آیا مهندسی زمین می تواند راهی برای برون رفت از مشکل گرمایش جهانی در اختیار ما قرار دهد؟

مخاطرات و امکان پذیری استفاده از مهندسی زمین  برای کاهش دمای زمین

پنج شنبه 8 مارس 2018

در فیلم سینمایی ماتریکس (1999) ، انسانها آسمان را تاریک کردند تا مانع رسیدن نور خورشید به باطری خورشیدی روباتهایی شوند که در حال تسخیر جهان بودند. اما این کار اثر نبخشید. این حرکت تنها باعث بدتر شدن کارها شد و روباتها بسادگی انسانها را به مزرعه های زنده تولید انرژی تبدیل ساختند و برای کنترل ذهن آنها مخلوقی به نام ماتریکس بوجود آوردند.

آیا ما نیز می توانیم در دنیای واقعی با تاریک کردن آسمان راهی برای برون رفت از مشکل گرمایش جهانی پیدا کنیم؟ یا مانند فیلم مزبور در چرخه ای از عواقب ناگوار آن گیر خواهیم کرد؟

مهندسی زمین - خورشیدی (solar geoengineering) یکی از دو روش اصلی است که مهندسان برای خنک کردن کره زمین یافته اند. راه دیگر زدودن گازهای گلخانه ای از اتمسفر زمین است. تلاشهای این زمینه از مهندسی بر کاهش میزان گرمایی تمرکز دارد که سیاره ما از خورشید دریافت می کند. روشهای بکار گرفته شده از بارورسازی ابرها برای افزایش میزان سایه تا فرستادن آینه هایی در مدار زمین را دربر می گیرد.  یک روش امکان پذیر از نظر فنی، پخش ذرات ریزی به نام آئروسل در استراتوسفر است که باعث تاریکی اندک آسمان می شوند، مانند پخش شدن خاکستر آتشفشانی در هوا که موقتا دمای سطح زمین را کاهش می دهد.

اما این کار نیاز به پمپاژ میلیونها تن ذرات آئروسل در استراتوسفر بطور سالانه دارد زیرا این ذرات بطور طبیعی در قطب ها منتشر و متمرکز می شوند. به محض توقف پمپاژ ذرات، دمای جهانی دوباره در عرض چند ماه به سطح قبلی بازخواهد پشت و نتیجه بسیار فاجعه بار خواهد بود.

اگر مهندسی زمین عملیاتی باشد، تنها یک راه حل موقت خواهد بود. راه حل مطمئن تر کاستن از گازهای گلخانه ای جو است که مسئول اصلی پدیده گرمایش جهانی هستند.

درگذشت استفن هاوکینگ بزرگ

استفن هاوکینگ، یکی از درخشان ترین اندیشمندان فیزیک نوین در سن 76 سالگی در خانه خود واقع در کمبریج انگلستان درگذشت. او به مدت چندین دهه بر صندلی چرخدار خود قرار داشته و به کمک یک صدای کامپیوتری که حرکات ظریف گونه های او را ثبت می کرد صحبت می نمود. با این وجود، او را می‌توان نامورترین فیزیکدان در سراسر دنیا دانست.

هاوکینگ یکی از برجسته ترین دانشجویان فیزیک دانشگاه کمبریج بود که بیماری تصلب شرایین آمیوتروفیک (ALS) در او تشخیص داده شد، یک بیماری که رفته رفته سلولهای عصبی را از بین می برد. در این زمان تنها 21 سال داشت. با این وجود او به فعالیت علمی ادامه داد و بزودی مجموعه ای از نظریات پیشگام در فیزیک نوین ارائه داد که تصور انسان از جهان پیرامون را دگرگون ساختند. در سال 1966 او تز دکترای خود را ارائه کرد که به موجب آن دنیا از یک تکینگی (singularity) آغاز می شود.

کارهای بعدی او درک ما از سیاهچاله ها را تغییر دادند. پیش از آن دانشمندان باور داشتند که هیچ چیز نمی تواند از یک سیاهچاله بگریزد در نتیجه سیاهچاله به رشد خود بصورت بی پایان ادامه می دهد. اما هاوکینگ این نظریه را عرضه کرد که مکانیک کوانتوم این اجازه را به سیاهچاله می دهد که به تشعشع ذره ای بپردازد، پدیده ای که به نام تشعشع هاوکینگ موسوم است.

هاوکینگ همچنین برخی از رازآلودترین مفاهیم در فیزیک و کیهان شناسی را برای عموم مردم آشنا ساخت. در سالهای اخیر او به موضوعات بسیار متنوعی از جمله خطرات هوش مصنوعی برای انسان و احتمال تبدیل کره زمین به سیاره ای آتشین مانند زهره پرداخت و همه اینها در حالی بود که همچنان به انتشار کارهای مهم خود در زمینه فیزیک ادامه می داد.

حقایقی شگفت انگیز از دنیای علم و تکنولوژی

تقریبا همه مردم شیفته وقایع و رویدادهای شگفت انگیزند. دنیای علم و تکنولوژی پر از چنین مواردی است، حقایقی ساده ولی به غایت شگفت انگیز که ذهن انسان را مسحور خود می سازد. در این مقاله به چند حقیقت ساده و جالب اشاره می کنیم.

1. در سال 1940 ریاضیدان بزرگ ادوارد کاسنر کتاب ریاضیات و تخیل خود را منتشر کرد. او در این کتاب به دو پیشنهادی که خواهرزاده 9 ساله اش برای نامگذاری اعداد بسیار بزرگ کرده بود اشاره نمود. اولین  نام پیشنهادی googol بود که عبارت از یک و به دنبال آن صد صفر است. این عدد را می توانیم روی کاغذ بنویسیم:

googol = 10100 = 10 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000

نام پیشنهادی دوم googolplex است که بسیار بزرگتر است. این عدد از 10 به توان googol تشکیل می شود، به عبارتی

googolplex = 10googol = 10(10100)

گفته می شود که این عدد از تعداد تمامی ذرات موجود در عالم نیز بیشتر است. ابداع کنندگان موتور جستجوی گوگل برای نامگذاری آن از نام این عدد الهام گرفته بودند.

2. دانشمندان هیچگاه بارش برف در ونوس (زهره) را رصد نکرده اند. لیکن توانسته اند برفک فلزی که قله کوههای این سیاره را پوشانده مشاهده کنند. این برفک عمدتا از سولفید سرب و سولفید بیسموت تشکیل شده است که اولین بار توسط رادارهای ناسا در 1989 کشف شد.

اما این پدیده شگفت چگونه ممکن است؟ سطح زهره بسیار داغتر از سطح زمین است. بخارات فلزی خارج شده از آتشفشان های این سیاره در ارتفاعات بالاتر سرد شده و بصورت برف فلزی بر سطح سیاره فرو می ریزد. زهره تنها سیاره شگفت دستگاه خورشیدی نیست. برف فروریخته بر سطح سیاره مریخ از دی اکسید کربن ساخته شده است. منبع: