دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

چگونه نوع بشر در 70 هزار سال پیش در لبه انقراض قرار گرفت

حدود 70 هزار سال قبل جمعیت کل بشر در سراسر دنیای مسکون به تقریبا چند هزار نفر کاهش پیدا کرد. در این لحظه ممکن بود بشر مانند دایناسورها برای همیشه از صحنه گیتی حذف شود.

این واقعه امروز امر مسلمی است و بررسی های دیرین شناسی از روی پراکندگی فسیل ها و سن شناسی آنها، درستی آن را به اثبات رسانده است. لیکن دلیل این واقعه شگرف و سرنوشت ساز بدرستی روشن نیست.

یک نظریه بر این مدعا است که یک ابرآتشفشان در ناحیه سوماترای اندونزی به ناگاه منفجر شده و آسمان را با ابری از خاکستر تیره ساخته است. بدین سبب یک عصر یخبندان بسیار هولناک آغاز شده که تمامی انسانها مگر مقاوم ترین آنها را از بین برده است.

دانشمندان درباره این ایده توافق ندارند. لیکن مسلم است که 70 هزار سال پیش از بین رفتن بیشتر انسانها باعث کاهش قابل ملاحظه تنوع ژنتیکی نوع انسان شده است.

جمعیت کم یک گونه به این معنا است که افراد گونه از بیماری ها و فجایع زیست محیطی بیشتر آسیب می بینند و رگه های نامطلوب ژنتیکی ممکن است بیشتر گرد آیند زیرا تعداد کمتری از یک گونه برای گزینش جهش های ژنتیکی مطلوب در دسترس است.

غیر از نظریه انفجار ابرآتشفشان، ممکن است یک دلیل دیگر برای نابودی دست جمعی انسانها در آن تاریخ، گسترش یک بیماری کشنده باشد. دلیل این واقعه فاجعه بار هرچه باشد ما امروزه زندگی خود را مدیون چند هزار تن از نیاکان خود هستیم که توانستند شجاعانه شرایط سخت زندگی در 70 هزار سال پیش را تحمل کرده و آن دوران دشوار را پشت سر بگذارند.

منبع:

https://www.businessinsider.com/genetic-bottleneck-almost-killed-humans-2016-3

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد