دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

آخرین گامها برای توسعه واکسن کووید 19 می تواند بزرگترین چالش ها را دربر داشته باشد.

 

مسابقه برای ابداع واکسن کووید 19 تقریبا از لحظه ای آغاز شد که کد وراثتی ویروس کرونا در ژانویه سال جاری آشکار شد. دو شرکت فایزر و مادرنا خبر از ابداع واکسنی با درصدهای بالای اثربخشی داده اند. بریتانیا مجوز واکسیناسیون اضطراری از واکسن فایزر را داده و بزودی در ایالات متحده نیز مجوزهای لازم صادر خواهد شد.

اما همزمان مسابقه دیگری نیز آغاز شده است: برای اینکه واکسنها واقعا اثربخش بوده و انتشار ویروس و مرگ و میر انسانها متوقف شود، باید تعداد کافی از مردم این واکسن را دریافت کنند و این امر چالش بزرگ و بی مانندی است.

در زمانهای عادی واکسن های بالقوه تنها ده درصد شانس موفقیت در مرحله دوم آزمونهای بالینی را داشته اند و توسعه کامل آنها ده سال طول می کشیده است. بطور متوسط، واکسنهای موفق حدود 4 سال بطول می انجامد تا مرحله دوم آزمون بالینی را رد کرده و موافقت قانونی را جلب کنند.

رسیدن واکسن از شرکتهای تولید کننده به کلینیک ها و سپس به بیماران، مساله غامضی است که به شبکه تودرتویی از قوانین و زنجیره های تامین و توزیع بستگی دارد. برای اینکه واکسن های موجود به هر فردی در دنیا برسند، تعداد 15 میلیارد دوز از واکسن لازم است زیرا واکسن کووید 19 در دو دوز تجویز می شود. مقیاس عظیم چنین فرایندی براستی سرگیجه آور است.

 

متن کامل خبر در:

 https://www.sciencenews.org/article/covid19-coronavirus-vaccine-last-mile-logistics-pfizer-moderna

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد