تلسکوپ جیمز وب: رازگشایی از جهان

تلسکوپ فضایی جیمز وب بزرگترین و پیچیده ترین رصدخانه ای است که قرار است به فضا فرستاده شود. طراحی بسیار نوآورانه این تلسکوپ دو چالش اصلی تلسکوپهای مادون قرمز را پاسخ گفته است: اینگونه تلسکوپها به یک آینه بسیار بزرگ برای گردآوری مقدار کافی نور نیاز دارد و بایستی سرد نگاه داشته شود تا از تداخل منابع ناخواسته مادون قرمز با نور اصلی تحت رصد جلوگیری شود. اجزای اصلی تلسکوپ جیمز وب شامل یک آینه عظیم برای گردآوری نور مادون قرمز، یک سپر خورشیدی بزرگ برای خنک نگاه داشتن تلسکوپ و چهار ابزار علمی برای هدایت عملیات علمی چاه طلبانه آن است. تبلیغات

تدریس دروس ریاضیات دبیرستان و دانشگاه
توسط مدرس خصوصی ریاضیات با بیش از بیست سال سابقه تدریس

دروس ریاضیات تمام مقاطع دبیرستان

ریاضی عمومی 1و 2 - معادلات دیفرانسیل - محاسبات عددی
ریاضیات مهندسی
شماره تماس و واتس آپ: 09360771981

اندازه آینه و سپر خورشیدی این تلسکوپ چالش بزرگ دیگری فراهم ساخته است: وب باید ابتدا درون فضای محدود یک وسیله نقلیه پرتابی قرار گیرد. دانشمندان و مهندسان این چالش را بطریق شگفت آوری حل کردند: این تلسکوپ به شکل یک اوریگامی عظیم ساخته شده است. تلسکوپ برای قرارگرفتن داخل فضاپیما به دقت تا می خورد سپس پس از قرار گرفتن در فاصله یک و نیم میلیون کیلومتری سطح زمین از طریق مراحلی پیچیده باز می شود تا شکل نهایی خود را پیدا کند.

مقایسه اندازه آینه تلسکوپ هابل (سمت چپ) و جیمز وب (سمت راست)

وب بزرگترین تلسکوپی است که تاکنون ناسا به فضا فرستاده است. وزن آن حدود 6400 کیلوگرم است که برای یک جسم مدارگرد بسیار سنگین می نماید. قطر آینه گردآوری نور آن 660 سانتی متر و سپر خورشیدی آن مساحتی حدود یک میدان تنیس را دارد.

بخش اصلی این تلسکوپ آینه بازتابی آن است. این آینه نور در محدوده طول موج قرمز تا مادون قرمز (0.6 تا 28.8 میکرون) را گردآوری کرده و آن را به یک آینه ثانویه کوچکتر باز می تاباند که سپس به سمت ابزارهای علمی جهت ثبت و مشاهده ارسال می شود. آینه اصلی وب آنقدر بزرگ است که می تواند نور کهکشان هایی بسیار دور دست تا فاصله 13.5 سال نوری را گردآوری کند.

آینه اصلی وب از 18 بخش شش ضلعی جداگانه برابر ساخته شده است که به شکل یک شش ضلعی بزرگار آرایش یافته و یک بخش شش ضلعی خالی نیز در وسط دارد. کل آینه اندکی مقعر است. جهت گیری و شکل دقیق هر اینه می تواند بطور مستقل تنظیم شود تا نور با دقت کافی روی آینه ثانویه متمرکز شود.

طراحی خاص آینه این امکان را فراهم ساخته که روی خودش به گونه ای تا شود که داخل راکت آریان 5 قرار گیرد و در عین حال به یک آینه بزرگ با قدرت تفکیک کافی بدل گردد.

جنس آینه از فلز سبک، مستحکم و بادوام بریلیوم ساخته شده و یک پوشش نازک از طلا باعث بازتاباندن نور مادون قرمز می گردد. ضخامت این لایه از طلا تنها 100 نانومتر (یک هزارم ضخامت یک ورق کاغذ) است.

جیمز وب در نقطه ای از فضا به نام نقطه خورشید-زمینی لاگرانژی مستقر خواهد شد که در فاصله یک و نیم میلیون کیلومتری زمین قرار دارد. کشش جاذبه ترکیبی زمین و خورشید در چنین نقطه ای باعث می شود مدت زمان گردش جسم به دور خورشید معادل یک سال زمینی باشد. بدین ترتیب تلسکوپ همزمان با زمین به دور خورشید می گردد و همواره در نقطه ثابتی بالای زمین قرار دارد. بدین ترتیب راستای تلسکوپ ثابت است و مشکل تلسکوپ هابل در چرخیدن به دور زمین و تغییر مداوم جهت راستای تلسکوپ را ندارد.

جیمز وب در 18 دسامبر 2021 (شنبه 27 آذرماه 1400 خورشیدی) به فضا پرتاب خواهد شد.  حدود 30 روز طول می کشد تا این ابزار علمی حیرت انگیز به نقطه قرارگیری خود برسد. جهان علم بی صبرانه منتظر ارسال اولین تصاویر شگفت این تلسکوپ از اعماق ناشناخته فضا است.

