دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

مروری بر انواع هواپیماهای جنگی

تالیف: اصغر ناصری (asna50@yahoo.com) - تیرماه 1391

 

این مقاله مروری بر انواع هواپیماهای جنگی یا combat aircrafts دارد. منظور ازهواپیمای جنگی آن نوع هواپیمایی است که در عملیات نظامی شرکت مستقیم داشته و با خود سلاح حمل می کند. برای تالیف این مقاله از منابع متعدد استفاده شده که فهرست برخی از آنها در انتهای مقاله ذکر شده است. 

 

برای مطالعه متن کامل مقاله روی ادامه مطلب کلیک کنید.

ادامه مطلب ...

ناوگان جنگنده های اف 35 برای بازبینی از خدمت خارج شد

پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که تمامی جنگنده های اف 35 پس از مشاهده یک ترک در پره توربین موتور یکی از این جنگنده ها برای بازبینی و تشخیص علت بروز خرابی از خدمت خارج شدند. 

 

بخش هایی از موتور به کارخانه پرات اند ویتنی در میدل تاون کلرادو فرستاده می شوند تا تحت ارزیابی و تحلیل بیشتر قرار گیرند. تا زمان تکمیل تحقیقات ناوگان جنگنده های اف 35 به خدمت بازگردانده نمی شود. 

 

اف 35 گرانترین برنامه تسلیحاتی طول تاریخ با هزینه تخمینی 330 میلیارد دلار است و در نظر بسیاری از تحلیل گران نمونه ای از اتلاف منابع در طول مدیریت های ادواری پنتاگون محسوب می‌شود. 

 

جنگنده F-35 Joint Strike Fighter به عنوان یک جنگنده رادارگریز چندمنظوره قرار بود جایگزین بسیاری از جنگنده های نسل چهارمی نیروی هوایی و دریایی آمریکا شود. لیکن بالا رفتن نجومی هزینه تولید این هواپیما آنرا به یکی از گلوگاه های صنایع دفاعی آمریکا تبدیل کرده است.

 

از آنجایی که پروژه تولید این جنگنده درس های بسیاری در زمینه هدایت پروژه های دفاعی بدنبال خواهد داشت بزودی مقاله مفصلی درباره تاریخ پیدایش و تکامل این جنگنده به قلم این نویسنده در وبلاگ دنیای علم و تکنولوژی درج خواهد شد. 

 

کشف بخشی از اسکلت ریچارد سوم

پژوهشگران بریتانیایی اعلام کردند بقایای اسکلتی که باستان شناسان، در جریان حفاری در پارکینگی در شهر لِستر کشف کرده‌اند، از آن ریچارد سوم پادشاه بریتانیا در قرن پانزدهم میلادی بوده است. او در جنگ با هنری هفتم (هنری تئودور) کشته شد. بررسی تشابه DNA استخوان‌ها با نمونه گرفته شده از یکی از نوادگان زنده ریچارد سوم تردیدی در مورد تعلق این اسکلتها به ریچارد سوم باقی نمی‌گذارد. 

 

رایانش ابری یا cloud computing چیست؟

منظور از رایانش ابری استفاده از منابع محاسباتی (سخت افزار و نرم افزار) مجموعه ای از سرورها از طریق یک شبکه است. به عبارت دیگر در این روش، بجای اینکه کاربر نرم افزارهای کاربردی مورد نیاز خود ا بر روی کامپیوتر شخصی خود نصب کند، از طریق هر کامپیوتر متصل به شبکه خدمات مورد نیاز خود را بصورت وب سرویس دریافت می کند. نرم افزارهای کاربردی بر روی سرورهای پر سرعت شبکه نصب می شوند و کاربر می تواند به تمامی این نرم افزارها از طریق شبکه دسترسی پیدا کند. در این روش فایلهای کاربر نیز بر روی سرور ذخیره شده و از هر کامپیوتر متصل به شبکه قابل دسترسی هستند.  

 

 

این روش مزایای بسیار زیادی دارد. به جای اینکه کاربر مجبور به تهیه و نصب تمامی نرم افزارهای مورد نیاز باشد (که معمولا ارزان نیز نیستند)، نسخه شبکه‌ای این نرم افزارها بر روی سرورهای مرکزی شرکت نصب می شوند. بدین ترتیب تمامی کاربران مجاز در هر لحظه دسترسی به نرم افزارهای مورد نیاز خود دارند و فایل های تولید شده را نیز بر روی سرورها ذخیره می کنند که نیاز به جابجایی آنها و مشکل مدیریت نسخه ها را برطرف می کند. 

 

در حال حاضر شرکت های زیادی در دنیا خدمات رایانش ابری ارائه می کنند که کاربر می تواند در ازای پرداخت مبلغ معینی از طریق اینترنت به برنامه های کاربردی موجود بر روی سرورهای آنها دسترسی پیدا کند. بدین ترتیب او به فایل های داده خود از هر نقطه متصل به اینترنت نیز دسترسی خواهد داشت. 

 

رایانش ابری نگراین هایی را نیز در بر دارد که بیشتر به امنیت داده ها، محرمانگی و مالکیت داده‌ها مربوط می شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله جالب زیر را بخوانید: 

 

 

How Cloud Computing Works

آیا دایناسورها قادر به شکستن دیوار صوتی بوده‌اند؟

ترجمه و خلاصه نویسی: اصغر ناصری 

 

در سال 1947 خلبان آمریکایی به نام چاک ییگر (Chuck Yeager) اولین انسانی بود که توانست در هواپیمای راکت مانند Bell X-1 دیوار صوتی را بشکند. اما طبق پژوهشی که دو دانشمند به نامهای دکتر ناثان پی مای هروالد از شرکت مایکروسافت و دکتر فیلیپ جی کیوری از موزه دیرین شناسی رویال تیرل آلبرتا انجام داده‌اند، دایناسورهایی که بیش از 150 میلیون سال پیش زندگی می‌کردهند قادر به شکستن دیوار صوتی بوده‌اند. 

 

اشتباه نکنید. این دایناسورها برای شکستن دیوار صوتی نیازی به پرواز با سرعت بالای صوت نداشتند! بلکه شکستن دیوار صوتی توسط ضربات شلاق مانند دم آنها انجام می شده است. صدای ضربات سریع آنها مانند شلیک توپ در هوا می پیچیده است. 

  

  

دایناسورهایی که چنین قابلیت هایی داشته اند احتمالا از نوع آپاتوزوروس (یا برونتوزوروس) بوده‌اند. دم این حیوانات حدود 1700 کیلوگرم وزن داشته است. مهمترین سلاح دفاعی این دایناسورهای علفخوار ضربات شلاق مانند دم جسیم آنها بوده که قادر به کشتن بزرگترین گوشتخواران تنها با یک ضربه بوده است. این دو دانشمند با شبیه سازی های کامپیوتری به این نتیجه رسیده اند که حرکت این حیوانات می توانستند دم خود را با سرعتی بالاتر از صوت حرکت دهند و در نتیجه امواج شوک فراصوت تولید کنند. صدای ناشی از حرکت دم آنها می توانسته هر مهاجمی را فراری دهد. 

 

این ایده مخالفین مهمی نیز دارد. از جمله دکتر کنت کارپنتر از موزه تاریخ طبیعی دنور که معتقد است حرکت دم با چنین سرعتی می توانسته باعث خرد شدن انتهای دم این حیوانات شود و در واقع بسیار دردناک بایستی باشد. 

 

برای اطلاعات بیشتر به منبع زیر مراجعه کنید: 

http://www.nytimes.com/1997/12/02/science/did-dinosaurs-break-the-sound-barrier.html