دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

معرفی شرکت شمیم پژوهش


شرکت شمیم خودرو در سال 1376 تاسیس شده و اولین محصولات آن عبارت از انواع فیلتر روغن، نگهدارنده فنر سوپاپ، لوله آب و بست خودرو بودند. در سال 1381 تولید شرکت بر انوان لوله‌های ترمز، سوخت، تبخیر و اکسل انواع خودرو متمرکز شد. این شرکت تاکنون موفق به اخذ گواهینامه‌های ISO TS 16949 و  ISO 9000 شده است.


 

این شرکت با استفاده از ماشین اندازه گیری پیشرفته TubeInspect ساخت شرکت AICON به کنترل کیفی و بازرسی لوله‌های تولیدی خود و مطابقت دقیق آنها با مدل اصلی طراحی می‌پردازد.


 

این ماشین یک سیستم اندازه گیری نوری لوله است که بطور کامل جایگزین گیج‌های مکانیکی می‌گردد. ماشین TubeInspect یک سیستم اندازه‌گیری غیرتماسی است که تنها نیاز دارد لوله تحت اندازه گیری در اتاقک اندازه‌گیری قرار داده شود. برای این کار به هیچ قید و بستی نیاز نیست و لوله نیز تنها در یک موقعیت ثابت قرار داده می‌شود. شانزده دوربین دیجیتالی با قدرت تفکیک بالا در عرض چند ثانیه هندسه سه‌بعدی لوله را اندازه‌گیری کرده و با استفاده از فنون پردازش تصویر، مدلی سه بعدی از لوله می‌سازند. گستره اندازه‌گیری ماشین 2500 در 1000 در 500 میلیمتر است. قطر لوله‌ها می‌تواند از 3.2 تا 200 میلیمتر باشد. خمهای از 0 تا 180 درجه در لوله براحتی قابل اندازه‌گیری هستند. لوله ها می‌توانند دارای آداپتورهای خمیده یا بخش هایی از شلنگ انعطاف پذیر باشند. لوله اندازه‌گیری شده با یک مدل CAD که قبلا در سیستم ذخیره شده مقایسه و مغایرت‌های آن گزارش می‌شود.

 


ماشین TubeInspect می‌تواند مستقیما به ماشین های CNC متصل شود. اگر اندازه‌گیری های انجام شده بیانگر نیاز به تصحیح در فرایند ساخت لوله باشند، این تصحیحات بطور خودکار در برنامه CNC اعمال می شود.  

http://www.shamimpajohesh.org/

http://aicon3d.com/start.html

 

تاق کسری، بلندترین تاق دست ساز بشر

تاق کسری، بلندترین تاق دست ساز بشر


تیسفون پایتخت تاریخی پارتها و ساسانیان بوده و یکی از شهرهای بزرگ میانرودان (بین النهرین) باستان محسوب می‌شده است.مهمترین بنای بجای مانده از آن دوران، تاق بزرگ کسری است. این شهر در کرانه غربی رود دجله و شمال شرق بابل باستان قرار دارد. امروزه بقایای این شهر در قلمرو دولت عراق در حدود 35 کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد. تیسفون بزرگترین شهر دنیا از سال 570 تا 637 پیش از میلاد بوده، یعنی تا زمانی که تاراج و ویرانگری تازیان بر پادشاهی دیرپای ساسانیان خط پایان نهاد. منصور خلیفه عباسی در ویران ساختن بقایای تاق کسری و اتمام کار مهاجمان عرب اهتمام کرد ولی در این کار ناکام ماند. هم اکنون بقایای این بنای با ارزش تاریخی به واسطه بی‌توجهی دولت عراق در حال تخریب است.


 

تاق کسری با ارتفاع 37 متر بلندترین تاق دست ساز بشر است و بنا به گفته جکیم فردوسی از یک معمار رومی در طراحی و ساخت سازه آن استفاده شده که برای نشست و پایدارشدن کامل پایه های قطور بنا سه سال پس از ایجاد پی و شالوده، صبر کرده است. چنانچه تعصب غربیان و بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی کشور نبود این بنا باید از دیرباز در زمره عجایب معماری جهان داخل می‌گشت.

 

در طی دوره ساسانیان جمعیت بزرگی در تیسفون گردآمده بودند که شامل ارمنیان، پارسیان، یونانی‌ها و آشوری‌ها می‌شد. در شهر آزادی مذاهب حاکم بود و مسیحیان، یهودایان و زرتشتی‌ها در آن بسر برده و اعمال مذهبی خود را انجام می‌دادند. بخش بزرگی از جمعیت این شهر پس از یورش تازیان از این شهر گریختند و کم کم به متروکه‌ای تبدیل شد.


منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ctesiphon

 "Largest Cities Through History". geography.about.com.

شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی، تصحیح ژول فون مول، چاپ مسکو

تاثیر کیفیت آسفالت جاده ها بر مصرف سوخت خودروها


عوامل بسیاری بر میزان مصرف سوخت خودروها اثر می‌گذارند. از میان آنها می توان به کارایی موتور، سرعت، خواص آیرودینامیکی و مقاومت خودرو در برابر غلتش (متمایل شدن به پهلوها) اشاره کرد. وقتی از اثر مشخصات پوشش جاده بر مصرف سوخت بحث می کنیم، مهمترین عوامل زبری سطح جاده خواهد بود. برای راندن یک خودرو برروی یک جاده زبر انرژی بیشتری نسبت به جاده ای با سطح صاف مورد نیاز است [1].


بهبود صافی سطح جاده می تواند اثرات قابل ملاحظه ای بر مصرف کلی سوخت خودروها داشته باشد. پیش بینی می شود یک برنامه تعمیر و نگهداری که باعث افزایش جزیی صافی سطح شود، خواهد توانست سالانه در ایالات متحده منجر به 7 میلیارد گالون صرفه جویی در مصرف سوخت گردد که معادل حذف 10 میلیون خودرو از سطح جاده ها در هر سال است. در نتیجه میزان انتشار گازهای آلاینده نیز کاهش قابل ملاحظه ای خواهد یافت [1]. 


کیفیت روکش جاده ها در ایران براستی وحشتناک است! کافی است سفری به یکی از شهرهای مجاور محل سکونت خود داشته باشید تا تکانهای شدید و تمایل دایمی خودرو به انحراف از مسیرمستقیم در اثر پستی بلندی سطح جاده ها را مستقیما احساس کنید. عمر متوسط روکش آسفالت جاده ها در ایران 3 سال است در حالی که این مقدار در مورد کشورهای اروپایی به 12 تا 13 سال می رسد [2].


منابع:

1. David Newcomb, Smoothness Still Matters, National Asphalt PavementAssociation

2. از آسفالت های بی کیفیت تاچاله های خیابانی، روزنامه جام جم شماره 4278