ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
22 آگوست 2013
شرکت فورد به تازگی پروژهای را در روسیه آغاز کرده است که به مطالعه مدلهای ارتباطی روباتها در فضا می پردازد. هدف نهایی شرکت از این مطالعه ارتقای فناوری ارتباطات خودرویی است.
این پروژه سه ساله که با همکاری بخش تلماتیک دانشگاه فنی سن پترزبورگ در روسیه آغاز شده، کانالهای ارتباطی میان روباتها در ایستگاه فضایی بینالمللی را مورد کاوش قرار میدهد. این تیم تحقیقاتی امیدوار است با تحلیل شبکههای تور مانند (mesh networks) و تلماتیک (مبادله اطلاعات دیجیتالی از راه دور) بتواند سطح توسعه ارتباطات میان خودرو- ابر رایانشی (vehicle-to-cloud)، ارتباطات خودرو-زیرساخت و ارتباطات خودرو-خودرو را که مجموعا به نام ارتباطات V2X خوانده میشوند، ارتقا بخشد.
شرکت فورد امید دارد این پروژه به کاهش حوادث ترافیکی کمک رسانده و گامی در جهت کاهش راهبندانهای ترافیکی و فراهم ساختن امکان پاسخ سریعتر به درخواست های امدادی محسوب شود.
نسل آینده روباتهای فضایی، ماشینهایی ابرمرتبط (hyper-connected) در جهان مادی هستند که به فناوریهای چندگانه رادیویی برای ارتباط با ایستگاه فضایی، فضانوردانی که برای کمک به آنها ساخته شدهاند و کنترلرهای انسانی واقع بر روی زمین مجهز میباشند. فورد بر این باور است که خودروهای مرتبط آینده نیز تا حدودی مانند این روباتها به شکل موجودی نیمه خودکار عمل کرده و فعالیتهای خود را با سیستم های مدیریت رایانش ابری و نیز زیرساخت جادهای و خودروهای پیرامون خود هماهنگ میسازند. این خودروها همانند روباتهای فضایی از شبکههای ارتباطی متعددی از LTE گرفته تا DSRC و WiFi برای تضمین رساندن پیام خود به مقصد مورد نظر استفاده میکنند.
بخصوص شرکت فورد به راههایی مینگرد که از طریق آنها ارسال پیامهای حیاتی در صورت قطعی شبکه نیز امکان پذیر باشد. برای مثال در صورت قطعی یک ارتباط خودرو –ابررایانشی، ارتباط خودرو-خودرو می تواند وظیفه انتقال پیام را بعهده گیرد.
اولگ گوسیخین مدیر فنی تحلیل سیستم شرکت فورد در این رابطه می گوید: "تحقیق در گزینههای اضطراری و شبکه های مقاوم پیامرسانی بسیار مهم است. اگر یک شبکه دچار قطعی شود، جایگزینهای دیگری باید شناسایی و تقویت شوند تا پیامها بین شبکهها بطور قابل اعتماد منتشر شوند".
برپایه دانش بدست آمده از مطالعه روبوتهای فضایی، مهندسین خواهند توانست الگوریتمی یکپارچه با سیستمV2X ابداع کنند که بتواند پیامها را از طریق شبکهای مناسب بسته به اهمیت آنها هدایت کند. برای مثال یک پیام اضطراری می تواند از طریقیک شبکه توری سریعتر منتقل شود در حالی که یک پیام مربوط به تفریحات درون خودرویی از طریق یک کاربرد خودرو-زیرساخت قابل انتقال است.
گوسیخین می افزاید: "ما در حال تحلیل دادههای موجود برای تحقیق در این موضوع هستیم که کدام شبکهها مقاومتر و قابل اعتمادتر برای هر نوع پیام هستند و این که گزینههای اضطراری در هنگام قطعی یک شبکه در سناریوهای ارتباطی خاص کدامند. برای مثال در یک تصادف، یک خودرو ممکن است گزینه ارسال پیام از طریق DSRC، LTE یا شبکه توری (meshed Network) را بسته به نوع سیگنال، سرعت و مقاومت شبکه مورد نیاز در اختیار داشته باشد با این هدف که پیام او به امدادگران با حداکثر سرعت ممکن برسد."
دانشگاه فنی سن پترزبورگ شبکه های تلماتیک روباتیک بسیار ستبری ابداع نموده است که در برابر امکان قطعی شبکه بسیار مقاوم هستند. در فضای بسیار خطرناک خارج جو، در هر شرایطی باید روباتهای فضایی قادر به ارتباط با فضانوردانی باشند که آنها را کنترل میکنند.
منابع خبر:
http://gigaom.com/2013/08/22/what-ford-will-learn-about-the-connected-car-from-space-robots/
برای منبعی غنی در مورد فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی به سایت زیر مراجعه کنید.
افزایش بازدید و رتبه سایت شما در گوگل و الکسا به صورت رایگان:
http://link.azos.ir