دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

غیرقابل باور: تورم اتمسفر مریخ به علت ایجاد خلا در طوفان خورشیدی

سال گذشته اتمسفر مریخ بدون نشانه قبلی، بطور موقت تا سه برابر اندازه عادی خود متورم شد و دانشمندان را در شگفتی فرو برد. اکنون پژوهشگران کشف کرده اند که این انفجار تورمی توسط یک شکاف نادر یا خلا در ذرات بارداری که بطور پیوسته از سوی خورشید صادر شده و به طوفان خورشیدی موسومند، ایجاد شده است.

این تورم ناگهانی اتمسفر برای سیاره زمین نیز قبا روی داده و ممکن است بزودی تکرار شود.

این رویداد برای مریخ در 26 دسامبر 2022 اتفاق افتاد و سپر مغناطیسی مریخ یا مگنتوسفر آن هزاران کیلومتر در فضا گسترش پیدا کرد. بنا بر مشاهدات دانشمندان این گسترش اتمسفری با کاهش صدبرابری حجم ذرات طوفان خورشیدی متناظر است.

بطور معمول خورشید بطور پیوسته مریخ و سایر سیارات دستگاه خورشیدی را بطور پیوسته بمباران می کند که باعث شده مریخ بیشتر اتمسفر خود را از دست بدهد. مگنتوسفر مریخ یا آنچه از آن باقی مانده است بیشتر ذرات خورشیدی را از خود می راند.

لیکن وقتی طوفان خورشیدی فروکش می کند مگنتوسفر با نوعی خلا مواجه می شود و شروع به انبساط بسوی بیرون می نماید. با بازگشتن طوفان خورشیدی به حالت عادی مگنتوسفر نیز به حجم اولیه خود باز می گردد.

پدیده مشابهی بریا زمین در سال 1999 اتفاق افتاد و زمانی که طوفان خورشیدی در فاصله 10 تا 12 می بطور کامل ناپدید شد، اتمسفر ما تا 100 برابر حجم عادی خود تورم یافت. البته این رویداد آثار تخریبی بر سیاره ما نداشت.

 

منبع:

https://news.yahoo.com/lifestyle/almost-unbelievable-rare-void-sun-172821725.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد