ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
19 آگوست 2013 -
مطابق پژوهشهای انجام شده در کشور آلمان، اگر تنها نیم درصد از خودروهای موجود بر سطح جادهها با یکدیگر مرتبط شوند، راهبندانهای ترافیکی بطرز قابل ملاحظهای کاهش خواهند یافت.
صنعت خودرو به تازگی مملو از اخباری در مورد فناوری ارتباطات خودرویی با استفاده از شبکههای بیسیم شده است، مسیری که بسوی تردد و مسیریابی بهتر با استفاده از اطلاعات بلادرنگ، سرگرمیهای درون خودرویی بیشتر برای مسافرین، هشدارهایی در مورد مخاطرات جادهای و در نهایت خودروهای بدون راننده پیش میرود. برخی مدافعین این فناوری بر این باورند که در چند دهه آینده خودروهای بدون راننده تحقق عینی خواهند یافت؛ برخی نیز معتقدند که تا سال 2025 از بازار انبوه برای این خودروها خبری نخواهد بود. گوگل، آئودی و لکسوس پیشتاز این فناوری بودهاند و در ماه می اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی مطالعهای چند لایه را آغاز کرده است که باید به آرایهای از استانداردهای ایمنی بیانجامد.
در این میان، بیشتر خودروسازان هم اکنون قابلیت اتصال به خدمات صوتی مانند پاندورا و استیچر را از طریق گوشیهای هوشمند ارائه میکنند. برخی خودروسازان امکان جستجوی محدود با گوگل را با استفاده از اینترنت درون خودرو در مدلهای تولیدی ایجاد کردهاند. خودروی تسلا مدل اس یک صفحه نمایش مرکزی 17 اینچی دارد که به سرنشین خودرو اجازه وبگردی همانند یک iPad را میدهد.
از آنجایی که نوعی از قابلیت ارتباط به الزامی برای هر نوع خودروی بازطراحی شده تبدیل گردیده است، وجود یک شبکه قابل اعتماد همراه با امنیت کافی نیز از اهمیتی یکسان برخوردار شده است. برای پاسخگویی به این نیازها، شرکت کالیفرنیایی سیسکو و کانتیننتال ای جی آلمان با همکاری یکدیگر نمایشی از مفهوم ارتباطات خودرویی در شمال میشیگان را آغاز کردهاند.
این مفهوم که نمایش آن در سمینارهای توجیهی سالانه مرکز پژوهشهای خودرویی آغاز شده است، نوید دهنده انتقال بلاواسطه میان شبکههای 2G، 3G و شبکههای WiFi موجود برمبنای میزان هزینه مورد نظر مشتری بر حسب کیفیت خدمات درخواستی میباشد. سیسکو ادعا می کند که این مفهوم، پیشرفتی نسبت به خدمات موجود و لیکن کندتر محسوب میشود. خدمات اختصاصی رایانش ابری خودروی مرتبط میتواند به عنوان واسطهای با اینترنت عمل کرده و هم ابر رایانشی و هم خودرو دیوارههای محافظی در برابر حملات سایبری فراهم کنند. حملات سایبری میتوانند ایمنی راننده را بسته به سامانه مورد تهاجم به خطر اندازند. این واقعیت NHTSA را بر آن داشته است که در سال 2012 یک بخش تروریسم سایبری در این اداره افتتاح کند.
مطابق ادعای شرکت سیسکو، هر خودروی مرتبط میتواند 1400 دلار سود در سال ایجاد کند که از ناحیه خدمات ارزان بیمه بر حسب مسافت طی شده، کاهش زمان تردد یا کاهش تعداد تصادفات میتواند عاید شود.
آندرس مای مدیر گروه خودروی مرتبط سیسکو به خبرگزاری بوستون چنین گفته است که ارتباطات خودرویی تحولی واقعا بنیادین برای بیمهگران ایجاد خواهد کرد. ارتباطات خودرویی در تمامی زنجیره ارزش آنها موج ایجاد میکند. این فناوری از بروز تصادفات جلوگیری میکند... همچنین به بیمهگران کمک میکند به جبران خسارت و کنترل هزینههای متضررین بپردازند.
مای میافزاید: "از دیگر فواید ارتباطات خودرویی کاهش زمان گیر کردن در راهبندان هاست، زیرا اگر بخش بزرگی از خودروها مرتبط شوند، قادر خواهید بود راهبندان ها را دور بزنید". در یک اکوسیستم ارتباطات خودرویی ظرفیت هر باند حرکتی پنج برابر میشود و این امر بر تعداد جادههای مورد نیاز در آینده اثر قابل توجهی خواهد داشت.
حتی با مرتبط شدن تعداد کمی خودرو فواید بزرگی عاید خواهد شد. مطابق پژوهشهای انجام شده در کشور آلمان، اگرتنها نیم درصد از خودروهای موجود بر سطح جادهها با یکدیگر ارتباط حاصل کنند، راهبندانهای ترافیکی بطرز قابل ملاحظهای کاهش خواهند یافت.
اما آیا مصرف کنندگان هزینه این خدمات را میپردازند؟ حتی طرح خدمات بیسیم درون خودرویی آئودی که بنا به تبلیغ این خودروساز از قیمتی بسیار رقابتی برخوردار است، حدود 15 دلار در ماه هزینه در بر دارد. باید دید در دراز مدت چه تعدادی از افراد مایل به پرداختن هزینه خدمات ارتباطات خودرویی هستند که فواید آنها خیلی محسوس تر از هزینه خدمات گوشی های هوشمند نیست.
آندرس مای میگوید: "خودروسازان و سایر کسب و کارها که قادر به بازاریابی برای خدمات خود هستند بخشی از هزینه ها را خواهند پرداخت. ما بیش از 70 تسهیلات اشتراکی برای کاهش هزینه یا افزایش سودآوری شناسایی کردهایم. هر شرکتی میتواند با فراهم ساختن امکان دسترسی شرکت های ثالث به مشتریانش، در برخی از سود آنها شریک شود."
این امر در نهایت هزینه پایانی را برای رانندگان کاهش خواهد داد، اما خبر از آینده ای می دهد که در انحصار بازاریابان است، اشخاصی که بر همه موقعیت های سودآور آگاهند و آنها را بطور بلادرنگ برای مشتری تبلیغ می کنند. لیکن یک نظرسنجی انجام شده توسط سیسکو در ماه می نشان داد که بیشتر آمریکاییان مایلند برخی اطلاعات خود را از طریق سامانههای ارتباطی در اختیار بگذارند و در عوض رانندگی متفاوتی را تجربه کنند.
بنظر میرسد مفهوم ابداعی توسط سیسکو و شرکت کانتیننتال نوید نسخه بهتری از گوشی های هوشمند امروزی و اینترنت درون خودرویی فعلی را می دهد: امنیت بیشتر در برابر نفوذگران، از دست نرفتن ارتباط در هنگام عبور از مرز شبکه ها و اتصال قویتر برای مسیریابی در ترافیک یا استفاده از تلویزیون اینترنتی. خودروهای مرتبط آینده ممکن است به این نوع از قابلیت اعتماد شبکهای نیاز داشته باشند؛ امری که بنظر می رسد در توان فناوری امروز باشد.
منبع خبر: