دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

جنگ کره و ظهور میگ ۱۵

در سی ام نوامبر ١٩٥٠ در ساعت ٧ و ٢٠ دقیقه به وقت محلی، در طی یک یورش به پایگاه هوایی نامسی در کره شمالی، یک بمب افکن ب ٢٩ سوپرفورترس (B-29 Superfortress) مورد اصابت آتش توپ یک هواپیمای جنگی ناشناس قرار گرفت. سرعت حمله بقدری بود که شکاری F-80C که بمب افکن غول پیکر را اسکورت می کرد فرصت هیچ واکنشی نیافت. جنگنده ناشناس بسرعت به سمت شمال شرقی رود یالو در مرز کره شمای و چین تغییر مسیر داد. خلبانان آمریکایی نتوانستند هویت هواپیمای مهاجم را تشخیص دهند لیکن برآورد آنان حاکی از یک جنگنده جت با سرعتی نزدیک به سرعت صوت بود. صدمات وارده به بمب افکن ب ٢٩ ناشی از یک توپ ٣٧ میلیمتری تشخیص داده شد. این واقعه آغاز ظهور هواپیمای جنگی فوق العاده میگ ١٥ شوروی در فضای جنگ سرد بود. 

 

      

F-80C Shooting Star                                           B-29 Superfortress

 

 میگ ١٥ درکارخانه میکویان گوروویچ شوروی با استفاده از نمونه های اولیه هواپیماهای جت آلمان در پایان جنگ جهانی دوم و موتور جت ساخت رولزرویس انگلستان ساخته شده بود. در زمان خود سریعترین و بلندپروازترین هواپیمای جنگی بشمار می رفتو از نظر قابلیت درگیری نزدیک هوایی بر تمامی هواپیماهای جنگی آمریکایی برتری داشت. میگ ۱۵ اولین نمونه موفق یک هواپیمای جت با بالهای برگشته به عقب بود که از نظر کارکرد از تمامی هواپیماهای بال مستقیم زمان خود برتر بود.  

  

  

MiG 15

 در سال ۱۹۵۰ نیروهای کره شمالی کمونیستی به کره جنوبی حمله برده و در عرض سه روز پایتخت سئول را تصرف کردند. شورای امنیت سازمان ملل در غیاب شوروی به کره شمالی اعلام جنگ داد و نیروهای ملل متحد به رهبری ژنرال داگلاس مک آرتور حمله عظیمی را از هوا دریا و خشکی بر علیه نیروهای کره شمالی آغاز کردند. نیروی هوایی نقش مهمی در این نبرد ایفا می کرد و بمب افکن های استراتژیک ب ۲۹ آمریکا به بمباران فرودگاه ها، جاده ها و نیروهای کره شمالی پرداختند. پس از آنکه کیم ایل سونگ رهبر کره شمالی از بمباران های بی امان تاسیسات نظامی کره شمالی توسط آمریکا به استالین شکایت برد، استالین مخفیانه دستور داد تا واحدهایی از جنگنده های جدید میگ ١٥ از طریق چین عملیاتی را بر علیه هواپیماهای جنگی آمریکا آغاز کنند. ظهور میگ ١٥ به برتری هوایی آمریکا پایان داد و تنها وارد شدن جنگنده جت F-86 Sabre بود که با بهره گیری از خلبانان تعلیم دیده و زبده آمریکایی توانست تهدید میگ ١٥ هایی که خلبانان روسی و چینی آنها را می راندند، کم اثر سازد. 

  

  

F-86 Sabre

برتری اصلی میگ ١٥ در سقف پرواز بالا (حدود ١٥٥٠٠ متر)، سرعت زیاد (حداکثر ١٠٧٥ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بالا) و سرعت صعود فوق العاده زیاد آن (٥٠ متر بر ثانیه) بود که در نبردهای عمودی دست بالا را از آن این جنگنده می ساخت. تعداد واقعی هواپیماهای جنگی سرنگون شده در جنگ کره هنوز مورد مناقشه تاریخ دانان آمریکایی و روسیه است. لیکن به نظر می رسد خلبانان آمریکایی توانستند به ازای هر هواپیمای ازدست داده، ٨ تا ١٠ میگ ١٥ را سرنگون سازند. 

 

 

شکل فوق یک میگ ١٥ را که در جنگ کره توسط اف ٨٦ آمریکایی مورد اصابت قرار گرفته نشان می دهد.

بلندپروازترین هواپیماهای جهان

سقف پرواز یعنی حداکثر ارتفاعی که یک هواپیما می تواند به آن دست یابد. سقف پرواز عملیاتی یا service ceiling حداکثر ارتفاعی است که هواپیما می تواند عملیات پیش بینی شده برای خود را به انجام رساند. بلندپروازترین هواپیماهایی که تاکنون ساخته شده است به قرار زیر می باشند:

 

1. هواپیمای ملخی پیستونی: بلندترین ارتفاعی که یک هواپیمای پیستونی ملخی به آن دست یافته در 8 می 1937 توسط ماریو پزی ایتالیایی توسط یک هواپیمای دوباله از نوع Caproni Ca.161 

بدست آمده است. در 22 اکتبر 1938 او توانست به ارتفاع 17,083 متر از سطح دریا دست یابد. 

  

 

2. هواپیمای جت: در 31 آگوست 1977 الکساند فدوتوف روسی توانست توسط یک جنگنده میگ 25 شوروی به ارتفاع 37,650 متری دست یابد. این بالاترین ارتفاعی بوده که یک هواپیمای جت نظامی به آن دست یافته است. 

