دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

پیرترین سگ دنیا درگذشت

پیرترین سگ دنیا که در ژاپن زندگی می کرد، در سن 26 سالگی در گذشت. مطابق کتاب رکوردهای جهانی گینس، این سگ با 26 سال و هشت ماه عمر، مسن ترین سگ دنیا محسوب می شد. پوسوکه (نامی که صاحب سگ برایش انتخاب کرده بود) در یکم آوریل 1985 بدنیا آمده بود.

  

حیوانات طول عمر متفاوتی دارند. اما در بین پستانداران طول عمر به جثه وابسته است. به عنوان مثال یک موش بزرگ تنها چهار سال عمر می کند در حالیکه عمر فیل بطور متوسط 60 سال است. انسان یک مورد استثناست و می تواند عمری بالای صدسال داشته باشد. این قانون برای مقایسه بین گونه های متفاوت مناسب نیست و بنابراین نمی توان یک پستاندار و یک خزنده را تنها بر اساس حجم جثه مورد مقایسه قرار داد. 

در جدول زیر برخی حیوانات با یکدیگر مقایسه شده اند. 

 

پرندگان 

طوطی آمازون: 80 سال 

طوطی خاکستری آفریقا: 50 سال 

گنجشک انگلیسی: 23 سال 

 

پستانداران: 

فیل: 70 سال 

اسب: 40 سال 

شمپانزه: 40 سال 

خرس 40 سال

سگ: 10 سال 

گاو: 20 سال

گوزن: 35 سال 

خرگوش: 9 سال 

 

خزندگان: 

کروکودیل: 45 سال 

لاک پشت: 120 سال 

قورباغه پلنگی: 6 سال 

 

منبع اعداد فوق: 

http://www.myuniversalfacts.com/2007/01/life-span-of-animals-how-long-do.html

موشک بالستیک ضد کشتی چین

به تازگی چین بکارگیری موشک های دوربردی را آغاز کرده است که توانایی هدف قراردادن ناوهای هواپیمابر آمریکا را دارند. تصویر زیر چگونگی عملکرد این سلاح تهاجمی را نشان می دهد: 

 

 

 

هشدار دهنده ترین سلاحی که چین برای ممانعت از دستیابی آمریکا به آبهای شرق و جنوب چین ابداع کرده، موشک بالستیک ضدکشتی (ASBM) است که می تواند یک ناو هواپیمابر در حال حرکت را هدف قرار دهد. این موشک که بر روی یک خودروی پرتاب کننده متحرک نصب می شود دو مرحله ای است و در مسیر پرواز خود از جو خارج می شود. سپس در مرحله ورود مجدد به داخل جو زمین از باله‌های خود برای مانور دادن با سرعت بالای صوت استفاده می کند. سرجنگی این موشک مجهز به راداری است که با پردازش پالس های متعدد ارسال شده هدف را پیدا می کند. سپس جستجوگر مادون قرمز آن در مرحله پایانی بر روی هدف قفل می کند تا بتواند آنرا مورد اصابت کشنده قرار دهد. 

 

موشک ضدکشتی چین با نام DF-21D که ناتو آنرا با نام CSS-5 می شناسد، حدود 3000 کیلومتر برد دارد و توسط دو ماهواره نظامی معروف چین اطلاعات لازم برای تقرب به هدف را دریافت می کند. این موشک در سال 2006 مورد آزمایش قرار گرفته است و نخستین موشک بالستیک ضدکشتی دنیا محسوب می شود. 

  

 

از سوی دیگر مجهز بودن به رادار یک خطر بالقوه برای موشک بوجود می آورد و آن امکان منحرف کردن موشک با فریب دهنده های راداری یا Decoy می باشد. 

 

منابع :   

1. Popular Mechanics 

2. WikiPedia