بزرگترین سیاه چاله شناخته شده

در ژوئن امسال خبری منتشر شد دال بر کشف ثقیل ترین سیاه چاله شناخته شده در دنیا. این سیاه چاله بسیار عظیم در کهکشان نسبتا نزدیک M87 قرار دارد.

این سیاه چاله 6.4 میلیارد برابر سنگین تر از خورشید ماست! کشف این جرم عظیم می تواند بر نظریات دانشمندان درباره چگونگی شکل گیری کهکشانها اثرات جدی بگذارد.

کهکشان M87 در فاصله ٥٠ میلیون سال نوری از ما قرار دارد. اکنون ستاره شناسان بر این باورند که بیشتر کهکشان های بزرگ دارای یک سیاه چاله در مرکز خود هستند. این کهکشان هم چنین دارای یک جت فعال است به عبارتی فوران عظیمی از نور که از هسته آن به بیرون پرتاب می شود. جرم عظیم سیاه چاله مرکز باعث دوران جرم هسته کهکشان بدور آن می شود تا جایی که این جرم به سرعت نور می رسد. سپس این پدیده در ترکیب با میدان مغناطیسی عظیم مرکز کهکشان باعث فوران نور از مرکز کهکشان می شود.

نتایج این مطالعه در شماره تابستان نشریه Astrophysical Journal منتشر شده است.

سیاه چاله ها هنگامی به وجود می آیند که یک ستاره عظیم با جرمی بیش از ٣.٢ برابر خورشید ما  تمام سوخت خود را به پایان می رساند. در اینصورت نیروی گرانش عظیم ستاره بر نیروی حاصل از انبساط حرارتی آن فایق آمده و ستاره در خود فرو می ریزد. اماهرچه چگالی ستاره بیشتر می شود نیروی گرانشی آن شدیدتر شده و فروریزش شدیدتر می گردد تا آنجا که چگالی ستاره به بی نهایت میل کرده و گرانش سطحی آن نامحدود می گردد. در اینصورت ستاره به سیاه چاله ای تبدیل شده که حتی نور نیز توان گریز از میدان گرانشی و مغناطیسی عظیم آنرا ندارد.