دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

عنصر شگفت انگیز آهن


آهن در جدول تناوبی به عنوان یک عنصر انتقالی (transition element) طبقه بندی شده است. سابقه آشنایی بشر با آهن به بیش از 7 هزار سال می رسد.

 

بنظر می رسد اولین نمونه های آهن مورد استفاده توسط انسان، از شهاب سنگ ها رسیده باشد. بیشتر اجسامی که از آسمان به زمین فرو می افتند، سنگی هستند اما درصد کوچکی از آنها مانند آنچه در تصویر زیر دیده می شود، "شهاب سنگ های آهنی" هستند که حدود 90 درصد آنها از آهن ساخته شده است.



شهابسنگ هوبا

 

آهن به آسانی خورده می شود، بنابراین اشیای آهنی بجای مانده از روزگاران کهن بسیار نادرتر از اشیای ساخته شده از نقره یا طلا هستند. به همین دلیل ردیابی اشیای آهنی در تاریخ بسیار دشوارتر است.

 

اشیایی ساخته شده از شهاب سنگها سافت شده اند که قدمتی حدود 7000 سال دارند. برای مثال می توان به مهره های آهنی یافت شده در قبور مصر باستان اشاره کرد.

 

در بین النهرین عراق امروزی، از 7000 سال پیش مردم با ذوب آهن آشنا بوده اند. در این اعصار آهن یک فلز آیینی بوده و گرانتر از آن وده که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گیرد. نوشته های آشوریان حاکی از آنند که در آن عصر آهن هشت بار گرانتر از طلا بوده است.

 

عصر آهن حدود 2300 تا 2200 سال قبل زمانی آغاز شد که آهن بقدر کافی ارزان گشت بگونه ای که توانست جایگزین برنز شود.

 

افزودن کربن به آهن و ساخته شدن فولاد احتمالا کاملا تصادفی بوده است. آب کردن آهن روی زغال سنگ گداخته باعث اختلاط کربن با آهن مذاب شده و فولاد ساخته شده است. این امر احتمالا 3000 سال پیش روی داده است. اما قبل از اینکه آهن جای برنز را بگیرد لازم بود فنون آهنگری بقدر کافی توسعه یابد. نماد Fe برای آهن از واژه لاتین ferrum آمده است. خود Iron یک واژه آنگلوساکسونی است.

 

حقایقی جالب درباره آهن

  • یک سوم جرم کره زمین از آهن ساخته شده است که بیشتر آن در عمق هسته زرمین قرار دارد.
  • ·    کره زمین بقدری آهن دارد که با آن می توان سه سیاره جدید به اندازه مریخ ساخت.
  • ·    این باور در میان دانشمندان وجود دارد که گردش آهن در اعماق هسته زمین باعث پیدایش میدان مغناطیسی زمین شده است.
  • ·    آهن برای رشد مغز انسان بسیار حیاتی است و کمبود آن در کودکان باعث کاهش توانایی یادگیری می شود.
  • ·    تالس فیلسوف یونانی در 2600 سال پیش به وجود سنگهای مغناطیسی اشاره کرده است. این سنگهای مغناطیسی مخلوطی از اکسید آهن 2 و سه ظرفیتی هستند.


·         برخی حیوانات دارای حس ششم هستند که همان حس مغناطیسی است. ترکیب مگنتیت در بسیاری از حیوانات از جمله زنبور عسل، کبوترهای خانگی و دلفین ها یافت شده است. این حیوانات به تغیرات میدان مغناطیسی زمین حساس بوده و از آن برای مسیریابی استفاده می کنند.

بزرگترین شهابسنگ یافت شده به نام هوبا در نامیبیا به وزن 60 تن دارای 48 تن آهن است.



گلبولهای قرمز خون. رنگ قرمز از عنصر آهن موجود در هموگلوبین می آید. این سلولها 10 هزار بار بزرگنمایی شده اند. هموگلوبین حامل اکسیژن در بدن انسان است. اگر شما 10 هزاربار بزرگتر بشوید می توانید پاهای خود را در سیاتل آمریکا قرار داده و با دستانتان استرالیا را در میان بگیرید!!

انسانهای نئاندرتال چه بوده و کجا می زیستند؟


ما امروزه درباره انسانهای نئاندرتاال (Neanderthal) بیش از هرگونه منقرض شده ای از انسانها می دانیم. هزاران عدد از دست ساخته ها و سنگواره های آنها یافته شده و اسکلت های تقریبا کاملی از آنها نیز در کاوش های دیرین شناسی بدست آمده اند. همچنین دانشمندان ژنوم این گونه را از روی DNA یافت شده در سنگواره ها بازسازی کرده اند.


حقایقی درباره نئاندرتال ها
- نام گونه: Homo neanderthalensis
- دوره زندگی: بین 400000 تا 40000 سال پیش
- مکان زندگی: سراسر اروپا و آسیای جنوب غربی و مرکزی
ظاهر: بینی بزرگ، بدنهای نسبتا کوچک و توپر
قد گونه بالغ: بین 1.5 تا 1.75 متر
وزن گونه بالغ: حدود 64 تا 82 کیلوگرم
رژیم غذایی: گوشت، گیاه و قارچ، صدف


نئاندرتالها مانند ما انسان بوده اند، لیکن گونه منقرض شده ای بشمار می روند. انسان خردمند امروزی (هومو ساپینس) و نئاندرتال قطعاا نیای مشترکی داشته اند. در دوره ای از اعصار گذشته انسان مدرن و نئاندرتال در کنار هم می زیسته اند و شاید برخی از ما حدود 2 درصد از ژنهای آنها را به ارث برده باشیم.


نئاندرتالها نسبت به محیط تطابق پذیری زیادی داشته و از استپهای سرد سیبری گرفته تا جنگلهای گرم اسپانیا می زیسته اند. خط الراس زمخت ابرو مهمترین مشخص چهره آنها بوده است. چهره آنها فاقد گونه های برجسته انسانهای مدرن امروزی بوده و در عوض دندانهای پیشین برجسته ای داشته اند.


بهترین مقایسه بین انسان نئاندرتال و انسان مدرن امروزی را از مقایسه جمجمه آنها می توان یافت (تصویر زیر). شکل سمت راست جمجمه انسان مدرن امروزی با قدمت 20 هزار سال و شکل چپ یک انسان نئاندرتال با قدمت 50 هزار سال است. جمجمه انسانهای امروزی گردتر و فاقد خط ابروی برجسته انسانهای نئاندرتال است.


نئاندرتال ها شکارچیان ماهری بوده اند و از ابزارهای سنگی برای شکار استفاده می کردند. ماموت ها، بوفالوهای بایسون و گوزن شکار غالب آنها بوده اند.


به نظر می رسد تغییرات آب و هوایی شدید عامل اصلی انقراض نئاندرتالها بوده است. چیزی که انسان هوشمندتر امروزی بخوبی از عهده آن برآمد و اکنون با تکثیر بی مانند خود در حال نابود کردن کره زمین است!!!


جذاب ترین پرداخت تصویری انسانهای نئاندرتال را شاید بتوان در کارتون معروف غارنشینان دید. این کارتون زیبا مواجهه یک خانواده نئاندرتال با یک انسان مدرن امروزی را نشان می دهد. لیکن چیزی که در این کارتون دور از واقعیت است این است که انسانهای امروزی درشت اندام تر از نئاندرتالها بوده اند در صورتی که در این کارتون عکس این واقعیت نشان داده شده است.


منبعی برای مطالعه بیشتر:

http://www.nhm.ac.uk/discover/who-were-the-neanderthals.html

نکات و ترفندهای جالب ویندوز 7

در ساختار کاربری هر سیستم عامل یا نرم افزار کاربردی نکات و ترفندهای ساده ای گنجانده شده اند که آگاهی از آنها می تواند ضمن افزایش سرعت عمل، کار با نرم افزار مربوطه را دلپذیرتر کند. در این مقاله برخی ترفندهای جالب ویندوز نسخه 7 معرفی می شود:


1. نمایش سریع صفحه Desktop: اگر می خواهید بدون بستن پنجره های متعددی که باز کرده اید، صفحه دسکتاپ را ببینید، کافی است کلید Windows Logo را نگهداشته و سپس کلید D را بزنید. (منظور از کلید Windows Logo کلید مشخص شده در تصویر زیر است).


2. نمایش سریع صفحه Windows Explorer: برای مشاهده سریع درایوها و محتویات هارددیسک معمولا از Windows Explorer استفاده می شود. ترکیب Windows Logo + E این پنجره را سریعا می گشاید.


3. عدم نمایش صفحه خوشامدگویی ویندوز هنگام بوت شدن. تمامی نسخه های ویندوز بطور پیش فرض یک صفحه خوشامدگویی موسوم به Windows Splash Screen  را به هنگام بوت شدن به نمایش می گذارند:

 عبور از نمایش این صفحه می تواند چند ثانیه در وقت شما صرفه جویی کند. برای این کار با اجرای Windows Logo + R کادر فرمان Run را فراخوان کنید. سپس دستور msconfig را وارد و کلید Enter را بزنید. با این کار پنجره System Configuration  به نمایش در می آید:


در قسمت Boot گزینه No GUI boot را فعال و OK کنید. بدین ترتیب صفحه خوشامدگویی ویندوز دیگر نمایش داده نخواهد شد.


 4. قفل کردن سریع صفحه ویندوز: با ترکیب Windows Logo + L می توانید صفحه ویندوز را هنگام ترک میز خود سریعا قفل کنید.


5. نمایش Task View: این شیوه نمایش پنجره های باز یکی از جذابیت های تصویری ویندوز 7 است. برای نمایش این قابلیت، Windows Logo+Tab را بزنید. با نگهداشتن کلید Windows Logo و زدن متوالی کلید Tab، بین پنجره ها سوئیچ خواهد شد. وقتی هر دو کلید را رها کنید آخرین پنجره نمایش داده شده بطور تمام صفحه دیده می شود.



6. زوم کردن: با فشردن Windows Logo و کلید +  یا   -  بزرگنمایی صفحه نمایش تنظیم می شود. با این کار برنامه Magnifier اجرا می گردد. (شکل زیر)


برای یک دوره جذاب و عالی آموزش ویندوز در کوتاهترین مدت ممکن با نویسنده وبلاگ تماس بگیرید:

09360771981 (ناصری)

ارسال پیامک ترجیح داده می شود.

تصویری از یک نمایشگاه هوایی

تصویری از یک نمایشگاه هوایی در سال جاری در ایالات متحده. در جلوی تصویر هواپیماهای اف 16 تیم آکروجت دیده می شود. دهانه بارگیری جلوی یک C-5 Galaxy غول پیکر نیز باز شده و بازدیدکنندگان می توانند از فضای داخلی آن دیدن کنند. هواپیمای یک موتوره ملخی نیز در حال اجرای نمایش هوایی است.




منبع:

https://www.airspacemag.com/airspacemag/air-space-airshow-planner-2017-180962685/