دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

بزرگترین نوابغ دیوانه

بزرگترین نوابغ دیوانه

  

 ترجمه و تلخیص: اصغر ناصری (asna50@yahoo.com)   

آیا دیوانگی همراه مخفی نبوغ است؟ گرچه ما قادر به انجام آزمایشات روانشناختی بر روی درگذشتگان نیستیم، لیکن این امر مانع کند و کاو تاریخدانان درباب احوالات ذهنی نوابغ بیمار از طریق بررسی نامه‌های شخصی آنان، آثارشان و گزارشات دیگران نمی‌شود. از خلال این بررسی ها معلوم شده است که برخی از بزرگترین نوابغ تاریخ کاملا دیوانه بوده‌اند. در حقیقت برخی دانشمندان چنین ادعا کرده‌اند که نارسایی دوقطبی (bipolar disorder) در میان افراد خلاق (شعرا، نقاشان، موسیقیدانان و ماند اینها) بسیار بیشتر از افراد عادی است. تعدادی از مشهورترین ذهن های خلاق جهان همچون نویسنگانی مانند مری شلی، ویرجینیا ولف و ارنست همینگوی، ‌آهنگسازانی ماند اروین برلین و سرگئی راچمانینوف و نقاشانی مانند پل گوگن همگی از این ناخوشی رنج می‌برده‌اند.

در این مقاله پنج تن از بزرگترین دانشمندان و هنرمندانی را معرفی می‌کنیم که دارای نشانه‌های بسیاری از دیوانگی در خود بوده‌اند. در صدر این فهرست آیزاک نیوتن قرار دارد.  

١. سر آیزاک نیوتن (١٦٤٢-١٧٢٧)

سر آیزاک نیوتن یکی از بزرگترین متفکرین تمامی اعصار و قرون به شمار می‌رود. ابداع حساب دیفرانسیل و انتگرال، تشریح نیروی گرانش جهان گستر، ابداع قوانین حرکت و کشفیات بنیادی بسیاری در نورشناسی از مهمترین کارهای او بشمار می رود.

از خلال رفتار و نامه‌های او می توان پی به توهمات این دانشمند بزرگ برد. او احتمالا از ناخوشی دوقطبی و شیزوفرنیا رنج می‌برده است. ناخوشی های ذهنی او احتمالا نتیجه ای از دوران کودکی سخت وی بوده است.  

٢. لودویگ وان بتهوون (١٨٢٧-١٧٧٠)

سهم بتهون در موسیقی بی شک بیادماندنی است. او موسیقی رابه پایه ای رفیع رساند. لیکن آهنگساز بزرگ زندگی سختی داشت. او که در زیر سایه یک پدر الکلی و برخلق یزرگ شد، در سن ١٨ سالگی مسئولیت تامین مادی خانواده را بر دوش گرفت. در طی سنین ٣٠ تا ٤٩ سالگی بتدریج شنوایی خود را از دست داد که شاید ناشی از سیلی هایی بود که در کودکی از پدر خود خورده بود. او برخی از بزرگترین کارهای خود را پس از دوران ناشنوایی خلق کرد.

از خلال نامه هایش به برادرش می‌توان دریافت که وسوسه خودکشی وی را همواره عذاب می‌داده است. علاوه براین آزمایش موی او نشان از مقادیر خطرناکی سرب دارد که علاوه بر ایجاد تمایلات روانی مخرب شاید یکی از دلایل شکایت وی از ناخوشی گوارشی بوده است.  

٣. ادگار آلن پو (١٨٠٩-١٨٤٩)

برخی او را خالق اولین اثر مدرن کارآگاهی می دانند (قتل در ریو مور، ١٨٤١). آثار او از نظر فرم و ساختار بی نظیر بوده‌اند. او الکلی بوده و همواره از فکر خودکشی در عذاب بوده است.  

٤. ونسان ون گوگ (١٨٥٣-١٨٩٠)

نقاشی‌های ون گوگ همچون شب پرستاره پس از مرگش شهرتی جهانی یافتند. او زندگانی توام با رفتار روانی غیرعادی داشته و بالاخره در ١٨٩٠ با خودکشی به زندگی خود پایان داده است.  

٥. جان نش (١٩٢٨-)

فیلم معروف یک ذهن زیبا به معرفی این ریاضیدان و اقتصاددان بزرگ می پردازد. آثار او در زمینه نظریه بازی (game theory) هم اکنون مورداستفاده اقتصاددانان و حتی ارتش آمریکا قرار گرفته است. او در سال ١٩٩٤ جایزه نوبل در علوم اقتصاد را دریافت کرد. او به مدت بیش از ٣٠ سال با شیزوفرنیا دست در گریبان بود تا اینکه به کمک نیروی فکر قدرتمند خود توانست از دام توهمات ناشی از این بیماری نجات یابد. 

 

 

جان فوربس نش

 

منبع اصلی: howstuffworks.com 

 

دوستان عزیر: نظر دادن یادتان نرود

مقدمه ای بر تست های غیر مخرب

گردآوری وتالیف: میثم عمارتی 

 

منظور از تست غیرمخرب، استفاده از تکنیک هایی برای تعیین ماده سازنده قطعه یا ساختار آن و یا اندازه‌گیری کمی برخی از مشخصات قطعه است که باعث ایجاد خرابی در قطعه نمی‌شوند. به عبارتی هرگونه اندازه‌گیری بدون ایراد صدمه به قطعه را یک تست غیرمخرب می گویند... 

 

دانلود مقاله کامل :   کلیک کنید.

مروری بر تکنولوژی پلاستیک

مقاله وارده: 

 

مروری بر تکنولوژی پلاستیک 

  

گردآوری و ترجمه: میثم عمارتی 

اردیبهشت ١٣٨٩ خورشیدی 

 

پلاستیک یک نام عمومی است که به گستره وسیعی از مواد بی شکل آلی مصنوعی و یا نیمه مصنوعی اطلاق می‌شود. از پلاستیک ها در ساخت محصولات صنعتی استفاده می شود. پلاستیک ها نوعا پلیمرهایی با جرم مولکولی بالا هستند و ممکن است شامل ترکیبات دیگری باشند که برای بهبود عملکرد و یا کاهش هزینه‌های ساختی با آنها اضافه می‌شود. مونومرهای پلاستیکی عمدتا ترکیبات آلی مصنوعی و یا طبیعی هستند.... 

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک کنید.