در اعماق دریا را مورد اکتشاف قرار دهد. کشتی تایتانیک که یک کشتی بخار لوکس بود، در 15 آوریل 1912 در اقیانوس اطلس شمالی به یک کوه یخ برخورد کرد و از 2240 مسافر و خدمه آن بیش از 1500 نفر جان خود را در این فاجعه از دست دادند. تایتانیک در زمان خود بزرگترین جسم متحرک ساخته شده توسط انسان بود و بیش از 268 متر طول داشت.

هم اکنون لاشه تایتانیک در عمق 3800 متری اقیانوس اطلس در فاصله 690 کیلومتری ساحل نیوفاندلند قرار دارد. دو تکه این کشتی حدود 600 متر از هم فاصله دارند. بسیاری از جزئیات دماغه کشتی هنوز قابل تشخیص است. لاشه تایتانیک برای اولین بار توسط رابرت بالارد در عمق دریا به سال 1985 و بوسیله یک سفینه غوطه وری بدون سرنشین کشف شد.

سفینه غوطه وری تایتان روز یکشنبه 28 خردادماه 1402 به درون آب انداخته شد تا لاشه تایتانیک را مورد اکتشاف قرار دهد. این سفینه دارای 5 سرنشین بوده و برای 96 ساعت ذخیره اکسیژن داشت. این سفینه تماس خود با کشتی مادر را تنها یک روز پس از به آب انداختن  از دست داد و هم اکنون امیدها برای یافتن آن بسرعت به تحلیل می رود. با وجود تکنولوژی مدرن بکار رفته در ساخت این سفینه غوطه وری، این امر دشواری ها و خطرات اکتشاف در اعماق دریا را بار دیگر نشان می‌دهد.


منبع اصلی:

https://indianexpress.com/article/technology/science/titanic-missing-submearine-titan-submersible-oceangate-8674455/

برای مطالعه بیشتر: سرگذشت تایتانیک

جداول خواص ترمودینامیکی و استفاده از آنها در تعیین حالت مواد

جداول خواص ترمودینامیکی

و استفاده از آنها در تعیین حالت مواد

 

جداول خواص ترمودینامیکی ابزار اصلی در تعیین فاز ماده در دما و فشارهای مختلف هستند. این جداول در گستره‌های وسیعی منتشر شده و در انتهای اغلب کتابهای درسی ترمودینامیک دیده می‌شوند. با یک مثال نحوه استفاده از این جداول را روشن می‌سازیم.

مثال فاز مربوط به هرکدام از حالات آب ذکر شده را با استفاده از جداول ترمودینامیکی تعیین کرده و موقعیت آن حالت را بر روی نمودارهای P-v ، T-v و P-T مشخص کنید.

a)      120 °C , 500 kPa

b)      120 °C , 0.5 m3/kg

حل جداول B.1.1 در بیشتر کتابهای درسی، خواص ترمودینامیکی آب را فهرست کرده‌اند. در سطر مربوط به دمای °C 120 فشار آب اشباع را می‌یابیم:

همانطور که دیده می‌شود فشار آب اشباع در °C T = 120 برابر 198.5 kPa است. از آنجایی که P= 500 kPa > 198.5 kPa است حالت آب تحت فشار یا compressed liquid را داریم. نمودار زیر حالت a را نسبت به حالت آب اشباع در  °C T = 120 و P = 198.5 kPa نشان می‌دهد.

برای مشخص کردن فاز آب در حالت b ، درسطر مربوط به دمای T = 120 °C حجم مخصوص آب اشباع و بخار اشباع را می‌یابیم:

vf = 0.001060 m3/kg   آب اشباع

vg = 0.89186 m3/kg   بخار اشباع

از آنجایی که vf <v < vg بنابراین حالت b مخلوطی از آّب و بخار است. شکل زیر حالت b را بر روی نمودار P-v نشان می‌دهد.


تدریس ترمودینامیک

با کیفیت عالی همراه با حل مسایل متنوع امتحانی

توسط مهندس مکانیک از دانشکده فنی دانشگاه تهران

جلسه اول رایگان

شماره تماس : 09360771981

ناصری (ترجیحا پیامک بفرستید)