دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

پاسخ به برخی پرسش های اساسی درباره بیماری کووید 19

منبع: گاردین 21 مارس 2020

 https://www.theguardian.com/world/2020/mar/21/what-is-coronavirus-mortality-rate-covid-19

درباره این ویروس چه می دانیم؟

ویروس کووید 19 عضوی از خانواده ویروسهای کرونا است که در اواخر سال گذشته جهشی را از حیوانات به انسانها انجام داد. بیشتر افرادی که در ابتدا به این ویروس مبتلا شدند یا در بازار فروش اغذیه دریایی هوآنان در مرکز شهر ووهان چین کار می کردند یا از مشتریان دایمی آن بودند. یک ویژگی غیرعادی برای ویروسی که از حیوانات به انسان منتقل می شود، این است که به آسانی بین انسانها منتقل شود. لیکن تخمین های جاری نشان می دهند که یک انسان آلوده به کووید 19 آن را به دو نفر دیگر منتقل خواهد ساخت. بنظر می رسد این ویروس نرخ مرگ و میر بالاتری از بیماری های متداولی مانند آنفولانزای فصلی دارد. ترکیب توانایی ویروس کورونا در انتشار و ایجاد بیماری شدید بسیاری از کشورهای دنیا را به اتخاذ اقداماتی برای مهار ویروس واداشته است.

چگونه می توانیم از خود و دیگران در برابر آلودگی به این ویروس محافظت کنیم؟

شستن مرتب دستها به مدت 20 ثانیه با آب و صابون، خودداری از تماس بخش های مختلف صورت با دست و استفاده از دستمال کاغذی برای سرفه یا عطسه و انداختن فوری آنها در سطل زباله درب دار، خودداری از تماس نزدیک با افراد مشکوک به ابتلا از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از ابتلا به ویروس است.

چگونه می توان کووید 19 را از آنفلونزا تشخیص داد؟

ویروس کرونای جدید در میانه فصل آنفولانزا در نیمکره شمالی حمله خود را آغاز کرد و حتی پزشکان در حال تلاش برای تشخیص دقیقتر این دو بیماری از هم هستند. شبیه بودن نشانه های دو بیماری باعث شناسایی دیرهنگام آن در برخی کشورها مانند ایتالیا شده است.

نشانه های متداول آنفولانزا که معمولا بسرعت ظاهر می شوند شامل تب بالا، گلودرد، درد عضلانی، سردرد، لرز، آبریزش یا گرفتگی بینی، خستگی و کسالت و گاهی اوقات استفراغ و اسهال هستند. پزشکان هنوز در حال بررسی نشانه های خاص کووید 19 و شدت آنها هستند، لیکن مطالعات اولیه بیماران نشان داده که تقریبا تمامی آنها یک تب و سرفه خشک را تجربه کرده و بسیاری از آنها کسالت و درد ماهیچه ای داشته اند. ذات الریه (عفونت ششها) در بیماران ویروس کرونا متداول است و ممکن است به مشکلات تنفسی بیانجامد. آبریزش بینی و گلودرد کمتر متداول هستند و تنها در 5 درصد بیماران کووید 19 گزارش شده اند. تنها از طریق آزمایش می توان به وجود بیماری بطور کامل اطمینان یافت.

در صورت بروز نشانه های بیماری چه باید کرد؟

اگر نشانه های بیش از 7 روز بطول انجامید حتما بایستی برای انجام آزمایش به مرکز درمانی مراجعه کرد.

این ویروس چقدر بیماری زا است؟

مطالعه وسیعی در چسن نشان داده است که در حدود 80 درصد موارد تایید شده ابتلا به بیماری تنها نشانه های ملایمی بروز می کند و عفونت جدی در ریه ها رخ نمی دهد. حدود 15 درصد علایم شدیدی نشان می دهند که باعث تنگی نفس، کم شدن اکسیژن خون یا سایل مشکلات ریوی می شود و کمتر از 5 درصد دچار حالت بحرانی شده و دچار مشکل حاد تنفسی، شوک قلبی یا مشکلات متعدد اندامواره های بدن می شوند. سالمندان و افراد دارای مشکلات تنفسی، بیماری قلبی یا دیابت در معرض خطر بیشتری هستند.

ویروس کرونای جدید تا چه حد کشنده است؟

نرخ مرگ و میر کووید 19 باید کمتر از یک درصد باشد. البته این نرخ درایتالیا 9 درصد و در ایران 7.5 درصد گزارش شده که می تواند به علت عدم شناسایی تمامی مبتلایان باشد. بسیاری از موارد خفیف ابتلا به بیمارستان مراجعه نمی کنند که باعث بالا رفتن عدد محاسبه شده نرخ مرگ و میر می شود.

مرگ و میر در میان سالمندان بیشتر است ولی کارکنان بخش درمانی که در معرض انواع مختلفی از ویروسها هستند نیز در معرض خطرند. حتی میان افراد بالای 80 سال نیز بیش از 90 درصد امکان معالجه و بهبودی دارند.

آیا درمانی برای کووید 19 وجود دارد؟

در حال حاضر داروی اختصاصی برای درمان کووید 19 وجود ندارد لیکن کالترا (Kaletra)، Remdesivir و هیدروکسی کلروکین به عنوان داروهای جایگزین بکار می روند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد