کشف بقایای نه انسان نئاندرتال که قربانی حمله کفتارها بودند

نه می 2021 - بیزنس اینسایدر

باستان شناسان بقایای فسیل شده نه نئاندرتال را کشف کردند که گمان می رودتوسط گله ای از کفتارها شکار و کشته شده باشند. این فسیل ها در غاری نزدیکی شهر رم در ایتالیا کشف شده است.

استخوانها فسیل شده که شامل کاسه جمجمه سر و آرواره های شکسته شده اند، در غار گواتاری (Guattari  Cave) در ناحیه لاتزیوی ایتالیا یافت شده اند. باور می رود که آنها به هفت مرد بالغ، یک زن و یک پسربچه متعلق باشند.

جالب است که این بقایا به دوره های زمانی مختلف تعلق دارند. قدیم ترین آنها حدود 90 تا 100 هزارسال قدمت دارد و هشت تای دیگر گمان می رود بین 50 تا 68 هزار سال قدمت داشته باشند.

احتمالا کفتارها این نئاندرنالها را شکار کرده و برای خوردن به درون غار کشانده اند. معمولا ضعیف ترین نئاندرتالها غذای کفتارهای درنده می شده اند. در این غار علاوه بر ردپای کفتارها، بقایای کرگدن، گوزن غول پیکر، اسب وحشی و سبزیجات نیز یافت شده است.

فروریختن ورودی غار که محتملا به علت زمین لرزه بئوده باعث شده این غار برای مدت 60 هزار سال بسته بماند و آثار فسیل های درون آن بخوبی حفظ شود.

نئاندرتالها قدیمی ترین خویشاوند انسانهای مدرن امروزی هستند. آنها حدود 400 هزار سال قبل در آسیا و اروپا سکونت گزیدند. لیکن 40 هزار سال قبل به دلایل مختلفی از جمله نزاع دائمی و رقابت با انسان هوموساپینس منقرض شدند. بیش از 97.5 درصد ژنهای آنها شبیه انسان امروزی است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انسانهای نئاندرتال به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات

تدریس خصوصی ریاضیات دانشگاه با کیفیت عالی

توسط مدرس خصوصی با بیش از 20 سال تجربه

کارشناس مکانیک جامدات از دانشگاه تهران

رهاسازی نخستین پشه های اصلاح ژنتیکی شده در آمریکا

6 می 2021- Live Science

شرکت فناوری زیستی اکسیتک نخستین پشه های اصلاح ژنتیکی شده را در فلوریدا رها کرد تا جمعیت پشه های بیماری زا در منطقه را کنترل کند. این شرکت پیش از این پشه اصلاح ژنتیکی شده آئیدس آئیگیپ تی (Aedes Aegypti) را در برزیل، جزایر کیمن، پاناما و مالزی رهاسازی کرده بود و مطابق گزارشات محلی این امر موجب کاهش 90 درصدی جمعیت پشه ها در آن ناحیه شده بود. این پشه می تواند بیماری های خطرناکی ماند زیکا، تب دنگ، چیکونگانیا و تب زرد ایجاد کند. رهاسازی پشه های اصلاح شده ژنتیکی که فاقد توان بیماری زایی هستند یک روش کنترل جمعیت این حشره بدون استفاده از حشره کش ها است.

Aedes Aegypti

پشه های اصلاح ژنتیکی شده شرکت اکسیتک همگی نر بوده و حامل یک ژن کشنده هستند. وقتی این پشه ها با جنس ماده جفت گیری می کنند ژن کشنده به لاروهای آنها منتقل می شود. ژن مزبور مانع ساخته شدن یک پروتئین اساسی در لاروها می شود و بدین سبب آنها قبل از رسیدن به بلوغ می میرند.

تنها پشه های ماده انسان را می گزند (پشه های نر منحصرا شیره گیاهان را می مکند). بدین ترتیب پشه های نر اصلاح ژنتیکی شده و نوزادهای نر باقیمانده از آنها نمی توانند بیماری را منتقل کنند.

تبلیغات -->
تدریس دروس ریاضیات دانشگاه
توسط مدرس باتجربه دروس ریاضی دانشگاه با بیش از بیست سال تجربه

چگونه نوع بشر در 70 هزار سال پیش در لبه انقراض قرار گرفت

حدود 70 هزار سال قبل جمعیت کل بشر در سراسر دنیای مسکون به تقریبا چند هزار نفر کاهش پیدا کرد. در این لحظه ممکن بود بشر مانند دایناسورها برای همیشه از صحنه گیتی حذف شود.

این واقعه امروز امر مسلمی است و بررسی های دیرین شناسی از روی پراکندگی فسیل ها و سن شناسی آنها، درستی آن را به اثبات رسانده است. لیکن دلیل این واقعه شگرف و سرنوشت ساز بدرستی روشن نیست.

یک نظریه بر این مدعا است که یک ابرآتشفشان در ناحیه سوماترای اندونزی به ناگاه منفجر شده و آسمان را با ابری از خاکستر تیره ساخته است. بدین سبب یک عصر یخبندان بسیار هولناک آغاز شده که تمامی انسانها مگر مقاوم ترین آنها را از بین برده است.

دانشمندان درباره این ایده توافق ندارند. لیکن مسلم است که 70 هزار سال پیش از بین رفتن بیشتر انسانها باعث کاهش قابل ملاحظه تنوع ژنتیکی نوع انسان شده است.

جمعیت کم یک گونه به این معنا است که افراد گونه از بیماری ها و فجایع زیست محیطی بیشتر آسیب می بینند و رگه های نامطلوب ژنتیکی ممکن است بیشتر گرد آیند زیرا تعداد کمتری از یک گونه برای گزینش جهش های ژنتیکی مطلوب در دسترس است.

غیر از نظریه انفجار ابرآتشفشان، ممکن است یک دلیل دیگر برای نابودی دست جمعی انسانها در آن تاریخ، گسترش یک بیماری کشنده باشد. دلیل این واقعه فاجعه بار هرچه باشد ما امروزه زندگی خود را مدیون چند هزار تن از نیاکان خود هستیم که توانستند شجاعانه شرایط سخت زندگی در 70 هزار سال پیش را تحمل کرده و آن دوران دشوار را پشت سر بگذارند.

نهنگ کوسه، بزرگترین ماهی دنیا

نهنگ کوسه ها (whale sharks) بزرگترین ماهی موجود در دنیای امروزین هستند. آنها بر خلاف نامشان وال نیستند: وال یک پستاندار با مشخصاتی شبیه ما انسانهاست در حالی که نهنگ کوسه یک ماهی است. لیکن شباهت های زیادی میان آنها و والها وجود دارد از جمله اینکه مانند والها بزرگ هستند و غذای آنها بیشتر به والها شبیه است تا کوسه ها.

اندازه و مشخصات

نهنگ کوسه می تواند تا 12 متر رشد کند اما طول متوسط آنها بین 5.5 تا 10 متر بوده و وزنی حدود 19 تن دارند. با این ترتیب اندازه آنها در حدود یک اتوبوس است.

نهنگ کوسه ها شکارچی و مهاجم نیستند و از ماهی های دیگر تغذیه نمی کنند. بدن آنها مسطح بوده و پوزه صافی دور دهان خود دارند. پیرامون سوراخهای بینی آنها اندام واره سبیل مانندی وجود دارد که یک نوح حسگر است (مانند سبیل های گربه ماهی). پشت و پهلوهای آنها خاکستری تا قهوه ای همراه با لکه های سفید و نوارهای کم رنگ است. شکم آنها سفید است. هر نهنگ کوسه دارای الگوی منحصر بفرد لکه های خود است که مانند اثر انگشت انسانها می ماند.

دهان نهنگ کوسه حدود 1.5 متر پهنا دارد و 300 دندان در ردیف هایی قرار گرفته اند اما این دندانها برای خوردن غذا نیست بلکه مانند فیلتر عمل کرده و ذرات غذا را بدام می اندازد.

محل زندگی

نهنگ کوسه ها در نواحی گرم مانند آبهای استوایی در سراسر دنیا زندگی می کنند. 75 درصد نهنگ کوسه ها در اقیانوس هند و آرام و بقیه در اقیانوس اطلس بسر می برند.

رفتار

نهنگ کوسه ها به تنهایی زندگی کرده و وارد قلمرو غذایی سایر همنوعان خود نمی شوند. دریای سرخ مکان محبوبی برای نهنگ کوسه های جوان است. معلومات ما درباره این موجودات کمتر از سایر گونه های دریایی است.

تغذیه

منبع غذایی اصلی نهنگ کوسه ها پلانکتون ها هستند. آنها دهان خود را باز کرده و مقدار زیادی آب دریا به داخل می دهند. سپس آب و مواد اضافی را بیرون داده از دندانهای خود برای فیلتر کردن و به دام انداختن پلانکتون ها استفاده می کنند. میگو، جلبک و سایر مواد گیاهی دریا، ساردین و ماهی مرکب نیز می تواند جزو غذای این موجود درآید. گاهی اوقات نهنگ کوسه ها 14 ساعت صبر می کنند تا سایر ماهی ها روی تپه های زیردریایی تخم ریزی کنند. سپس از مخفی گاه خود بیرون آمده و تخم ماهی ها را می خورد.

پلانکتون ها موجودات ذره بینی عمق متوسط دریاها هستند.

زاد و ولد

نهنگ کوسه ها تخم گذاری می کنند ولی تخم ها در بدن مادر باقی می ماند تا بچه ها بیرون بیایند. سپس مادر حدود 300 بچه می زاید. بیشتر آنها هرگز به سن بلوغ نمی رسند. حدود 25 سالگی آماده بچه دار شدن می شوند و ممکن است تا 100 یا 150 سال عمر کنند.

بر طبق نظام طبقه بندی یگپارچه موجودات نهنگ کوسه ها بشرح زیر رده بندی می شوند:

Kingdom: Animalia Subkingdom: Bilateria Infrakingdom: Deuterostomia Phylum: Chordata Subphylum: Vertebrata Infraphylum: Gnathostomata Superclass: Chondrichthyes Class: Chondrichthyes Subclass: Elasmobranchii Superorder: Euselachii Order: Orectolobiformes Family: Rhincodontidae GenusRhincodon SpeciesRhincodon typus

تدریس خصوصی ریاضیات دانشگاه

توسط مدرس خصوصی با بیش از 20 سال تجربه

کارشناس مکانیک جامدات از دانشگاه تهران

خلاصه اخبار علمی 6 اردیبهشت 1400

پیش بینی متخصصان درباره آینده همه گیری کووید 19

اگر 95 درصد افراد در بیرون از خانه از ماسک استفاده کنند امید می رود میزان ابتلا به بیماری کووید 19 در تابستان بشدت افت کند. همچنین اگر بیشتر مردم در برابر این بیماری واکسینه شوند، کووید 19 به یک بیماری فصلی تبدیل خواهد شد که در تابستان کاهش یافته و در زمستان دوباره اوج می گیرد. انتظار از بین رفتن کامل این بیماری نمی رود و این بیماری آمده است تا با نوع بشر همزیستی داشته باشد. هم اکنون در کشورهایی که برنامه واکسیناسیون گسترده را اجرا کرده اند موارد روزانه ابتلا و مرگ و میر بشدت کاهش یافته است. برای مثال در ایالات متحده آمار مرگ و میر از 4493 نفر در شبانه روز به تاریخ 12 ژانویه 2021 به زیر 300 نفر در26 آوریل 2021 کاهش یافته است.

موفق ترین و ناکام ترین کشورها در زمینه کنترل بیماری کووید 19