دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

پرسش و پاسخ علمی: بزرگترین ماهی دنیا کدام است؟

پاسخ: وال آبی؟ خیر! وال آبی یک پستاندار است و شباهت آن به ما انسانها بیشتر از یک ماهی است. بزرگترین حیوان از گونه ماهیها، نهنگ کوسه (whale shark) است که تصویر یکی از آنها را در شکل زیر می‌بینید. تصویر بعدی اندازه این ماهی را با یک انسان متوسط مقایسه می‌کند. بزرگی آنرا با غواصی که در کنارش شنا می کند، مقایسه کنید تا به عظمت این حیوان پی ببرید.

 

Whale Shark

 

 

این ماهی عظیم الجثه کاملا بی آزار است و غذای اصلی آنرا پلانکتونها، جلبکهای درشت، کریل و بی مهرگان کوچک تشکیل می‌دهند. دهان او می‌تواند تا ٣٥٠ ردیف دندانهای ریز داشته باشد که مانند فیلتری برای تصفیه آبی که به درون می کشد وجدا کردن مواد غذایی از آن، استفاده می‌شوند.

برخی گونه‌های کشف شده از این ماهی تا ١٧ متر طول  و ٣٧ تن وزن داشته اند. نهنگ ماهی شناگر قابلی نیست و سرعت آن به زحمت به ٥ کیلومتر در ساعت می رسد. گیر کردن در تورهای بزرگ ماهیگیری یکی از دلایل اصلی نابودی وسیع این ماهی بوده است. این گونه جالب توجه از ماهی به مدت ٦٠ میلیون سال است که در اقیانوس‌های کره زمین زندگی می کند.

نام علمی: Rhincodon typus

 

نظرات 2 + ارسال نظر
محمود یکشنبه 18 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:10 ق.ظ http://donyaye-majazi.blogsky.com

وبلاگ جالبی داری به من هم بر بزن...... با تشکر

آشنای قدیمی یکشنبه 18 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:10 ق.ظ http://linkdoooni.blogsky.com

با ارسال لینک های خود به لینکدونی گلستان آمار بازدید کنندگان خود را افزایش دهید. بدون نیاز به ثبت نام و قرار دادن لینکدونی یا بنر ما در سایت یا وبلاگ خودتان. (یک فرصت استثنایی-فرصت را از دست ندهید)در ضمن شما در یک روز امکان چندین ارسال لینک خود با هر عنوان را به لینکدونی دارید.
با تشکر (مدیر لینکدونی)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد