دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

شگفتی‌های دنیای حیوانات

وال آبی

شکی نیست که وال آبی بزرگترین حیوانی است که تاکنون ساکن کره خاکی بوده است. طول متوسط آن در جنس ماده به ۲۷ متر و در جنس نر به ۲۵ متر می رسد. بزرگترین گونه کشف شده یک وال آبی ماده به طول ۲۹ متر و وزن ١٥٨ تن بوده است. برای تصور چنین اندازه عظیمی کافی است بگوییم که طول یک وال آبی تقریبا به اندازه سه اتوبوس معمولی است. تصویر زیر اندازه این موجود را با سایر حیوانات بزرگی که تاکنون بر رو کره زمین زیست کرده‌اند،‌ مقایسه می کند.

 

 

قلب یک وال آبی تقریبا به اندازه یک ماشین فولکس است. آئورت (سرخرگ بزرگ) وال آبی می‌تواند یک انسان کوچک اندام را به درون بکشد. در سراسر بدن این موجود، ٦٤٠٠ کیلوگرم خون گردش می‌کند.

وال آبی می‌تواند تا ٣٤ متر نیز طول پیدا کند. این حیوان ظاهر باریکی دارد، ‌گرچه در تابستان چاقتر می‌شود.

وال آبی می‌تواند تا ٨٠ سال عمر کند. لیکن طول عمر متوسط آن حدود ٣٥ تا ٤٠ سال است.

وال آبی تا ابتدای قرن بیستم در سراسر اقیانوس‌ها وجود داشته و بسیار پرشمار بود. در طول ٤٠ سال اولیه قرن بیستم این حیوان تا سرحد انقراض شکار شد. شکار این حیوان در سال ١٩٦٦ توسط جامعه بین المللی ممنوع شد. یک گزارش سال ٢٠٠٢ نشان می دهد که تعداد ٥٠٠٠ عدد از این حیوان در سراسر دنیا باقی مانده است،‌در حالیکه این تعداد در ابتدای قرن بیستم به صدها هزار می رسید. محل زندگی این وال اقیانوس شمالی، آرام و هند است.

 

 

مراجع:

http://www.blue-whale.info

http://en.wikibooks.org

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
Ali یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:14 ق.ظ

Hello dear :it,s nice to meet u . i skimmed your weblog . i far as i,ve figured out your weblog doesn,t have many visitor .i have a suggestion to improve the quality of your weblog . pm me if can see my messege

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد