دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

ریشه شناسی واژه telematics

واژه telematics به شاخه ای از فناوری اطلاعات اطلاق می شود که به انتقال و پردازش اطلاعات از راه دور توسط فناوری بیسیم اختصاص دارد. این واژه از ترکیب telecommunication و informatics ساخته شده است.


در زبان فارسی امروزین مشکلی جدی در رابطه با معادل سازی و همگام شدن با شتاب توسعه تکنولوژی در جهان وجود دارد. تنها موسسه ای که هم اکنون معادلی برای این واژه وضع کرده موسسه ملی استاندارد ایران است که در سند زیر معادل        دور‌ ورزی را برای این واژه بکار برده است:


http://www.isiri.org/portal/files/std/ISIRI-ETSI%20EN%20301%20091-2.PDF


گرچه معادل زیبا و شیوایی نیست لیکن گسترش کاربرد آن می تواند به آشنایی گوش مخاطب با این معادل جدید کمک کند. بویژه اینکه معادل دیگری برای این واژه در دسترس نیست.

اینترنت همه چیز


تا یک دهه پیش، تعداد کاربران اینترنت معیار اصلی سنجش رشد و توسعه در عصر ارتباطات به شمار می‌رفت. مطابق آمار موجود، تعداد کاربران اینترنت از 360,985,492 در سال 2000 به حدود 2,405,518,376 نفر در سه ماهه دوم سال 2012 رسیده که رشد 566.4 درصدی را نشان می‌دهد[1]. همگام با توسعه فناوری‌های ارتباطی بویژه انقلابی که در ارتباطات بیسیم روی داده است، شاهد تعاریف جدیدی از ارتباطات هستیم. دیگر ارتباط میان انسان‌ها پاسخ‌گوی نیازهای جدی عصر اطلاعات نیست و متخصصین در پی آن هستند که تمامی اشیای مورد استفاده انسان را به محیط ارتباطی اینترنت متصل نمایند. اصطلاح "اینترنت همه چیز[2]" یا "اینترنت جهان گستر" معرف این روند نوین در قرن حاضر است. بنا به تخمین شرکت سیسکو در حال حاضر حدود 10 میلیارد عدد از اشیای مورد استفاده انسان به یکدیگر مرتبط هستند. به عنوان مثال مدیران کارخانجات از طریق اینترنت به فضای کاری کارخنه و شرکت خود مرتبط هستند و می توانند آنها را از راه دور کنترل و مدیریت نمایند. تقریبا تمامی قطارهای سامانه‌های نوین ریلی با یکدیگر و با مرکز کنترل ارتباط اینترنتی دارند و در نتیجه بخشی از ابر ارتباطی جهانی محسوب می‌شوند. تازه ترین فناوری در این زمینه فناوری ارتباطات خودرویی است که در صدد است با برقراری ارتباطات میان خودروها و زیرساخت هوشمند حمل و نقل تحولی را در ارتقای ایمنی، تحرک‌پذیری و سلامت زیست محیطی جوامع ایجاد نماید.


مطابق تعریف شرکت سیسکو، "اینترنت همه چیز" گردآورنده انسان‌ها، فرایندها، داده‌ها و اشیا در یک محیط ارتباطات شبکه‌ای است که قادر است با تبدیل اطلاعات به عمل، قابلیت‌های نو ایجاد کرده و تجاربی غنی‌تر و فرصت‌های اقتصادی بی‌نظیری برای کسب و کارها، افراد و کشورها فراهم آورد[3].


پیش رانهای اینترنت همه چیز عوامل متعددی را شامل می‌شوند. نخست روندهای نیرومند فناوری شامل افزایش قابل ملاحظه توان پردازش، ذخیره و پهنای باند با قیمت‌هایی در حال کاهش مداوم؛ رشد سریع رایانش ابری، رسانه‌های اجتماعی و محاسبات در حال حرکت؛ قابلیت تحلیل حجم‌های عظیمی از داده و تبدیل آنها به اطلاعاتی که می‌توانند مبنای عمل قرار گیرند و در نهایت افزایش توانایی انسان در ترکیب فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری به روش‌هایی که می‌تواند ارزش بیشتری از رهگذر ارتباطات فراهم نماید.


دومین عامل پیشران، کاهش مداوم موانعی است که بر سر راه ارتباط پذیری قرار دارند. برای مثال IPv6 می‌تواند حدود 340 میلیارد میلیارد میلیارد[4] بیشتر از IPv4 بین انسان‌ها، فرایندها، داده‌ها یا اشیا ارتباط برقرار نماید. شگفت آور اینکه IPv6 می‌تواند برای هر ستاره در جهان شناخته شده تعداد 4.8 تریلیون آدرس فراهم کند.


سوم اینکه ضریب‌های شکلی در دنیای امروز به انقباض خود ادامه می‌دهند. امروزه کامپیوتری به اندازه یک دانه نمک می‌تواند حاوی یک سلول خورشیدی، باتری ورقه‌ای نازک، حافظه، حسگر فشار و رادیوی بیسیم و آنتن باشد. دوربین‌هایی بااندازه دانه نمک دارای قدرت تفکیک 250 در 250 پیکسل هستند و حسگرهایی با اندازه یک دانه غبار می‌توانند به ارسال داده‌های دما، فشار و جابجایی بپردازند. این تحولات از آن رو مهم هستند که در آینده اشیایی که به اینترنت متصل می‌شوند ممکن است برای چشم انسان براحتی قابل دیدن نباشند.


در نهایت اینکه اینترنت همه چیز بازتابی است از این واقعیت که خلق ارزش تجاری به سوی توان ارتباطات و بطور خاص‌تر، به توانایی در خلق هوشمندی[5] از رهگذر این ارتباطات جابجایی یافته است. شرکت‌ها دیگر منحصرا بر شایستگی‌های اصلی و دانش کارکنان خود تکیه ندارند و در عوض، باید هوشمندی را سریعتر از طریق منابع متعدد خارجی تسخیر کنند. این امر تنها از طریق ارتباطاتی ممکن می شود که اینترنت همه چیز فراهم می‌سازد.

 

گردآوری و تالیف: اصغر ناصری

[1] . Miniwatts Marketing Group (2013) ,INTERNET USAGE STATISTICS, http://www.internetworldstats.com/stats.htm

[2] . The Internet of Everything

[3] . Cisco (2013), Embracing the Internet of Everything To Capture Your Share of $14.4 Trillion, www.cisco.com

[4] . رقم دقیق عبارت است از 340,282,366,920,938,463,463,374,607,431,768,211,456

[5] . منظور از هوشمندی اطلاعاتی است که می‌تواند مبنای عمل قرار گیرد.

چند لطیفه انگلیسی

گردآوری و ترجمه: اصغر ناصری


یکی از روشهای موثر یادگیری زبان انگلیسی، خواندن متن های اصلی است. متن هرچه جذاب تر باشد، انگیزه بیشتری برای خواندن در انسان ایجاد می کند. لطیفه ها علاوه بر شاداب ساختن ما، دربردارنده بخش مهمی از فرهنگ هر ملت هستند. در این مقاله تعدادی لطیفه انگلیسی همراه با ترجمه آنها ارائه می شود. یکی از تمرینهای خوب برای تقویت زبان انگلیسی، بخاطر سپردن متنهای انگلیسی اصلی است.


(ممکن است بعضی از این لطیفه ها در مقیاس ما ایرانیها بی مزه باشد!)


A: Doctor, will I be able to play the piano after the operation?
B: Yes, of course.
A: Great! I never could before! 

- دکتر، من می توانم بعد از عمل جراحی پیانو بزنم؟

= بله، البته.

- عالی است! قبلا نمی توانستم اصلا پیانو بزنم!

A: I'm in a big trouble!
B: Why is that?
A: I saw a mouse in my house!
B: Oh, well, all you need to do is use a trap.
A: I don't have one.
B: Well then, buy one.
A: Can't afford one.
B: I can give you mine if you want.
A: That sounds good.
B: All you need to do is just use some cheese in order to make the mouse come to the trap.
A: I don't have any cheese.
B: Okay then, take a piece of bread and put a bit of oil in it and put it in the trap.
A: I don't have oil.
B: Well, then put only a small piece of bread.
A: I don't have bread.
B: Then what is the mouse doing at your house?! 

- عجب گرفتاری شدم ها!

= مگه چی شده؟

- یک موش توی خانه ام آمده.

= خب. یک تله موش بگذار.

- تله موش ندارم.

= خب یکی بخر.

- پول ندارم!

= من تله موش خودم را به تو می دهم.

- خیلی عالی است!

= فقط باید کمی پنیر داخل تله بگذاری تا موش به طرف آن بیاید.

- اما من که پنیر ندارم!

= خیلی خب. یک تکه نان بردار رویش کمی روغن بمال و داخل تله قرار بده.

- روغن ندارم!

= خب! فقط یک تکه نان توی تله بگذار.

- نان هم ندارم.

= بگو ببینم اصلا این موش توی خانه تو دنبال چه می گردد؟!


A: Did you hear that a baby was fed on elephant's milk and gained twenty pounds in a week.
B: That's impossible. Whose baby?
A: An elephant's. 

- شنیدی یه بچه ای شیر فیل خورده و روزی ده کیلو وزنش زیاد شده؟

= نه! غیر ممکنه! بچه کی؟

- بچه یه فیل!


منبع:

Jokes in English for the ESL/EFL Classroom



اندازه گیری پروفایل به طریقه سه بعدی

شرکت Sensofar دستگاه اندازه گیری سه بعدی پروفایل خود با نام S neox را به بازار عرضه کرده است. این دستگاه می تواند پروفایل قطعات را بطور سه بعدی و به روش غیرتماسی اندازه گیری کند. قدرت تفکیک عمودی این دستگاه یک صدم نانومتر و قدرت تفکیک عرضی آن یک دهم میکرومتر است. این دستگاه از فنون سه بعدی هم کانونی (confocal) و تداخل سنجی (Interferometry) در مجموعه واحدی از سنسورها استفاده می کند. این دستگاه امکان تصویربرداری میکروسکوپی و سنجش ضخامت پوشش های شفاف را نیز دارد.



تجهیزات ویژه این دستگاه عبارتند از:

  • یک دوربین CCD با قدرت تفکیک بالا با 50 درصد میدان دید بزرگتر از انواع متداول با نمایشگرهای کیفیت بالا.
  • چهار منبع نور LED (قرمز، سبز، آبی و سفید) برای دستیابی به بهترین کیفیت تصویر
  • امکان دستیابی به رنگ حقیقی هر پیکسل از تصویر شی

این دستگاه با امکان تهیه پروفایل های سه بعدی از قطعات تحت اندازه گیری، مسیری نوین را در اندازه‌گیری ابعادی به وجود خواهد آورد.


منبع:


وب سایت قطب علمی اندازه گیری ابعادی

غلاف اسنایپر ابزاری موثر در بمب افکن B-1B

گردآوری و تالیف: اصغر ناصری


غلاف اسنایپر یا Sniper Pod یکی از مدرنترین ابزارهای ردیابی اهداف زمینی است که مخصوص بمب افکن بی 1 بی طراحی و ساخته شده است. این ابزار برای شناسایی هدف، ردیابی خودکار، تولید مختصات هدف و هدایت بمب های هوشمند از فواصل دور بکار می رود. این ابزار دارای یک تابنده لیزر و ردیاب برای هدایت بمب های هدایت شونده توسط لیزر است. هم چنین مجهز به یک گیرنده نسل سوم FLIR (حسگر مادون قرمز) و یک دوربین تلویزیونی CCD است. حسگر FLIR امکان مشاهده و ردیابی در شرایط نور کم یا تاریکی مطلق را فراهم می‌کند در حالی که دوربین CCD امکان مشاهده مستقیم در عملیات روزانه را می دهد.



کارکرد اصلی Sniper این است که تصویری بلادرنگ از هدف برای خدمه هواپیما فراهم آورد. تا پیش از بکارگیری این ابزار پیشرفته، خدمه B1-B مجبور به استفاده از تصاویر راداری با قدرت تفکیک بالا بودند.


اما تفاوت اصلی بین رادار  و Sniper Pod این است که رادار تنها قادر به دیدن اشیای بزرگ مانند ساختمانها و وسایل نقلیه بزرگ است. همچنین رادار تصویری مربوط به یک مقطع زمانی فراهم می کند در حالی که غلاف اسنایپر تصاویری بلادرنگ به شکل ویدیوی همزمان از هدف تهیه می کند که امکان شناسایی دقیق اهداف، تشخیص بین دوست و دشمن و برآورد میزان صدمات وارده پس از بمباران اهداف را می دهد. این ابزار همچنین ارتباط با پرسنل زمینی را آسان کرده و با ترکیب اطلاعات دریافتی از دیده بانهای زمینی مختصات دقیق هدف را برآورد و به سیستم هدایت تسلیحات هواپیما ارسال می کند.


غلاف اسنایپر قادر است آتش حاصل از شلیک گلوله و دود ناشی از پرتاب خمپاره را بر روی زمین از فاصله ای دور شناسایی کرده و با برآورد مختصات محل اختفای دشمن، اطلاعات لازم را برای حمله به هدف فراهم نماید.