دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

بخش پذیری چند جمله ای ها

مقاله ای درباره بخش پذیری چند جمله ای ها با ذکر چند مثال مفید 

 

برای مطالعه مقاله به آدرس زیر مراجعه کنید: 

 

بخش پذیری چند جمله ای ها

وبلاگ جدید مجله ریاضی

دوستان عزیز 

 

از این پس مطالب مربوط به ریاضیات در وبلاگ جدید مجله ریاضی منتشر می شود. خواهشمند است به این وبلاگ نیز سر بزنید. 

 

آدرس وبلاگ :

 

http://mathmag.blogsky.com 

وال اسپرم شکارچی بزرگ اقیانوس

ترجمه: اصغر ناصری 

 

والهای اسپرم به آسانی از روی سر بزرگ و پیشانی گرد برجسته خود قابل شناسایی هستند. آنها بزرگترین مغز را در بین تمامی حیواناتی که در کره خاکی زیسته اند دارا می باشند. سر آنها دارای مقدار زیادی از ماده ای بنام اسپرماستی (spermaceti) است. شکارچیان وال بر این باور بودند که این ماده چرب اسپرم است، لیکن دانشمندان هنوز عملکرد این ماده را نیافته اند. یک نظریه متداول این است که این سیال که با سرد شدن به صورت موم در می آید، به وال کمک می کند که نیروی شناوری خود را تغییر داده و مانند یک زیردریایی به آسانی به اعماق دریا رفته و به سطح بازگردد. امروزه می دانیم که والهای اسپرم می توانند تا 1000 متر در اعماق اقیانوسها به دنبال غذا فرو روند. این پستانداران عظیم الجثه می تواند تا 90 دقیقه نفس خود را در زیر آب نگهدارند. 

 

این والهای دنداندار هزاران پاوند ماهی و هشت پا می خورند. یک وال بالغ ممکن است تا 900 کیلوگرم در روز غذا بخورد.

 

والهای اسپرم اغلب درگروههای 15 تا 20 تایی به نام pod دیده می شوند. این گروه ها شامل ماده ها و فرزندان آنها هستند در حالیکه نرها اغلب به تنهایی شنا کرده یا از دسته ای به دسته دیگر می روند. ماده ها و بچه ها تمام طول سال را در آبهای مناطق گرمسیر و مداری می مانند و از کودکان خود بطور گروهی مواظبت می کنند. والهای نر به مناطق نزدیکتر به قطب مهاجرت کرده و برای تولید مثل به مناطق مداری برمی گردند. این والها می توانند با سرعت 37 کیلومتر بر ساعت شنا کنند.  

 

 

مقایسه اندازه یک وال اسپرم با اتوبوس مدرسه

 

این والها در طول سده های 18 و 19 میلادی برای روغن و ماده عنبر، ماده ای که در معده آنها یافت می شود بطور وسیعی شکار می شدند. افسانه موبی دیک بر اساس زندگی این گونه وال ساخته شده است. عنبر ماده ای بسیار گرانبهاست که در ساخت عطر مورداستفاده قرار می گرفت. علیرغم شکار زیاد، این گونه نهنگ هنوز پرتعداد باقی مانده است. 

منبع: 

National Geographic Society

کلید نهایی آزمون سراسری 1390 رشته ریاضی

کلید نهایی آزمون سراسری 1390 رشته ریاضی را می توانید از آدرس زیر دانلود کنید. توجه کنید که یکی از تست ها به علت اشتباه بودن حذف و دیگری دارای دو پاسخ صحیح است.


وبلاگ دنیای علم و تکنولوژی

تصویر جالبی از شاتل فضایی

یک جنگنده اف 15-ای استرایک ایگل در حال گشت زدن در آسمان، پرواز شاتل فضایی آتلانتیس از پایگاه هوایی کندی را در سال 2010 نظاره می کند.


منبع : ناسا