بهترین نرم افزار CMM

ماشین های اندازه گیری مختصات (CMM) دستگاه های اندازه گیری سه بعدی کارآمدی هستند که با استفاده از یک پراب حساس امکان اندازه گیری و کنترل دقیق قطعات صنعتی را فراهم می سازند. مهمترین بخش یک CMM نرم افزار اندازه گیری است که امکان ارتباط اپراتور با دستگاه و استخراج، نمایش و تحلیل نتایج اندازه گیری را فراهم می سازد. یک نرم افزار CMM معمولا از ماژولهای زیر تشکیل شده است:

-       دستورات اندازه گیری ویژگی های استاندارد سه بعدی و دو بعدی مانند استوانه، صفحه، دایره، نقطه و ...

-       دستورات استخراج ویژگی های جدید از ویژگی های موجود مانند محاسبه سطح مقطع حاصل از برخورد یک صفحه و یک استوانه.

-       دستورات تهیه خروجی و گزارش دهی

-       دستورات اندازه گیری بر مبنای فایل CAD

-       دستورات مهندسی معکوس و تهیه ابر نقاط از قطعات

-       ...

ادامه مطلب ...

بهترین برند الک های صنعتی

الک کردن به فرایند جداسازی ذرات بر اساس اندازه آنها گفته می شود. گرچه فرایندهای پیشرفته ای برای این کار مانند تفرق لیزری و تحلیل تصویر یا فنون سانتریفیوژ و رسوب گذاری نیز وجود دارد، استفاده از الک ساده ترین و ارزانترین راه برای جداسازی ذرات هم اندازه است.

شبکه توری الک ها معمولا از فولاد زنگ نزن ساخته می شود. الک ها بر اساس اندازه چشمه (روزنه خروج ماده) رده بندی می شوند و اندازه چشمه آنها از 20 میکرون تا 125 میلیمتر ممکن است باشد. برخی انواع آنها که توسط روشهای الکتریکی تولید می شوند ممکن است اندازه چشمه تا 2 میلی متر داشته باشد. شکل چشمه آنها ممکن است مربعی یا دایروی باشد.

از الک های آزمون (test sieves) برای غربال کردن ذراتی بین 20 میکرون تا 125 میلیمتر استفاده می شود. معمولا از ماشین ارتعاشی برای الک کردن ذرات استفاده می شود که با مرتعش ساختن الک هایی که بر حسب انداره روی هم بسته شده اند برای غربال ذرات استفاده می کنند...

ادامه مطلب...

به پیش بینی دانشمندان، خرسهای قطبی تا انتهای قرن ناپدید می شوند.

از ابتدای تصویربرداری ماهواره ای در سال 1979، یخ قطب شمال بطور پیوسته در حال کاهش بوده است. اما مطالعه جدیدی که در این رابطه صورت گرفته مو را بر تن انسان سیخ می کند: تا انتهای قرن حاضر یخ قطب شمال در طی فصل تابستان ناپدید خواهد شد و این امر خرسهای قطبی و سایر گونه های وابسته به یخ را منقرض خواهد کرد.

"آخرین ناحیه یخزده" منطقه ای است که شامل کهن ترین و ضخیم ترین قشر یخ قطبی است. این ناحیه حدود 1 میلیون کیلومتر مربع را شامل شده و از ساحل غربی صفحه قاره ای قطبی کانادا تا ساحل شمال گرینلند را می پوشاند. دانشمندان در گذشته بر این باور بودند که این قشر یخ 4 متری چندین دهه دوام خواهد آورد.

اما هم اکنون تحت خوشبینانه ترین سناریوهای گرمایش جهانی، یخ دریای شمال تا 2050 بسیار نازک خواهد شد. اگر همین الان تمام انتشار گازهای آلاینده کربنی متوقف شود، تنها بخش کوچکی از یخ قطبی باقی خواهد ماند. در بدبینانه ترین سناریوها که در طی آن اتشار گازهای آلاینده با همین سرعت فعلی ادامه می یابد، یخ تابستانی و به دنبال آن خرسهای قطبی و شیرهای دریایی که بر روی آن زندگی می کنند تا سال 2100 منقرض می شوند.

منبع:  Live Science

انتشار اطلاعات غلط در رسانه های اجتماعی در مورد از دسترس خارج شدن فیسبوک

چهارم اکتبر 2021 سرویس های فیس بوک واتساپ مسنجر و اینستاگرام به مدت 6 ساعت از دسترس خارج شدند. به مدت کوتاهی پس از آن تصویر پسری نوجوان منتشر شد و او را مسئول هک شبکه فیس بوک اعلام کردند. این اطلاعات به بنگاه خبری رویترز نسبت داده شد.

لیکن این تصویر در اصل متعلق به ونگ ژنگ یانگ جوانترین هکر چینی بوده که در کنفرانس امنیت اینترنتی 2014 پکن شرکت داشته و آن زمان 13 ساله بوده است! رویترز نیز هیچگاه چنین خبری منتشر نکرده است.

سرعت باورنکردنی انتشار این خبر نادرست نشان می دهد که گستردگی و فراگیری رسانه های اجتماعی یک بعد مخرب نیز دارد: انتشار خبرهای نادرست که بسرعت فضای رسانه ای را پر می کنند. در این میان خوانندگان ساده دل بسرعت این موارد را باور کرده و به انتشار آن دامن می زنند.

بایستی ذکر شود که فیسبوک در بیانیه ای اعلام کرده که سانحه روی داده صرفا یک موضوع داخلی بوده و هکرها یا سازمانهای خرابکار نقشی در آن نداشته اند. این واقعه در نتیجه تنظیم مسیریابهای داخلی شرکت فیس بوک روی داده و یک خطای سهوی بوده است. به داده­های کاربران نیز آسیبی وارد نشده است.

برای مطالعه بیشتر: