موشک های هایپرسونیک چگونه عمل می کنند؟

موشکهای ابرفراصوت یا هایپرسونیک موشک هایی که مسیرهایی کم ارتفاع را با سرعتی بیشتر ز 5 برابر سرعت صوت طی می کنند- کانون تمرکز میابقه جدید تسلیحاتی بین قدرتهای بزرگ هستند. تاکنون هیچ کشوری این نوع اسلحه را بطور وسیع وارد میدان نبرد نکرده است اما بودجه توسعه آنها در طی چند دهه اخیر به میزان زیادی افزایش یافته است.

انواع مختلف تسلیحات هایپرسونیک

عبارت اسلحه هایپرسونیک به دو نوع متمایز فناوری موشکی اشاره دارد: تسلیحات هواسر و موشک های کروز هایپرسونیک. تفاوت این فناوری ها در روش تامین نیروی پیشرانه است.

موشکهای هواسر (boost-glide missiles) وسایل نقلیه هواسر هستند که جلوی یک تقویت کننده راکتی نصب شده‌اند درست مانند آنهایی که یک فضاپیما را به مدار زمین می فرستند. این تقویت کننده ها حاوی مقادیر عظیمی سوخت پیشرانه هستند سوختی که همراه یک اکسید کننده شیمیایی است. واکنش بین این مواد انفجاری از انرژی ایجاد کرده و موشک را تا سرعتهای بالایی شتاب می دهد.

پس از چند دقیقه سوخت پیشرانه تمام شده و راکت از بخش هواسر جدا شده و فرو می افتد (برخی موشکها دارای چند مرحله جداشونده هستند). هواسر با سر خوردن در هوا و استفاده از نیروهای آیرودینامیکی به مسیر خود به سمت هدف ادامه می دهد.

تقویت کننده های موشک هواسر می تواند بسیار بزرگ و سنگین باشد. استفاده از این راکت های بزرگ می تواند بخش هواسر را به سرعتی حدود 20 برابر سرعت صوت برساند، از این رو آنها سریعترین موشکهای هایپرسونیک هستند.

برخلاف موشکهای هواسر تقویت شده، موشکهای کروز هایپرسونیک برای تمام طول مسیر پرواز دارا ییک موتور پیشران هستند. بنابراین این موتورها نسبتا سبک و کوچکند و تا 10 برابر سرعت صوت می توانند سرعت ایجاد کنند.

موتورهای این نوع موشکهای کروز از نوع اسکرام جت هستند. این موتورهای مکنده هوا دارای اتاق احتراقی هستند که در آنها سوخت با هوا مخلوط شده و با اشتعال سریع ایجاد گازهای خروجی پرسرعتی می نماید. بنابراین این موشکها نیازی بهه مایع اکسید کننده ندارند و سرعت زیاد رو به جلوی آنها هوای ورودی به اتاق احتراق را متراکم می کند، پس به کمپرسور نیز مانند موتور توربوجت نیازی ندارند.

در مقایسه با تقویت کننده راکتی فناوری موتورهای اسکرام جت هنوز توسعه کامل نیافته است بنابراین در آینده نزدیک بیشتر موشکهای هایپرسونیک از نوع تقویت شده هواسر خواهند بود.

مقایسه موشکهای تقویتی هواسر با موشکهای بالستیک

موشکهای بالستیک مانند موشکهای تقویتی هواسر جلوی یک راکت نصب شده و تا تمام شدن سوخت راکت متصل به آن باقی می مانند. موشکهای بالستیک یک مسیر سهمی شکل را طی کرده و یک سرجنگی انفجاری را با خود حمل می کنند. پس از فاز ورود مجدد به جو راکت از بخش سرجنگی جدا شده و سرجنگی تحت اثر نیروی گرانش و شتاب اولیه بقیه مسیر را بر روی هدف سقوط می کند.

دیاگرامی از یک موتور اسکرام جت (منبع: ویکی پدیا)

موشکهای بالستیک قاره پیما می توانند تا هزار کیلومتر اوج گرفته و از مدار زمین خارج شوند در حالی که موشکهای هایپرسونیک هواسر در ارتفاع چند ده کیلومتری زمین حرکت می کنند. بنابراین هدفگیری و ردیابی آنها با توجه به سرعت بالا و قابلیت مانور دادن بسیار دشوارتر از موشکهای معمولی است.

موجودات فضایی ممکن است یک سفینه مادر به دستگاه خورشیدی فرستاده باشند.

15 مارس 2023

مقامات پنتاگون در یک سند پیش نویس چنین اظهار کرده اند که ممکن است موجودات بیگانه از دستگاه خورشیدی ما بازدید کرده و کاوشگرهای کوچکی را به قصد جستجو رها کرده باشند، درست مانند ماموریت هایی که ناسا برای مطالعه سیارات دیگر انجام داده است.

یک گزارش مطالعاتی اولیه که توسط شان کرک پاتریک مدیر دفتر تفکیک موارد غیرعادی در حوزه های فضایی (AARO) و آبراهام لیوب رییس بخش ستاره شناسی دانشگاه هاروارد نگاشته شده بر اشیای فضایی ناشناس رویت شده تمرکز دارد. دفتر AARO پنتاگون در جولای 2022 تاسیس شده و وظیفه آن ردیابی اشیای ناشناخته در تمامی حوزه های آسمان، زیر آب و فضا است.

تصویری از یک UFO که توسط پنتاگون منتشر شده است.

کنگره آمریکا ناسا را مامور ساخته است تا تمامی اشیای بزرگتر از 140 متر را در نزدیکی زمین ردیابی کند. این ماموریت توسط تلسکوپهای Pan-STARRS انجام می شود.

در 19 اکتبر 2017 این تلسکوپها یک شیء میان ستاره ای غیرمعمول را آشکارسازی کردند که شبیه سیگار و مسطح بوده و بدون داشتن یک دنباله مانند ستاره های دنباله دار از خورشید دور می شد. برخی دانشمندان بر این باورند که این یک شیء مصنوعی است. شش ماه قبل از اینکه این شیء ناشناس به نزدیکترین فاصله از زمین برسد، یک شهابسنگ به طول یک متر با زمین برخورد کرد که شکلی مشابه شیء ناشناس مذکور داشته است. به باور برخی دانشمندان شیء ناشناس مزبور می تواند یک سفینه فضایی مادر باشد که توسط بیگانگان به دستگاه خورشیدی فرستاده شده و کاوشگرهایی را برای اکتشاف به اطراف می فرستد. این کاوشگرها با طراحی مناسب می توانند به زمین برسند و چون نور خورشید را به خوبی منعکس نمی کنند، آشکارسازی آنها دشوار است.

این مقاله پژوهشی پس از یک ماه گمانه زنی درباره اشیای پرنده ناشناسی در آسمان ایالات متحده منتشر شد که پس از سرنگونی بالن تجسسی چین برفراز آمریکا رویت شدند و شکل غیرمعمول آنها باعث شد انتساب آنها به یک کشور دیگر با تردید مواجه شود. این اشیای ناشناس فاقد دستگاه پیشرانه مانند موتور یا وسیله ای برای شناوری در هوا بودند.

پانویس مترجم

وجود موجودات فضایی به مدت صدها سال محل بحث بوده است. گزارشات زیادی از مشاهده موجودات فضایی و اشیای پرنده ناشناخته توسط مردم ارائه شده که صحت بسیاری از آنها محل تردید است. در این مورد نظریات زیادی وجود دارد. دانشمند بزرگی مانند ارنست مایر که یک زیست شناس تکاملی به نام بوده است، امکان ملاقات موجودات فضایی با انسان زمینی را به کلی مردود می داند زیرا به باور او فاصله عظیم میان دستگاه های ستاره ای و اینکه انسان زمینی تنها در چند دهه اخیر با تکامل فناوری ارتباطات رادیو.یی توانسته حضور خود را در دستگاه خورشیدی ابراز کند، باعث می شود موجودات فضایی در صورت وجود اصلا از حضور انسان زمینی مطلع نشوند (فاصله زمانی لازم برای مسافرت به نزدیکترین ستاره به ما حدود 180 هزار سال با موشکهای امروزی است). لیکن امکان تولید نیروهای پیشرانه نوین بر اساس ضدماده و نظریات جدید بر اساس مسیرهای میان بر فضایی بر اساس نظریه نسبیت عام اینشتاین، امکان ملاقات میان موجودات فضایی و انسان را به تحقق نزدیک ساخته است. اگر احتمال وجود حیات پیشرفته در کهکشان های دیگر را یک در میلیارد بدانیم (که به صفر نزدیک است) باز امکان وجود سیارات شبه زمینی در میلیاردها دستگاه ستاره ای را در میلیاردها میلیارد کهکشان عالم خواهیم داشت. این اولین باری است که امکان وجود حیات فرازمینی توسط یک سازمان رسمی آمریکا مطرح می شود.

آماده شدن برای امتحان حسابان 2

مجموعه آخرین گام ها برای آماده شدن جهت امتحان پایان سال تدوین شده است. این مجموعه که حل تشریحی و مفصل سوالات مهم پایان سال است، می تواند به عنوان آخرین و مهم ترین گامهای لازم برای آماده شدن جهت امتحان در ساعات پایانی مورد استفاده قرار گیرد. جهت دانلود آخرین گامها برای حسابان 2 روی تصویر زیر کلیک کنید.

فشار خون ایده آل در هر سن کدام است؟ کلید طلایی سلامت قلب

فشار خون یکی از حیاتی ترین شاخص های سلامت است و پایش آن در پیشگیری از بسیاری بیماری ها مانند حمله قلبی، انسداد رگها و از کار افتادن کلیه ها اهمیتی اساسی دارد. بطور ایده آل همه ما باید بکوشیم فشار خونی زیر 120/80 میلیمتر جیوه داشته باشیم. لیکن بسیاری از انسانها دارای فشار خونی در گستره 120/80 تا 140/90 میلی متر جیوه هستند.

فشار خون چیست؟

فشار به بیان ساده میزان نیروی اعمال شده بر روی یک جسم است (نیرو تقسیم بر سطح). در این حالت فشار خون به نیروی اعمال شده توسط خون در حالی که بر دیواره های رگهای خونی فشار می آورد گفته می شود.

وقتی فشار خون خیلی بالاست، رگهای فرد تحت کشش مداومی هستند که در این حالت به بیماری قلبی عروقی خطرناکی می تواند منجر شود.

اعداد نشان دهنده فشار خون به چه معنا هستند؟

فشار خون بر حسب واحد میلی متر جیوه اندازه گیری می شود و در دو مقدار خوانده می شود: سیستولیک و دایاستولیک. برای مثال یک فشار خون ایده آل 120 روی 80 یا 120/80 mmHg است.

مقدار  بالا معرف فشار خون سیستولیک است که فشار خون در رگها را هنگام ضربان قلب اندازه گیری می کند. مقدار پایین تر فشار دایاستولیک است که به فشار درون رگها هنگام استراحت قلب بین دو ضربان ارتباط دارد.

اندازه گیری فشار خون با دستگاه مخصوص از آنجایی اهمیت دارد که فشار خون بالا (هایپرتنشن) چیزی نیست که قابل احساس باشد. لیکن اگر فشار خون یکبار اندازه گیری شده و مقدار آن بالا باشد، به این معنا نیست که همواره مقدار آن بیش از حد است. برای رسیدن به یک مقدار قابل اعتماد، فشار خون باید طی چندین روز در حین استراحت اندازه گیری 0شود.

نشانه ها و عوارض فشار خون بالا

هر فشار خونی بالاتر از 140/90 بالا محسوب می شود و نیاز به توجه پزشکی دارد. فشار خون بالا اغلب قاتل خاموش نامیده می شود زیرا معمولا علایمی ندارد ولی اگر کنترل نشود می تواند به بدن آسیب وارد کند. لیکن افراد دارای فشار خون بالا اغلب از سردرد مکرر رنج می برند.

لازم است توجه کنیم که فشار خون فرد می تواند بسیار متغیر باشد و یک مقدار منفرد فشار خون بالا نباید موجبات نگرانی را فراهم کند. اگر چند هفته اندازه گیری مداوم به مقادیر بالا منجر شود می توان گفت فرد دارای هایپرتنشن است.

چرا فشار خون برای سلامت اهمیت دارد؟

گرچه فشار خون 140 روی 90 عادی محسوب می شود، مقدار ایده آلی نیست. همه باید سعی در کاهش فشار خون برای پیشگیری از حملات قلبی یا انسداد عروق باشند. برای مثال فردی با فشار خون 135/85 دوبار بیشتر ار فردی با فشار خون 115/75 در معرض حمله قلبی است. رگهای خونی با گذشت سن ضعیف تر می شوند، بنابراین باید به کنترل فشار خون توجه زیادی شود.

فشار خون بالا می تواند نتیجه عوامل ارثی باشد، اما اغلب سبک زندگی موثرتر است. برای مثال استفاده ناکافی از سبزی و میوه و مصرف بیش از حد الکل، ورزش نکردن و اضافه وزن م یتواند از عوامل فشار خون بالا باشد.

انجمن قلب آمریکا فشار خون ایده آل در هر سنی را مطابق جدول زیر تعیین کرده است:

سن

131/87

60+

134/84

135/88

آیا فشار خون می تواند خیلی پایین باشد؟

ورزشکاران حرفه ای اغلب دارای فشار خون خیلی پایین هستند. فشار خون پایین معمولا چیز خوبی است اما اگر شخص دچار افسردگی، بی حالی یا ضعف عمومی باشد باید مورد معاینه پزشک قرار گیرد.

تدریس دروس ریاضیات دبیرستان و دانشگاه

توسط مدرس خصوصی با بیش از 25 سال سابقه مفید

دروس دانشگاهی: ریاضیات عمومی، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی، ریاضی مهندسی

شماره تماس: 09360771981 (ناصری)

حیوانات تا چه اندازه می توانند بزرگ شوند؟

یک نقاشی از آرژنتینوزوروس، احتمالا بزرگترین دایناسوری که تاکنون بر روی زمین زیسته است.

بزرگترین حیوانی که تاکنون بر روی زمین راه رفته است شاید آرژنتینوزوروس باشد، یک تیتانوسور غول آسای 70 تنی که حدود 90 میلیون سال پیش در طی آخرین سالهای دوران کرتاسه می زیسته است. برای مقایسه، سنگین ترین حیوان خشکی امروزین یعنی فیل آفریقایی تنها به حدود شش تن وزن می رسد.

اما آیا حیوانات می توانند از این مقادیر فراتر روند؟ آیا برای رشد حیوانات حدی وجود دارد؟

بزرگترین و سنگین ترین حیوانی که در کره زمین زیسته است والهای آبی هستند که به حدود 120 تن می رسند. حداقل از لحاظ نظری حد غیرقابل تخطی برای این مقدار وجود دارد که توسط قوانین فیزیک اعمال می شود. برای حیوانات روی خشکی این حد 109 تن است. بالاتر از این مقدار پاهای حیوان باید بیش از حد پهن باشد تا بتواند وزن بدنش را تحمل کند در غیر اینصورت حیوان نمی تواند به راحتی راه برود.

قانون مربع-مکعب یک اصل ریاضی است که ابتدا توسط گالیله به این صورت بیان شد: "نسبت بین دو حجم بزرگتر از نسبت میان دو سطح آنها است". به عبارت دیگر با افزایش اندازه یک حیوان، حجم آن سریعتر از مساحت سطح بدنش رشد می کند. بنابراین حیوانات بزرگتر نیاز به ماهیچه های بسیار بزرگتری برای نگهداشتن وزن خود دارند. اگر یک فیل با حفظ نسبت اندازه های بدنش بسیار بزرگتر شود، قانون مربع مکعب چنین قضاوت خواهد کرد که این فیل زیر وزن خود از هم می پاشد. در حالی که وزن آن به توان 3 افزایش می یابد اندازه ماهیچه های آن تنها با توان 2 افزایش خواهند یافت.

تنها راهی که فیل می تواند بر این محدودیت غلبه کند داشتن پاهایی بطور نامتناسب بزرگ و کلفت است. اما در این حالت ماهیچه های آن بطور نامتناسبی حجیم خواهند شد طوری که توان حرکت دادن آنها را نخواهد داشت.

اما قوانین فیزیک و ریاضیات تنها مانع بزرگ شدن بیش از حد حیوانات نیستند. حیوانات بزرگ نیاز به غذای بیشتر دارند و تنها محیط هایی با مواد غذایی غنی می تواند چنین موجوداتی پرورش دهد.

نیازمندی های غذایی همچنین توضیحی بر این واقعیت هستند که چرا خزندگانی مانند تایتانوزوروس ها بسیار بزرگتر از پستانداران خشکی شدند، زیرا حیوانات خونگرم سوخت و ساز سریعتری دارند و برای نگهداری از یک اندازه بدن مشخص ده بار بیشتر از خزنده خونسرد هم اندازه خود نیاز به غذا دارند. خزندگان با سوخت و ساز آهسته تر و دمای بدن کمتر نیاز به غذای کمتر و کم کالری تری دارند.

واالهای آبی با وزن 120 تن استثنایی در این رابطه بشمار می روند. محیط زیست یگانه آنها که سرشار از مواد غذایی است و نیز نیروی شناوری آب که وزن بدن آنها را متعادل کرده و تنش اضافی بر ماهیچه ها و استخوانهای آنها وارد نمی سازد، امکان رشد آنها تا این مقادیر عظیم را فراهم ساخته است. والها می توانند چندین کیلومتر  برای یافتن غذا در آب سفر کنند.

اسکلت یک وال آبی در موزه تاریخ طبیعی

اما بزرگترین مانع در برابر ابقای جانداران عظیم الجثه، انسانها هستند. انسانها 90 درصد حیوانات بزرگ را با شکار از میان برده اند. فیل آفریقایی، کرگدن و انواع نهنگ ها توسط انسان تا لبه انقراض پیش برده شده اند. تنها در صورت انقراض انسان است که حیوانات عظیم در اثر پدیده تکامل دوباره بر عرصه جهان خاکی پای خواهند گذاشت.

منبع: Live Science