دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

اگر زمین به ناگاه از چرخش بایستد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

زمین بطور پیوسته با سرعت محیطی بالایی به دور خود می چرخد. ما نمی توانیم این حرکت را حس کنیم ولی اگر زمین به ناگاه از حرکت بایستد چه اتفاقی می افتد؟

اگر چرخش زمین به دور خود به ناگاه متوقف شود، تکانه زاویه ای هر شی بر روی زمین باعث از هم گسیختگی سطح زمین خواهد شد و به واقع روز بسیار بدی را برای ساکنان زمین رقم خواهد زد.

در حال حاضر هیچ نیروی طبیعی برای توقف حرکت چرخشی زمین وجود ندارد و به همین دلیل زمین از نخستین لحظه پیدایش آن همواره در حال چرخش بوده است.

کره زمین هر 23 ساعت و 56 دقیقه و 4.09053 ثانیه یک دور به دور محور خود می گردد. بدین ترتیب هر نقطه روی استوای زمین با سرعت 1770 کیلومتر بر ساعت به دور این محور حرکت می کند. این سرعت دورانی در دو قطب به صفر می رسد. اگر زمین به ناگاه از دوران بازداشته شود تکانه زاویه ای وارد شده به هوا، آب و حتی صخره ها در طول خط استوا باعث تداوم حرکت آنها با سرعت 1770 کیلومتر بر ساعت می شود. این جنبش سطح زمین را از هم گسیخته و قطعات آن را به لایه های بالایی اتمسفر پرتاب می کند.

سپس این قطعات صخره ای از لایه های بالایی جو دوباره به سوی زمین جذب شده و مانند باران مداومی از شهابسنگ ها بر زمین فرود می آیند. بمباران مداوم این قطعات ملتهب پوسته زمین را به صورت یک اقیانوس مذاب از مواد در خواهد آورد. تقریبا تمامی آب روی سطح زمین نیز تبخیر می شود.

بدین ترتیب این پدیده غیرقابل تصور در صورت وقوع نتایج بسیار وخیمی برای کل کره زمین خواهد داشت.


برگرفته از:

https://www.livescience.com/what-if-earth-stopped-spinning.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد