دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

شهید عباس دوران استراتژیست نظامی نابغه ایران

برخی شهدای جنگ تحمیلی را باید در دو مکان در تاریخ کهن این سرزمین ثبت کرد: در ردیف جنگاوران فداکاری که جان خود را فدای بقای این سرزمین کردند و در فهرست نوابغ نظامی.


شهید عباس دوران یکی از درخشان ترین این چهره هاست. دست یافتن به شخصیت واقعی او از خلال تحلیل رویدادهای زندگانیش امری دشوار است. در پس چهره دلنشین و مردانه او اقیانوسی متلاطم و شراره های آتشینی بود که می خواست دشمنان این سرزمین را در خود فروبرد.



سرهنگ عباس دوران در طول خدمت خود در نیروی هوایی به عنوان یکی از زبده ترین خلبانان جنگنده فانتوم اف 4 موسوم بود، فردی که این جنگنده را فراتر از مرزهای محدودیتهایش به پرواز در می آورد و مهارتی استثنایی در استفاده از توپ ولکان و موشکهای هوا به زمین ماوریک داشت. او یکی از خلبانان اصلی در نابودسازی بخش عمده نیروی دریایی عراق در عملیات مروارید به سال 1359 بود. در طی این عملیات بیش از 80 درصد نیروی دریایی عراق نابود شد و این کشور متجاوز هیچگاه موفق به بازسازی این نیرو نشد.


یکی از والاترین ارزشهای عباس دوران برای نیروی هوایی، برنامه ریزی عملیات جنگی بود. او توانایی ویژه ای در این زمینه داشت و بیش از 90 درصد عملیاتی که در خاک عراق انجام می داد موفقیت آمیز بود.


در سال 1361 دیکتاتور جنایتکار رژیم بعثی عراق صدام حسین تصمیم به برگزاری اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در بغداد گرفت. هدف او القای این موضوع بود که علیرغم جنگ با ایران، پایتخت این کشور از ثبات و آرامش سود می برد. قرار بر این بود که کنفرانس در هتل الرشید بغداد برگزار شود. این امر می توانست ضربه محکمی به اعتبار ایران در میان کشورهای اسلامی محسوب شده و به انزوای ما بیانجامد. سنجیده ترین پیشنهاد از سوی عباس دوران ابراز شد که بمباران هتل الرشید را صرفنظر از خسارات وارده، اعلام ناامنی بغداد به جهانیان می دانست، عملیاتی که رویای صدام حسین را در برگزاری اجلاس کشورهای عدم تعهد فرو خواهد ریخت. عباس دوران با مطالعه سیستم های دفاع هوایی بغداد طرح حمله ای به این شهر را ریخت. او دریافته بود که با تعداد محدودی هواپیمای بمب افکن بازگشت از عملیات نفوذ به این حلقه دفاعی متراکم امر ناممکنی است. هواپیمای جنگنده F-4E آن زمان دارای سیستم جنگ الکترونیکی مطمئنی برای فریب رادار موشکهای زمین به هوای سام -2 بود. لیکن موشکهای فرانسوی که تازه به رژیم عراق تحویل داده شده بود چالشی در برابر این ماموریت بشمار می رفت.


عباس دوران برای این منظور ترکیبی از عملیات فریب آمیز و عملیات نفوذ را برنامه ریزی کرد. در روز 30 تیر 1361 دو فروند هواپیمای F-4E نیروی هوایی ارتش با گذشتن از سد دفاعی بغداد ابتدا پالایشگاه الدوره این شهر را بمباران کردند و سپس هواپیمای حامل عباس دوران و کمک خلبان منصور کاظمیان به سمت هتل الرشید پیش رفت. تا این لحظه آنها توانسته بودند با ترکیبی از پرواز در ارتفاع پایین و electronic jamming از چنگ رادارهای ضدهوایی عراق بگریزند لیکن ظاهرا یکی از موشکهای ضدهوایی فرانسوی از نوع رولاند 2 به هواپیمای عباس دوران اصابت کرد.


در حالی که هواپیمای دوران آتش گرفته بود، او کمک خلبان خود را وادار به پرش کرد و خود با عملیاتی شهادت طلبانه بر ساختمان هتل الرشید یورش برد. شهید عباس دوران می دانست که در صورت اسارت با توجه به تنفری که بعثیان از وی دارند سرنوشت خوبی در انتظارش نخواهد بود.


این عملیات دارای اثراتی قابل توجه بود. نشست کشورهای عدم تعهد به دهلی نو منتقل شد و رژیم صدام صدمه سیاسی جبران ناپذیری از این عملیات متحمل شد.


شهید عباس دوران پس از شهادت به درجه امیری ارتقا یافت. استخوانهای باقی مانده از این شهید بزرگوار پس از جنگ به خانواده اش بازگردانده شد. یادش گرامی و آرمانهایش پایدار.


ایمن ترین خودروهای سواری جهان

منبع: Motor Trader

26 نوامبر 2013


در گذشته تنها ظاهر اتومبیل ملاک موفقیت آن در بازار بود. اکنون اوضاع تغییر کرده است و ایمنی به اصلی ترین معیار در هنگام خرید یک خودرو تبدیل شده است. از همین رو خودروسازان برای ارتقای ایمنی خودروی خود سرمایه گذاری فراوانی می کنند. بهترین روش اثبات ایمن بودن خودرو انجام تست برخورد (crash test) توسط یک شرکت متخصص است.


رتبه بندی زیر بر اساس EURO NCAP rating انجام شده است که فهرست جامعی از متغیرها را در بر می گیرد. این خودروها بر اساس ویژگیهای موجود در مدلهای به فروش رفته در اروپا رتبه بندی شده اند و در سایر کشورها ممکن است این خودروها با امکانات کمتری به فرش روند.


تعداد ستاره ها نشان دهنده رتبه برتر یک خودرو است.


Volvo V40

تعداد ستاره: 5

میزان همیاری به راننده در تامین ایمنی توسط سیستم های درون خودرو: 100 درصد

حفاظت از عابر پیاده: 88 درصد




BMW 3-Series
تعداد ستاره: 5
میزان همیاری به راننده در تامین ایمنی توسط سیستم های درون خودرو: 86 درصد
حفاظت از عابر پیاده: 78 درصد


Mazda 6

تعداد ستاره: 5

میزان همیاری به راننده در تامین ایمنی توسط سیستم های درون خودرو: 81 درصد

حفاظت از عابر پیاده:66 درصد



Hyundai Santa Fe


تعداد ستاره: 5

میزان همیاری به راننده در تامین ایمنی توسط سیستم های درون خودرو: 86 درصد

حفاظت از عابر پیاده:71 درصد



Ford Kuga

تعداد ستاره: 5

میزان همیاری به راننده در تامین ایمنی توسط سیستم های درون خودرو: 100 درصد

حفاظت از عابر پیاده:70 درصد


مروری بر تجارب جهانی در عرصه فناوری ارتباطات خودرویی

فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی


دوره 7، شماره 18، زمستان 1390، صفحه 15-28  


اصغر ناصری، بهنام رفیعی مهر


چکیده فناوری ارتباطات خودرویی نویدبخش تحولی بزرگ در سامانه های نوین حمل‌و‌‌نقلی محسوب می شود. با ادغام فناوری ارتباطات بی‌سیم و توان بالقوه فناوری اطلاعات، خودروی هوشمندی بوجود خواهد آمد که قادر است دستیار توانمندی برای راننده در پرهیز از موقعیت‌های خطرناک رانندگی بوده و سبک رانندگی سازگار با محیط زیست را در برابر وی قرار دهد. این مقاله به بررسی مهم ترین فعالیت هایی می پردازد که در زمینه پژوهش و توسعه ارتباطات هوشمند خودرویی در برخی کشورهای جهان انجام شده است. پس از مرور مختصری بر وضعیت پژوهش و توسعه فناوری در سطح جهان، برخی از مهمترین برنامه ها و پروژه‌های آزمایشی چند کشور دنیا به اختصار بررسی و در پایان نیز جمع بندی از داده های گردآوری ارائه شده است.


لینک به صفحه اصلی مقاله

فناوری نمایشگر بالاسری یا HUD

تالیف: اصغر ناصری


یک نمایشگر بالاسری یا Head Up Display هر نوع صفحه نمایش شفافی است که با تاباندن تصویر بر روی شیشه جلوی یک وسیله نقلیه کار می کند بطوری که راننده یا خلبان آن وسیله بدون نیاز به سرخم کردن و نگریستن به صفحه کنترل های موجود بر روی داشبورد بتواند با نگاه به جلو و روی شیشه جلوی وسیله، اطلاعات مورد نیاز را بخواند.


این فناوری در ابتدا برای هواپیماهای نظامی ابداع شده بود تا خلبان بدون برداشتن نگاه از فضای روبرو در هنگام تعقیب هواپیمای دشمن بتواند اطلاعات پرواز را از روی شیشه جلوی خود بخواند. لیکن امروزه در اتومبیل های تجاری نیز راه پیدا کرده است. بویژه فناوری ارتباطات خودرویی استفاده موثری از این امکان نمایش نموده است.


نمایشگر بالاسری در کابین کمک خلبان یک C-130J


بخش های مختلف یک سیستم نمایشگر بالاسری


بطور کلی یک HUD از سه بخش اصلی تشکیل شده است: یک پروژکتور، یک ترکیب کننده و یک کامپیوتر مولد ویدیو


پروژکتور در یک سیستم نمایشگر بالاسری شبیه یک کالیماتور نوری است: لنزهای محدب یا آینه های مقعر برای کانونی ساختن نور و لوله اشعه کاتودی، دیود تابش کننده نور (LED) یا نمایشگر کریستال مایع (LCD) در نقطه کانونی آن. این آرایش تصویری با استفاده از پرتوهای موازی نور تولید می کند، به عبارتی تصویری در بی نهایت.


ترکیب کننده یک شیشه مسطح است که در جلوی بیننده قرار دارد و علاوه بر بازتاب یک نور تک رنگ برای نمایش تصویر، امکان مشاهده میدان دید بیرون کابین را نیز می دهد. این شیشه معمولا دارای خاصیت بازتاب انتخابی است و فقط به طول موجهای معینی امکان عبور می دهد و بقیه را باز می تاباند تا به صورت یک صفحه نمایش شفاف عمل کند.


کامپیوتر واسطه بین پروژکتور و داده هایی است که باید نمایش داده شوند و تصویر و نمادهایی که باید بر صفحه نمایش نیمه شفاف تابانده شوند را تولید می کند.


در HUD های نسل چهارم از یک پرتو لیزر برای تابش تصویر استفاده می شود و بدین ترتیب واحد پروژکتور حذف گردیده است. جنگنده ضربتی A-7D اولین هواپیمای نظامی بود که از یک HUD استفاده کاملا عملیاتی می نمود. انتظار می رود در آینده سیستم نمایشگر داخل کلاه خلبان (Helmet Mounted Display System) جایگزین HUD شود که در آن شیشه جلوی کلاه خلبان از نمایشگرهای شفافی برای نمایش تمامی اطلاعات لازم تشکیل شده است.



نیروی هوایی چین

تالیف: اصغر ناصری - آذرماه 1392



نیروی هوایی ارتش آزادیبخش چین (PLAAF) بخشی از ارتش چین، نیروی نظامی اصلی جمهوری خلق چین است. این نیرو رسما در 11 نوامبر 1949 افتتاح شد و تا سال 2010 دارای 330 هزار نیرو بود که بدین ترتیب بزرگترین نیروی هوایی در آسیا محسوب می شد. در سالهای اولیه پیدایش این نیرو از کمک شوروی بهره فراوانی برد و کارخانه هواپیماسازی شن یانگ به تولید اولین مدل هواپیمای نظامی یعنی مدل آموزشی میگ 15 با نام JJ-2 پرداخت. بیشتر توسعه صنایع هواپیماسازی نظامی چین بر اساس تولید میگ های 15، 17، 19 و 21 با مجوز از شوروی شکل گرفت.


اولین هواپیمای جنگی بومی تولید شده توسط چین مدل J-8 بود که در دهه 1960 صورت گرفت.


هم اکنون چین برنامه هایی را برای مدرنیزه کردن نیروی هوایی خود و چایگزین کردن هواپیماهای قدیمی با انواع جنگنده نسل چهار و نیم و در آینده نزدیک نسل پنجم دارد. 


جدول زیر برخی از هواپیماهای جنگی چین را معرفی می کند.


مدلتصویرنقشکشور سازندهتعداد در خدمت
Shukhoi Su-30MKKجنگنده چند منظورهروسیه99
Shukhoi Su-27
جنگنده برتری هوایی
شوروی76
Shenyang J-11جنگنده برتری هواییچین (کپی سوخوی 27)140
ُShenyang J-10جنگنده چند منظورهچین200


Xian JH-7جنگنده بمب افکنچین72
ُShenyang J-8رهگیرچین180
Nanchang Q-5جنگنده ضربتیچین240











هم اکنون نیروی هوایی چین با 2900 فروند هواپیمای جنگی در مقام سوم پس از ایالات متحده و روسیه قرار دارد. لیکن سیاست های کاهش هزینه دولت اوباما که به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران به کاهش قابل ملاحظه توان نظامی آمریکا خواهد انجامید، محتملا در آینده ای نزدیک چین را به مقام اول ارتقا خواهد داد.