دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

هلیکوپتر تهاجمی آپاچی AH-64

هلی کوپترهای تهاجمی برای شکار یکی از مرگبارترین قاتلین صحنه جنگ طراحی شده اند: تانک های زرهی

هلی کوپتر تهاجمی آپاچی AH-64 یکی از تواناترین  شکارپی های تانک و ماشین های زرهی در صحنه های گوناگون نبرد است. با قابلیت حمل تسلیحات سنگین و زره تدافعی، سابقه طولانی در نبرد با گستره وسیعی از تهدیدات دشمن از نیروهای پارتیزانی گرفته تا تانک های جنگی اصلی دشمن دارد. به عنوان یکی از موفق ترین هلی کوپترهای تهاجمی دنیا، به خودی خود کارایی یک ارتش مجهز را دارد. اما ریشه های اصلی آن به دوران جنگ سرد باز می گردد.

دوران جنگ سرد

یک هلی کوپتر تهاجمی AH-1G Cobra در حال اسکورت یک هلی کوپتر ترابری بر فراز جنگل های ویتنام 1968

در اواخر دهه 1960 ارتش آمریکا نخستین هلی کوپتر تهاجمی خود AH-1 کبرا را وارد میدان نبرد کرد. این هلی کوپتر در جنگل های ویتنام بسیار موثر عمل کرد لیکن به علت برخورداری از یک موتور نقاط ضعف اساسی در زمینه قدرت حمل تسلیحات و ارتفاع عملیاتی داشت. کبرا همچنین فاقد سیستم دید از راه دور و تسلیحات بلندبرد بود و خدمه آن مجبور بودند به اهداف خود بسیار نزدیک شوند که آنها را در معرض آتش ضدهوایی دشمن قرار می داد.

در طول جنگ ویتنام ارتش آمریکا بیش از 5000 فروند هلی کوپتر از انواع مختلف را از دست داد. موشک های حرارتی بیشترین تلفات را از هلی کوپترها می گرفتند. در نتیجه ارتش آمریکا با تجارب بدست آمده از این جنگ به جستجوی یک هلی کوپتر تهاجمی برآمد که توانایی پایداری زیاد در محیط های بسیار خصمانه را داشته باشد.

آپاچی وارد می شود

در سال 1976 شرکت هلی کوپترهای هیوز برنده برنامه "هلی کوپتر تهاجمی پیشرفته ارتش" شد. آپاچی در سال 1985 وارد خدمت شد. دو موتور GE T700 توربوشفت توان حرکتی آن را تامین می کردند که با توان هرکدام 1695 اسب بخار قادر به رساندن آن به سرعت 304 کیلومتر بر ساعت بودند (هلی کوپتر آزمایشی Eurocopter X3 که اکنون از خدمت خارج شده با 470 کیلومتر بر ساعت سریعترین هلی کوپتر جهان بشمار می رود). روتور چهارتیغه آنن می توان جمع شده و امکان حمل هلی کوپتر را با هواپیمای ترابری C-15 یا C-5 فراهم سازد.

قابلیت اصلی آپاچی که آن را به سلاحی بی مانند در میدان نبرد تبدیل یم کند، موشک جدید AGM-114 هلفایر است یک موشک ضدتانک هدایت لیزری با برد 8 کیلومتر، یعنی بیش از دو برابر موشک قدیمی تر TOW. آپاچی می تواند تا 16 موشک هلفایر حمل کند که هرکدام برای نابود ساختن مستحکم ترین تانکها کافی هستند. به صورت دیگر یک آپاچی می تواند تا هشت هلفایر و دو پاد از 19 راکت 70 میلیمتری هیدرا 70 حمل کند که بر ضد نیروهای پیاده یا خودروهای زرهی سبک موثر هستند.

 

یک آپاچی کاملا مسلح

تنها اسلحه داخلی یک آپاچی مسلسل M320 سی میلیمتری آن است که می تواند 625 گلوله با قدرت انفجاری بالا شلیک کند. یک سیستم هدفگیری پیچیده به نام "سیستم دید و هدفیابی" (Target Acquisition and Designation Sight) به خدمه پرواز امکان می دهد با صرف نگریستن به هدف روی آن قفل کنند.

آپاچی اولین هلی کوپتری بود که به دید در شب مادون قرمز مجهز شد. این سیستم اجازه می دهد حتی در روز از روی اثر حرارتی، تانک های پنهان شده در بوته زار را شناسایی کند. حتی اهداف پنهان شده در دود مصنوعی نیز تحت این سیستم قابل شناسایی هستند.

رقیب اصلی آپاچی، هلی کوپتر روسی Ka-52 الیگیتور است که قابلیت حمل سلاح سنگین و زره بسیار قدرتمندی دارد. روتور دوبل آن نیز نیاز به روتور دم عقب را منتفی می سازد که نقطه آسیب پذیر بسیاری از هلی کوپترهای آمریکایی است.

هلی کوپتر روسی کاموف Ka-52

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد