دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

نابرابری جهانی در زمینه واکسیناسیون کووید 19 چیزی بیش از یک مساله اخلاقی است

توزیع نابرابر واکسن می تواند به بهای جانهای بسیار، تخریب اقتصاد جهانی و طولانی شدن پاندمی منجر شود.

چندین ماه پیش از تایید اولین واکسن کووید 19، کشورهای ثروتمند برای تضمین خرید میلیونها دوز واکسن جهت شهروندان خود شتاب کردند. تا انتهای 2020، کانادا 338 میلیون دوزواکسن خرید کرد که برای چهاربار واکسیناسیون کل جمعیت آن کافی است. بریتانیا به قدری واکسن خرید کرده که بتواند سه برابر جمعیت خود را پوشش دهد. ایالات متحده 1.2 میلیارد دوز واکسن خریداری کرده و 14 درصد شهروندان خود را تاکنون واکسینه کرده است.Advertisement

برای کشورهای فقیر داستان به گونه دیگری است. بیش از 200 کشور دنیا حتی یک دوز واکسن خریداری نکرده اند. دنیا بر لبه یک شکست اخلاقی فاجعه بار قرار دارد و بهای این شکست از دست رفتن جان بسیاری از ساکنین کشورهای قیر خواهد بود.

نهاد بین المللی کوواکس که برای دسترسی عادلانه تر به واکسن کووید 19 تاسیس شده، برای ارسال رایگان واکسن به کشورهای فقیر هدف گذاری شده است. اما این نهاد عملکرد بسیار کندی دارد. در 24 فوریه 600 هزار شات واکسن به غنا فرستاده شد. کوواکس هنوز به 23 میلیارد دلار بودجه برای رسیدن به هدف واکسیناسیون 20 درصد از کشورهای عضو تا انتهای سال جاری نیاز دارد.

این بی عدالتی تنها یک مشکل اخلاقی نیست. نابرابری در توززیع واکسن و بی بهره ماندن جمعیت کشورهای فقیر می تواند باعث طولانی تر شدن همه گیری جهانی شده و انواعی از ویروس که مقاوم تر هستند را بوجود آورد. اثرات اقتصادی فروپاشی اقتصاد کشورهای فقیر دامان کشورهای ثروتمند تر را نیز خواهد گرفت.

یک همه گیری ویروسی در یک مکان می تواند بسرعت به سایر مکان ها نیز گسترش یابد. ویروسها بسرعت دچار جهش ژنتیکی می شوند. بیشتر جهش ها بی ضررند لیکن برخی به ایجاد انواع مقاوم ویروس در برابر واکسنهای موجود می توانند منجر شوند. هرچه شیوع ویروس گسترده تر باشد امکان بروز جهش بیشتر است و خطر بیشتری کل جمعیت دنیا را تهدید می کند. بنابراین امکان پیدایش گونه های جهش یافته خطرناک در کشورهای فقیر که محروم از واکسیناسیون وسیع سراسری هستند بیشتر است.

انواع جهش یافته ویروس کرونا حتی می توانند باعث ابتلای دوباره افراد شوند. بنابراین واکسیناسیون کل جمعیت دنیا امری الزامی است، تنها اتفاقی که می تواند باعث پیروزی نهایی انسان بر ویروس کرونا شود.


منبع:

https://www.sciencenews.org/article/covid-19-global-inequity-vaccines-deaths-economy-pandemic

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد