دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

آزمون واکسن جدید سرطان مبتنی بر mRNA در بریتانیا آغاز شد.

یک مرد 81 ساله اولین بیماری خواهد بود که در بریتانیا واکسن جدیدی برای درمان تومورهای صلب سرطانی مانند سرطان ملانومای پوست دریافت می کند.

واکسنهای سرطان درمانی (تراپیوتیک) مانند نوعی ایمنی درمانی عمل می کنند. به این معنا که به سیستم ایمنی کمک می کنند با سلولهای سرطانی بجنگند. آنها با واکسن های پیشگیری از سرطان ماند واکسن HPV در پیشگیری از سرطان دهانه رحم بسیار موثر است تفاوت اساسی دارند. در ایالات متحده چند واکسن درمانی وجود دارد که برای استفاده در درمان ملانوما، سرطان پروستات و سرطان مثانه مورد تایید قرار گرفته اند.

واکسن جدیدی که در بریتانیا و سراسر دنیا مورد آزمون قرار گرفته mRNA-4359 نام دار. مشابه واکسن های کووید 19 ساخت فایزر و مدرنا این درمان شامل مولکولی ژنتیکی به نام mRNA است. این مولکول پسرعموی DNA دستورالعمل ها را به کارخانجات ساخت پروتئین در سلولها منتقل می کند و به آنها اطلاع می دهد پروتئین های خاصی بسازند.

در مورد mRNA-4359، این واکسن به سلولها دستور می دهد پروتئین هایی را بسازند که اغلب در تومورهای صلب سرطانی یافت می شود. این پروتئین ها سپس به دستگاه ایمنی بدن ارائه می شوند و آنها را وا می دارند به جستجوی سلولهای سرطانی برآیند.

واکسن mRNA-4359 برای استفاده در هر بیماری با نوع خاصی سرطان ساخته شده است زیرا به دنبال پروتئین هایی می گردد که در آن تومورها وجود دارند. سایر واکسن های mRNA دردست توسعه اغلب شخصی تر هستند. برای مثال یا واکسن سرطان لوزالمعده (پانکراس) است که از اطلاعات وراثتی استخراج شده از تومورهای شخص بیمار استفاده می کند. این واکسن طوری ساخته می شود که پروتئین های یافت شده در سلولهای سرطانی شخصی معین را هدف قرار دهند.

آزمون mRNA-4359 امکان اثربخشی واکسن در کوچک ساختن تومورهای سرطان شش و پوست بیماران را نیز بررسی می کند. درمانهای مبتنی بر mRNA افق جدیدی برای پیروزی انسان در مبارزه طولانی علیه سرطان گشوده اند.

منبع Live Science، هشتم فوریه 2024

New mRNA 'cancer vaccine' trial launches in UK

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد