دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

ویروس کرونا چگونه به بدن حمله می کند؟


عکس ویروس کرونا در زیر میکروسکوپ (اجرام زرد رنگ)


اولین نشانه آلوده شدن به ویروس کرونا مشکلات تنفسی است. زیرا اولین درگاه حمله ویروس ششهای انسان است.


درست همانند انفلوآنزا، ویروسهای کرونا تولید بیماری های تنفسی می کنند که قادرند از شخص بیمار توسط سرفه یا عطسه و پاشش قطرات ریز مایع از بینی یا دهان آنها به اشخاص دیگر مبتلا شوند.

متخصصین به آهستگی درباره بیماری کووید 19 اطلاعات بیشتری کسب می کنند. به نظر می رسد نوع جدید ویروس به دو دسته از سلولها در شش حمله می کند. نوع اول سلول جامی (goblet) و نوع دوم سلول مژک دار(ciliated) نام دارد. سلول جامی مخاطی تولید می کند که یک لایه نازک مرطوب بر روی مجرای تنفسی ایجاد می نماید. این امر برای حفظ رطوبت شش و تامین سلامت فرد لازم است.

سلول مژک دار سلولهایی هستند که دارای موهای ریز بر روی خود می باشند. این موها به سمت بالا حرکت موجی داشته و مواد آلوده چسبیده به بزاق مانند باکتری ها و ویروسها یا ذرات غبار را به بالا به سمت حلق می رانند.

هنگام سرفه، مخاط به بالا پرتاب شده و بخشی نیز به درون حوض اسید معده پایین برده می شود.

مشکل از اینجا آغاز می شود که ویروس این دو نوع سلول را آۀوده ساخته و آنها را می کشد. ویروس در فرایند همانند سازی خود در این سلولها، آنها را می کشد و بافت مرده به درون شش سقوط می کند که خود باعث انسداد ششها و ایجاد سینه پهلو (ذات الریه) می شود.

مشکل بعدی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن احساس می کند که بدن مورد حمله واقع شده و واکنش نشان می دهد. سیستم ایمنی دچار پرکاری شده و ممکن است بافت سالم زیر بافت مرده را نیز مورد حمله قرار دهد. به این حالت hyperimmune گفته می شود.

فعالیت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس می تواند موجب التهاب ششها شود که تنفس را دشوار تر خواهد ساخت.

به محض اینکه ویروس حالت ذات الریه در شش ها ایجاد کرد، با ایجاد مشکلاتی در کیسه های هوایی رگهای خونی شش ها ایجاد مشکل می کند. این کیسه های هوایی پیرامون اندام های براکولی مانند ششها به نام alveoli پیچیده شده اند.


این اندامهای کیسه مانند نقش مهمی در تنفس عادی دارند، زیرا تبادل دی اکسید کربن با اکسیژن را در تنفس عادی به عهده دارند. این اندامهای بسیار ظریف می توانند براحتی تخریب شده و قابلیت اکسیژن رسانی به خون را محدود سازند.

متاسفانه بیماری کوید 19 می تواند سایر اندامها مانند کلیه ها را نیز مورد حمله قرار دهد. بنابراین افراد بالای 60 سال و افراد مبتلا به هرگونه بیماری قلبی عروقی باید از رفتن به اجتماعات شلوغ اکیدا خودداری کنند.


منبع: SKY NEWS


https://news.sky.com/story/coronavirus-how-does-covid-19-attack-the-human-body-11947643

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد