دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

پیدایش و تکامل دایناسورها

 دایناسورها گروهی از حیوانات خشکی بودند که حدود ٢٣٠ میلیون سال پیش بر روی کره زمین زندگی میکردند و تا ٦٠ میلیون سال پیش نیز کره خاکی را در تسخیر خود داشتند. این دوره، عصری از تاریخچه زمین را به نام دوران مزوزوئیک در برمیگیرد که خود شامل سه دوره تریاسیک، ژوراسیک و کرتاسه است. در طی این دوران تعداد وتنوع دایناسورها بر روی کره زمین بسیار فزونی گرفت تا اینکه در اواخر دوره کرتاسه منقرض شدند و گونه ای از آنان باقی نماند.

 

تعداد دقیق گونه های دایناسورها که بر روی کره زمین می زیسته اند روشن نیست. تاکنون حدود ٧٠٠ نوع از آنها شناخته شده است و گمان می رود تعداد آنها بسیار بیشتر از این عدد باشد. 

بزرگی دایناسورها از کوچک تا بسیار بزرگ تغییر می کرده است و اشکال بسیار گوناگونی داشته اند. طبقه بندی این دایناسورها نیز بر اساس تفاوت در اندازه و شکل آنها صورت گرفته است.  

 

دایناسورهای گوشتخوار همگی تروپاد (theropod) بوده اند، حیواناتی که بر روی دوپا ایستاده و در هر پا سه انگشت داشته اند. کارنوزاروس یک نوع کوچک و چابک تروپاد بوده است. یک نوع بسیار معروف این دایناسور به نام ولوسیراپتور بوده که از آنچه در فیلم پارک ژوراسیک به نمایش درآمده بسیار کوچکتر بوده است. سروپادها در طرف دیگر، بسیار عظیم بوده‌اند و گیاهخوارانی چهارپا بوده که براکیوزوروس، آپاتوزاروس و دیپلودوکوس معروفترین آنها بوده اند. دایناسورهای زره دار مانند انکیلوزاروس نیز شناخته شده اند. سراتوپین ها مانند تری سراتوپس دارای زائده ها و شاخهایی بر روی سر خود بوده اند. 

velociraptor 

ولوسیراپتور 

  

Brachiosaurus 

براکیوزوروس 

 

Ankylosaurus 

آنکیلوزوروس

نظرات 1 + ارسال نظر
پانیذ چهارشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 09:56 ق.ظ

واقعا عالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد