دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

همه گیری ویروس کرونا کی و چگونه خاتمه می یابد؟

ساینس نیوز 24 مارس 2020

با غرق شدن جامعه بشری در چالش عالم گیر ویروس کرونا، یک پرسش اساسی باقی می ماند: عالم گیری ویروس کرونا و فاصله گیری اجتماعی کی و چگونه خاتمه می یابد؟

هیچکس پاسخ این سوالات را با اطمینان کافی نمی داند. بیشتر متخصصان می گویند ما فرصت مهار ویروس را مانند آنچه درباره سارس و مرس اتفاق افتاد از دست داده ایم. بدین معنا که کووید 19 با ما باقی خواهد ماند و عالم گیری این بیماری تنها با ایمنی جمعی (herd immunity) خاتمه می یابد.

ایمنی جمعی به معنای نسبتی از یک جمعیت است که باید در برابر یک بیماری ایمنی یابند تا همه گیری خاتمه یابد. نسبت دقیق آن، به میزان آلوده کنندگی بیماری بستگی دارد که توسط عدد بازتکثیر اصلی Ro تعیین می شود.

وقتی یک ویروس جدید ظهور می کند، هیچکس در برابر آن ایمنی ندارد. یک ویروس بشدت مسری مانند کروناویروس می تواند مانند آتش در جنگل بسرعت سرایت کرده و تعداد زیادی را مبتلا سازد. اما به محض ایمنی یافتن افراد ویروس به دیوارهای ایمنی برخورد کرده و همه گیری فروکش می کند. دانشمندان به این نقطه، آستانه ایمنی جمعی می‌گویند.

تخمین های جاری نشان می دهند که Ro بیماری کووید 19 عددی بین 2 و 3 است. بدین معنا که هر فرد مبتلا به کووید 19 بطور متوسط 2 یا سه نفر دیگر را مبتلا می سازد. بنابراین ایمنی جمعی حدود یک سوم تا دوسوم جمعیت دنیا است. به عبارتی جمعیتی بین 2.5 تا 5 میلیارد نفر از مردم دنیا باید آلوده شوند تا ایمنی جمعی حاصل شود.

دانشمندان هنوز نمی دانند افراد مبتلا شده به کووید 19 و سپس بهبود یافته تا چه حد ایمن باقی می مانند لیکن بنظر می رسد بسادگی دوباره مبتلا نمی شوند.

اینکه اجازه داده شود ویروس بسرعت در میان جمعیت شیوع یابد سریعترین راه رسیدن به نقطه ایمنی جمعی است لیکن هزینه این راهبرد می تواند کمرشکن باشد. برای مثال در صورت پیاده شدن این راهبرد در کشوری 80 میلیون نفری، حدود یک درصد یعنی 800 هزار نفر از آنان خواهند مرد. علاوه براین، از دست رفتن شمار زیادی از کادر درمانی ممکن است برای مدت طولانی نظام درمانی کشور را به زانو درآورد.

فاصله گیری اجتماعی و قرنطینه جوامع از سرعت انتشار ویروس می کاهد لیکن زمان رسیدن به ایمنی جمعی را نیز طولانی تر می سازد. در این فاصله ممکن است واکسن مناسبی برای بیماری یافت شود که بتوان به کمک آن بسیاری از افراد جامعه را در برابر بیماری ایمن ساخت. بدین ترتیب با استفاده از واکسیناسیون به نقطه ایمنی جمعی خواهیم رسید و از شدت تلفات به میزان زیادی کاسته می شود. تخمین زده می شود که فاصله گیری اجتماعی حداقل به یک تا سه ماه وقت نیاز دارد تا آثار آن در کاهش انتشار بیماری پدیدار شود. منبع:

https://www.sciencenews.org/article/covid-19-when-will-coronavirus-pandemic-social-distancing-end

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد