دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

چیزهایی درباره ویروس کرونا که نمی‌دانیم

حدود سه ماه از گزارش اولین مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا در چین می گذرد و دانشمندان و کارشناسان بهداشت عمومی حقایق زیادی در مورد این ویرس فرا گرفته اند. لیکن هنوز پرسش های مهمی وجود دارند که پژوهشگران، پزشکان و نیز سیاست گذاران و اقتصاددانان در پی پاسخ آنها هستند:

این ویروس تا چه اندازه مسری است؟

بر طبق نظر سازمان جهانی بهداشت (WHO) این ویروس از طریق قطره های کوچک موجود در سرفه یا عطسه فرد مبتلا به دیگران منتقل می شود. این ویروس می‌تواند چندین روز بر روی سطوح باقی بماند. بنابراین علاوه بر استنشاق مستقیم ویروس، ممکن است با لمس سطوح آلوده و سپس لمس بینی، دهان یا چشمان به این ویروس مبتلا شوید. شواهدی در مورد انتقال ویروس از طرق مدفوع فرد بیمار نیز وجود دارد که هنوز تایید نشده اند.

تاکنون چندتن از مردم دنیا به این ویروس مبتلا شده اند و چه تعداد نشانه های ابتلا را از خود بروز داده‌اند؟

طبق آمارهای رسمی تاکنون 664,731 تن از مردم دنیا به این ویروس آلوده شده و از این میان حدود 142,427 نفر بهبود یافته و 30,892 نفر نیز درگذشته‌اند (29 مارس 2020).  برخی پژوهشگران تخمین زده اند که تا 80 درصد مبتلایان به ویروس تنها نشانه های ملایمی از خود بروز می دهند و ممکن است حتی از بیماری خود باخبر نشوند. این امر تعداد واقعی مبتلایان را به حدود 3 میلیون نفر می رساند.  برای رسیدن به عدد دقیقتر نیاز به کیت های آزمایش سریعتر و دقیق تر داریم.

آیا افراد جوانتر کمتر به این بیماری دچار می شوند؟

افراد کهنسال و افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند ناراحتی قلبی، آسم، فشار خون بالا و دیابت در معرض خطر بیشتری هستند. اما میزان آسیب پذیری جوانان هنوز بدرستی معلوم نشده است.

آیا امکان ابتلای دوباره افراد وجود دارد؟

مواردی از احتمال ابتلای دوباره افراد ظاهرا بهبود یافته وجود دارد لیکن بیشتر دانشمندان بر این باورند که این موارد ممکن است عود کردن دوباره بیماری باشد. ممکن است بیماری احساس کند حالش بهتر شده و آزمایش ویروس در بینی و گلوی او منفی شود در حالی که ویروس جای دیگری در بدن او باقی مانده است. افرادی که کاملا بهبود یافته اند دارای آنتی بادی هایی در بدن خود هستند که آنها را از ابتلای دوباره مصون می دارد. لیکن مدت دوام آنتی بادی ها در بدن برایمان نامعلوم است.ممکن است جهش ژنتیکی ویروس افراد قبلا مصون شده را دواره مبتلا سازد.

بیماری عالم گیر کووید 19 تا چه زمانی بطول خواهد انجامید؟

هیچکس جواب این پرسش را نمی داند. مدت قرنطینه افراد در شهرها و زمان ابداع واکسن یا داروی موثر بر علیه بیماری از عوامل تعیین کننده هستند. در استان هوبی چین که قطب شیوع بیماری بوده، زندگی به روال عادی برگشته است. باید دید آیا این امر موجب آغاز موج جدیدی از همه گیری می شود یا خیر.

آیا میزان در معرض قرارگیری در برابر ویروس تعیین کننده شدت بیماری فرد است؟

ویروسها به بدن فرد وارد شده، سلولها را آلوده ساخته و آنها را به کارخانه هایی برای تولید میلیونها کپی از خود تبدیل می کنند. بنابراین تعداد ذرات ویروس که در ابتدا وارد بدن می شود تاثیر کمی بر حجم نهایی ویروس در سیستم بدن دارد. در عین حال، در معرض قرارگیری مداوم احتمال اینکه بالاخره ویروس وارد بدن شود را افزایش می دهد.

منبع:

https://japantoday.com/category/features/health/explainer-what-we-don%E2%80%99t-yet-know-about-the-coronavirus

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد