دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

پر سرو صداترین هواپیمای دنیا

جنگنده آزمایشی Republic XF-84H را شاید بتوان پر سر و صداترین هواپیمایی که تاکنون ساخته شده دانست. این هواپیما دارای یک موتور توربوپراپ بود که ملخ های آنرا با سرعت بالای صوت می چرخاندند (موتور توربوپراپ نوعی موتور جت است که در آن محور مرکزی موتور به یک ملخ وصل است و آنرا می چرخاند. بنابراین بجای موتور پیستونی از موتور جت برای چرخاندن ملخها استفاده می شود). این هواپیما در زمان خود سریعترین هواپیمای ملخی دنیا بود و می توانست با سرعت 850 کیلومتر در ساعت پرواز کند. لیکن مشکلات فنی بسیار باعث لغو برنامه تولید این هواپیما شد. تنها دو نمونه از این هواپیما تا سال 1956 ساخته شد. 

  

 

بر روی زمین در هنگام گرم کردن موتور، صدای این هواپیما را می شد از فاصله 40 کیلومتری شنید. برخلاف ملخهای معمولی که با سرعت زیر صوت می گردند، لبه بیرونی این ملخهای 75 سانتی متری با سرعتی بالاتر از صوت می چرخیدند. در نتیجه یک غرش صوتی (sonic boom) پیوسته تولید می کردند که تا مسافت چند صد متر قابل احساس بود. شدت موج شوک ناشی از ملخهای در گردش این هواپیما بقدری قوی بود که می توانست یک فرد با وزن متوسط را که در کمال بی احتیاطی به هواپیما نزدیک شده، بروی زمین پرتاب کند. 

 

هواپیمای دیگری که آن هم در زمره پرسرو صداترین ها جای گرفته است، توپولف تی یو 95 بیر می باشد. این بمب افکن استراتژیک قدیمی روسیه با هشت ملخی که توسط موتورهای توربوپراپ با سرعت بالای صوت می گردند، می تواند با سرعت 920 کیلومتر در ساعت پرواز کند و سریعترین هواپیمای ملخی است که تاکنون ساخته شده است. 

 

 

 

منبع اصلی: WikiPedia

نرم افزار ترسیم نمودار Graph

  

برای آموزگاران، دانش آموزان و دانشجویانی که نیاز به یک نرم افزار بسیار ساده و کم حجم ترسیم نمودار دارند نرم افزار Graph V4.3 را پیشنهاد می‌کنم. این نرم افزار که فایل نصب آن تنها 3.4 مگابایت حجم دارد، بسیار ساده و سریع است. کافی است کلید Insert روی صفحه کلید خود را فشار دهید تا کادر درج تابع جدید باز شود. در این کادر ضابطه تابع خود را وارد کرده و سایر اطلاعات از قبیل رنگ دلخواه یا حدود تغییرات متغیر X را وارد کنید. نرم افزار براحتی نمودار مورد نظر شما را ترسیم می کند. مثال زیر نحوه ترسیم نمودار تابع y=x sin x ر نمایش می دهد. 

 

 

 

 لینک دانلود نرم افزار Graph V4.3

افزوده های جدید گوگل

گوگل به تدریج به یک ابزار همه کاره برای رفع انواع نیازهای یک پژوهشگر عادی در محیط اینترنت تبدیل می شود. یکی از افزوده های جدید گوگل واژه نامه هوشمند آن است که هرگاه یک اصطلاح را به عنوان کلمه جستجو وارد می کنید،‌ فعال شده و به عنوان اولین نتیجه معانی مختلف و مترادف های آن را به نمایش می گذارد. تصویر زیر نتیجه حاصل از جستجوی discern را نشان می دهد. با کلیک بر روی تصویر کوچک بلندگو گوگل آنرا برای شما تلفظ نیز می کند. 

 

معرفی نرم افزار تبدیل متن به صدا

نرم افزارهای تبدیل متن به صدا (Text to Speech) ابزار مناسبی برای آموختن زبان انگلیسی هستند. هم چنین برخی از افراد که فرصت کافی برای مطالعه ندارند، ترجیح می‌دهند بجای متن‌های نوشتاری در هنگام استراحت یا حرکت، به فایل های گفتاری گوش دهند. 

 

یکی از جالب ترین نرم افزارهای تبدیل متن به صدا Natural Reader است که می توان آن را از سایت زیر دانلود کرد: 

www.naturalreaders.com 

 

این نرم افزار کم حجم (حدود ده مگابایت) امکان تبدیل متن به فایل MP3 را نیز دارد. 

 

تکنولوژی رادارگریز

ترجمه و تلخیص: اصغر ناصری 

 

رادارگریزی (Stealth) به عمل پنهان شدن یا گریختن از دید رادار و وسایل آشکارساز گفته می‌شود. رادارگریزی بیش از اینکه یک تکنولوژی باشد، یک مفهوم است که گستره وسیعی از تکنولوژی ها و ویژگی های طراحی را در بر می گیرد. به عنوان یک مفهوم، رادارگریزی چیز جدیدی نیست. اولین بار در جنگ جهانی دوم زیردریایی ها از روکش های ویژه ای بر روی پریسکوپ های خود استفاده کردند تا از دید رادارها بگریزند.


در مورد هواپیماها، رادارگریزی به معنی پنهان شدن در برابر آشکار سازی توسط رادار است. پس از جنگ دوم جهانی برخی طراحان هواپیما و استراتژیست ها نیاز به طراحی هواپیمایی که خط اثر راداری (radar signature) کوچکی داشته باشد را احساس کردند (یک خط اثر راداری بزرگی اثری است که یک هواپیما بر روی صفحه رادار در یک زاویه و مسافت مشخص بجای می گذارد. از خط اثر راداری اغلب به سطح مقطع راداری یا radar cross section یاد می شود). ولیکن به مدت چندین سال، توانایی آنها برای پنهان شدن از رادار به دلایل متعددی محدود بود. یک محدودیت عمده،‌ ناتوانی طراحان هواپیما در تعیین نحوه دقیق انعکاس امواج رادار از روی هواپیما بود.


در قرن نوزدهم فیزیکدان اسکاتلندی جیمز کلرک ماکسول یک سری فرمولهای ریاضی ابداع کرد که نحوه تفرق و بازتابش تشعشع الکترومغناطیسی از روی یک شکل هندسی معین را پیش بینی می کرد. این معادلات بعدا توسط دانشمند آلمانی آرنولد یوهان زومرفلد تصحیح شدند. اما برای مدتی طولانی، حتی پس از آنکه طراحان هواپیما سعی کردند خط اثر رادار در هواپیماهایی مانند U-2 و A-12 را در انتهای دهه 1950 کاهش دهند، بزرگترین مانع در برابر موفقیت آنان فقدان مدلهای نظری درباره نحوه بازتاب امواج از روی یک صفحه بود. در دهه 1960 دانشمند روسی پیوتر اوفیمتسوف معادلاتی برای پیش بینی بازتاب امواج الکترومغناطیسی از اشکال دو بعدی ساده ابداع کرد. کارهای او بدست دانشمندان آمریکایی نیز رسید.


در سالهای ابتدایی دهه 1970 تعدادی از طراحان و دانشمندان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که می توان با نظریات علمی موجود هواپیمایی با سطح مقطع راداری کاهش یافته تولید کرد. شرکت هواپیمایی لاکهید تحت قراردادی با آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی، بزودی کار بر روی جنگنده رادارگریز F-117 را آغاز نمود.


F-117 Nighthawk 

طراحان هواپیما سطح مقطع راداری یک هواپیما را بر حسب دسی‌بل متر مربع اندازه گیری می‌کنند. این معیار، بازتاب پذیری امواج رادار از سطح هواپیما را با یک کره آلومینیومی با اندازه معین مقایسه می کند. بمب افکن B-2 بنا به گزارشات سطح مقطع راداری برابر با یک تیله آلومینیومی دارد. شکاری F-22 نیز سطح مقطع راداری در همین حدود دارد در حالیکه این پارامتر در مورد F-117 کمی بزرگتر است، یعنی F-17 نسبت به این هواپیماها کمتر رادارگریز است. جنگنده نوین F-35 سطح مقطع راداری در حد یک توپ گلف آلومینیومی دارد. بمب افکن قدیمی تر B-1 اثری معادل یک توپ آلومینیومی یک متری بر صفحه رادار می‌گذارد در حالی که بمب افکن بی 52، یک هواپیمای غول پیکر غیر رادارگریز اثری معادل یک توپ کروی عظیم با قطر 50 متر بر صفحه رادار می‌گذارد بنابراین براحتی در صفحه رادار قابل آشکارسازی است.


B-2 Spirit


مهندسین در طراحی یک هواپیمای رادارگریز سعی می‌کنند بدنه هواپیما را طوری طراحی کنند که امواج راداری را جذب یا متفرق کند تا به گیرنده های دشمن بازنگردند. جذب امواج رادار با مواد ویژه‌ پوششی یا بطریق بدام انداختن امواج در داخل سازه هواپیما انجام می شود. تفرق امواج نیز با طراحی هوشمندانه بدنه هواپیما انجام می شود. بعضی از قسمت های هواپیما بازتاب کننده های خوبی برای امواج رادار هستند. برای مثال کابین خلبان امواج رادار را مستقیما بسوی منبع ارسال کننده بر می گردانند. بنابراین باید کابین های خلبان بدقت طراحی شوند و با مواد جاذب امواج پوشش داده شوند. ورودی های موتور نیز باید طوری طراحی شوند که امواج ردار به تیغه های توربین نرسند بلکه در داخل ورودی با انعکاس های متوالی بدام افتد. سطوح دم بجای عمودی بودن با زاویه های تند ساخته می شوند تا امواج رادار را در جهات مخالف منبع آن پراکنده کنند. 

 

 

طراحی خاص دم ها و کابین جنگنده F-22

 

مرجع اصلی: 

 

http://centennialofflight.gov/essay/Evolution_of_Technology/Stealth_tech/Tech18.htm