تلسکوپ جیمز وب به مقصد نهایی خود در فضا رسید

24 ژانویه 2022

تلسکوپ فضایی جیمز وب که قدرتمندترین تلسکوپ ساخته شده توسط بشر است روز دوشنبه هفته جاری به مقصد نهایی خود در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین رسید.

سی روز پس از پرتاب، این تلسکوپ که ابعادی در اندازه یک میدان تنیس دارد به نقطه لاگرانژی L2 در فاصله یک و نیم میلیون کیلومتری زمین رسید. از این مکان ماموریت جاه طلبانه این تلسکوپ آغاز می شود که درک بهتر روزهای نخستین شکل گیری کیهان، نگریستن به سیاره مانندهای دور و اتمسفر آنها برای کشف آثار احتمالی حیات فرازمینی و یافتن پاسخ پرسش های بزرگی در مورد شکل گیری جهان است.

تابستان جاری نخستین تصاویر این تلسکوپ از اعماق فضا به دست دانشمندان خواهد رسید. کنترل کننده های زمینی در سازمان ناسا سه ماه آینده را وقف تنظیم قطعات آینه این تلسکوپ مادون قرمز و آزمایش تجهیزات آن خواهند کرد.

جیمز وب بسیار پیشرفته تر از تلسکوپ فضایی مشهور هابل است و تصاویری از نخشتین ستاره های شکل گرفته در جهان کشف خواهد کرد. همچنین دانشمندان با استفاده از آن اتمسفر سیارات فرادستگاه خورشیدی را مطالعه می کنند تا آثار احتمالی حیات در آنها رابیابند.

این تلسکوپ غول آسا طول موجهایی را بزرگتر از طول موج مورد استفاده هابل مورد مکاشفه قرار می دهد. ستارگان و کهکشان های نخستین جهان، چنان سریع از ما دور می شوند که نور آنها از قسمت مرئی طول موجها به سمت مادون قرمز انتقال می یابد. بنابراین هابل قادر به دیدن نور مادون قرمز ارسالی از آنها نبود، ملی جیمز وب بطور تخصصی برای این منظور ساخته شده است.

در نقطه لاگرانژی 2 جیمز وب همزمان با زمین به دور خورشید می گردد در نتیجه راستای آن نسبت به زمین ثابت می ماند. همچنین سپرهای حرارتی عظیم آن در برابر نور خورشید از آن محافظت می کنند تا گرمای ناشی از خورشید در عملکرد آن اختلالی ایجاد نکند. جیمز وب در شرایط ابرسرد به کار خود ادامه می دهد بطوری که دما در محل استقرار آن در منفی 188 درجه سلسیوس ثابت می ماند.

جیمز وب حاصل ده ها سال تحقیق و بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری بوده و یکی از پیچیده ترین مصنوعات بشر بشمار می رود.

منبع: https://www.npr.org/2022/01/24/1075437484/james-webb-telescope-final-destination