 

دوربردترین هواپیماهای جهان

رکورد طولانی ترین پرواز بدون سوختگیری مجدد توسط هواپیمای وویاجر ثبت شده است که دو خلبان آن در سال ۱۹۸۳ توانستند مسافت ۴۰۲۱۲ کیلومتر را بود کره زمین پرواز کنند.   

 

 

 

اما این هواپیما از انواع مرسوم در صنایع هوایی نیست.  دوربردترین هواپیمای نظامی که تاکنون ساخته شده بمب افکن استراتژیک توپولف ‏Tu-95 ساخت روسیه است که می تواند مسافت ١٥٠٠٠ کیلومتر را بدون سوخت گیری طی کند. این هواپیما قادر است ١٣ ساعت مداوما پرواز کند. 

 

 

 

هم اکنون رکورد دوربردترین هواپیما در اختیار یک هواپیمای مسافربری قرار دارد:            بوئینگ 777-200ER که در سال ١٩٩٧ توانست بدون سوختگیری از سیاتل آمریکا به کوآلالامپور مالزی یعنی مسافتی در حدود ٢٠٠٠٠ کیلومتر را پرواز کند. 

 

منبع: http://www.aerospaceweb.org/question/performance/q0229.shtml 

نسبت نیروی پیشرانه به وزن هواپیما

 

 

بر هواپیمایی که در حال پرواز است چهار نیرو وارد می‌شوند: نیروی بالابر (lift) ، وزن (weight)، نیروی پیشران (thrust) و نیروی پسران (drag). حرکت هواپیما در هوا به اندازه نسبی و جهت این نیروها بستگی دارد. وزن یک هواپیما مجموع وزن بدنه، بار و سوختی است که توسط آن حمل می شود. جهت بردار وزن همواره بسوی مرکز زمین است. نیروی پیشران توسط موتورهای هواپیما تامین شده و با تنظیم میزان سوخت ورودی به موتور و دریچه های خروجی گاز توسط خلبان قابل تغییر است. نیروی پیشران همواره رو به جلو و در امتداد محور طولی هواپیماست. نیروی بالابر و پسران نیروهای آیرودینامیکی هستند که به شکل و اندازه هواپیما، شرایط باد و سرعت پرواز بستگی دارند. نیروی بالابر عمود بر مسیر پرواز  نیروی پسران در امتداد خط پرواز است. 

 

نسبت نیروی پیشران به وزن کمیتی است که کارایی نیروی پیش برنده هواپیما را تعیین می کند. شکل بالا نحوه محاسبه این نسبت را نشان می دهد. 

 

اگر این نسبت بزرگتر از یک باشد هواپیما می تواند در هنگام پرواز عمودی رو به بالا شتاب بگیرد. راکت ها باید نسبت نیروی پیشران به وزن بزرگتر از یک داشته باشند تا از نیروی جاذبه زمین بگریزند. لیکن تعداد اندکی از هواپیماهای جنگی دارای نسبت نیروی پیشران به وزن بزرگتر از یک هستند. بزرگترین مقدار این نسبت در هواپیمای جنگی F-15 Eagle وجود دارد. این هواپیما با استفاده از دو موتور بسیار پرقدرت خود می تواند در عرض مدت ١٠ ثانیه تا ارتفاع ١٠٠٠٠ متری صعود کند. شکل زیر برخاستن با زاویه تند این هواپیما از روی زمین را نشان می دهد. 

 

  

منبع: 

http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/fwrat.html 

رکوردهای صنایع هواپیمایی نظامی

۱. اولین هواپیمای جنگی دنیا: Vickers-F-B--5-Gunbus 

 

 

 

۲. اولین جت جنگی آمریکا که از سیستم پس سوز برای افزایش نیروی پیشرانه در مواقع ضروری استفاده کرده است: F-94 Starfire    

 

 

۳. دوربردترین موشک هوا به هوای دنیا: AIM-54 Phoenix 

 

 

موشک فونیکس تنها توسط هواپیمای جنگی F-14 تام کت قابل حمل و پرتاب بود. برد این موشک حدود ١٥٠ کیلومتر است. جنگنده F-14 می‌تواند با رادار خود همزمان ٢٤ هدف را رهگیری کرده و بسوی چهارتای آنها موشک فونیکس پرتاب کند. لازم به ذکر است که جنگنده F-14‌ در سال ٢٠٠٧ از خدمت ارتش ایالات متحده آمریکا خارج و بازنشسته شده است. 

 

٤. مدرنترین هواپیمای جنگی آمریکا: F-22 Raptor که تنها جنگنده نسل پنجم موجود در دنیاست و دارای قابلیت رادارگریز (Stealth) و ابرمانورپذیر (Super manuverable) و نیز حرکت طولانی مدت با سرعت بالای 1.5‌ ماخ بدون استفاده از پس سوز است. 

 

 

 

٥. بزرگترین هواپیمای حال حاضر جنگی: MiG 31 

این جنگنده با ٢٢.٧ متر طول بزرگترین جنگنده حال حاضر دنیاست. این جنگنده هنگام بارگیری کامل از مهمات و سوخت ٤١ تن وزن دارد. حداکثر سرعت آن در ارتفاع بالا ٣٠٠٠ کیلومتر در ساعت و سقف پرواز آن ٢٠٦٠٠ متر می‌باشد. 

 

 

 منابع:  

http://www.aviationtrivia.info/FIGHTERS-AND-MILITARY-AIRCRAFT.php