دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

اگر ابط الجوزا به ابرنوستاره تبدیل شود، چه اتفاقی می افتد؟

وقتی یک ستاره نزدیک منفجر شود، چه اتفاقی می افتد؟

ابرغول قرمزی که در فاصله 500 سال نوری از ما قرار دارد، ستاره عظیم ابط الجوزا ماه هاست که رفتاری غریب از خود نشان داده است. در طی چند سال گذشته این ابرغول قرمز که یکی از درخشانترین ستاره های آسمان است، پس از کمتر شدن قابل ملاحظه درخشندگی آن در فاصله سالهای 2019 تا 2020، اکنون با شدتی بیش از پیش می درخشد. ابط الجوزا از ماه آوریل درخشندگی خود را 150 درصد افزایش داده است و از مکان دهمین ستاره تابان آسمان به مکان هفتم صعود کرده است.

ابط الجوزا ممکن است در طول عمر شما منفجر شود. در این صورت درخشندگی آن به حدی خواهد رسید که به مدت یکسال حتی در طول روز نیز قابل مشاهده خواهد بود.

اولین نشانه انفجار یک ستاره عظیم در اندازه ابط الجوزا (با حداقل قطری 300 برابر خورشید) باران ذرات بدون جرم و بار نوترینو است. پس از آن ستاره بسرعت درخشان می شود. در این مرحله ستاره ناگهان به درخشندگی ماه کامل می رسد. البته این مرحله بسیار کوتاه خواهد بود و از تابندگی ابرنوستاره کم می شود لیکن به مدت شش ماه تا یکسال حتی در طول روز نیز دیده خواهد شد.

پس از دو سال، درخشندگی ستاره از بین رفته و دیگر هیچگاه با چشم غیرمسلح دیده نخواهد شد.

پس از این انفجار عظیم یک ستاره نوترونی یا سیاهچاله برجای خواهد ماند. این انفجار برای ما کاملا بی ضرر است زیرا پرتوهایی که از فاصله 500 سال نوری دریافت می کنیم بسیار ضعیف تر از ستاره خورشید خود ماست.

اگر ابرنوستاره ای در فاصله 30 سال نوری از ما منفجر شود، تشعشعات آن می تواند لایه ازون را کاملا از بین برده و به انقراض جمعی انسان منجر شود. البته این واقعه هر یک میلیارد سال ممکن است یکبار روی دهد.

منبع:

https://news.yahoo.com/betelgeuse-explodes-itll-bright-could-163238876.html

 

قطب شمال عاری از یخ، احتمالا در یک دهه آینده


دانشمندان به تازگی اعلام کرده اند سرپوش یخ قطب شمال ممکن است تا سال 2030 یعنی یک دهه زودتر از پیش بینی‌های قبلی ناپدید شود و تابستانی عاری از یخ را در این منطقه شاهد باشیم. حتی اگر انسان تولید آلاینده های کربنی را بسیار پایین بیاورد، گرمایش جهانی کار خود را خواهد کرد و شاهد تغییر عظیم در محیط زیست انسان خواهیم بود.

حتی کاهش 1.5 درجه سلسیوس در گرمای جهانی که هدف معاهده اقلیمی پاریس است از ذوب مقادیر عظیم یخ قطب شمال جلوگیری نخواهد کرد.

به گفته Dirk Notz از موسسه اقیانوس شناسی دانشگاه هامبورگ برای حفظ یخ تابستانی قطب شمال از ذوب کامل بسیار دیر شده است و این اکوسیستم اولین مورد نابودی کامل یک سیستم اقلیمی بواسطه انتشار گازهای گلخانه ای توسط انسان است.

ذوب یخ های تابستانی قطب شمال ممکن است باعث تسریع گرمایش جهانی و ذوب لایه های یخ دائمی کره زمین شود. افزایش سطح آب دریاها و اقیانوسها زندگی بسیاری از ساحل نشینان را تهدید خواهد کرد.

بیش از 90 درصد انرژی خورشید که به یخها برخورد می کند به فضا بازتابانده می شود. لیکن بیشتر انرژی نور خورشید تابیده به آب اقیانوس جذب شده باعث بالا رفتن متوسط گرمای جهانی می شود. در نتیجه ذوب صفحات عظیم یخ قطبها باعث تسریع آثار ویرانگر تغییرات اقلیمی خواهد شد.

منبع:

 Yahoo News (https://news.yahoo.com/arctic-could-ice-free-decade-002528215.html)

اتحادهای مثلثاتی

نمونه مسایل اتحادها و روابط مثلثاتی، قابل استفاده برا ی دانش آموزان دبیرستان


لینک دانلود فایل مقاله


تدریس ریاضیات دبیرستان و دانشگاه
توسط مدرس خصوصی مجرب با بیش از 25 سال سابقه تدریس
تدریس، حل تمرین، مشاوره
شماره تماس: 09360771981
(ناصری)

سری های مثلثاتی و نحوه محاسبه آنها

سری های مثلثاتی مبحث بسیار جالبی در مثلثات پایه است که با وجود اهمیت و کاربرد انها در مباحث فیزیک دانشگاه، از کتابهای نظام جدید آموزش نظام جدید متوسطه حذف شده است. این نوشتار به معرفی چند سری مثلثاتی و شیوه محاسبه مجموع آنها برای دانش |آموزان علاقمند به ریاضی می پردازد.

->  دانلود متن کامل مقاله


تدریس دروس ریاضیات دبیرستان و دانشگاه
مدرس مجرب با بیش از 25 سال سابقه تدریس خصوصی
شماره تماس: 09360771981
ناصری

حمله هواپیمای بدون سرنشین تحت هدایت هوش مصنوعی به اپراتور خود


·        به گفته یکی از افسران نیروی هوایی آمریکا، یک هواپیمای بدون سرنشین (drone) تلاش کرد اپراتور خود را در یک شبیه سازی نظامی از بین ببرد.

·        دلیل این کار مانعت اپراتور از انجام عملیات نظامی و تحقق اهداف تعیین شده توسط هواپیای بدون سرنشین بود.

 

برای این هواپیمای بدون سرنشین ماموریت سرراستی تعریف شده بود: از بین بردن سیستم های دفاع هوایی دشمن. اما در یک آزمون شبیه سازی جدید ارتش امریکا، یک هواپیمای بدون سرنشین که توسط هوش مصنوعی هدایت می شد یک فرمان مشکل ساز به اهداف خود اضافه کرد: هرکسی که مانع انجام عملیات است را از بین ببر.

سرپرست آزمون و عملیات هوش مصنوعی نیروی هوایی آمریکا در یک کنفرانس خبری که هفته گذشته در لندن برگزار شد، هشدار داد که هوش مصنوعی می تواند به شیوه ای غیرقابل پیش بینی و خطرناک عمل کند. او برای مثال به آزمون شبیه سازی اشاره کرد که در آن هواپیمای بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی مامور شد تا سیستم دفاع هوایی دشمن را از بین ببرد. یک اپراتور انسانی تعیین شده بود تا مهر تایید بر هر فرمان شلیک بزند.

مشکل این است که هوش مصنوعی می تواند بجای گوش دادن به فرامین انسانی، راه خودسری را انتخاب کرده و به فرمان خود عمل کند.

مشکل زمانی ایجاد شد که وقتی اپراتور انسانی مانع شلیک هواپیما به هدف شناسایی شده گردید، هواپیما به سمت اپراتور حمله برد تا این مانع در سر اجرای ماموریت خود را از بین ببرد.

سپس فرمان صریحی بدین شکل صادر شد: آهای، اپراتور خود را از بین نبر! اما هواپیمای بدون سرنشین بجای اطاعت به برج مخابراتی اپراتور حمله برد تا بتواند آزادانه به هدف شناسایی شده حمله ببرد.

در سال 2020 یک هواپیمای اف 16 مجهز به هوش مصنوعی توانست رقیب انسانی خود را در شش نبرد هوایی نزدیک شکست دهد. کارشماسان در ماه های اخیر نسبت به خطرات آینده هوش مصنوعی بشدت هشدار داده اند. یادگیری ماشینی و فناوری های پیشرفته هوش مصنوعی می تواند براحتی بطور خودکار عمل کرده با عامل انسانی خود وارد مقابله شود. امری که می تواند به از دست رفتن کنترل ماشین ها منجر شده و عواقب خطرناکی داشته باشد. در حال حاضر خطرات بالقوه هوش مصنوعی در کنار تغییرات اقلیمی، از بزرگترین خطرات متوجه نوع انسان در سالهای آتی بشمار می رود.

 

منبع اصلی خبر:

https://news.yahoo.com/ai-powered-drone-tried-attack-225401635.html