شبیه ترین سیاره بیرونی به زمین

برداشت هنرمند از سیاره کپلر 62f. نقطه روشن در سمت راست سیاره یکی دیگر از سیارات این منطومه است.

سیاره Kepler-62f احتمالا یک سیاره شبیه زمین ماست که در فاصله 1200 سال نوری از ما قرار دارد. علت بکار بردن واژه احتمالا این است که از این فاصله بسیار عظیم نمی توان جزئیات دقیق سیاره را مشاهده یا مطالعه کرد. بهترین تصاویر بدست آمده از این سیاره در حد نقاط نورانی بر زمینه فضا هستند.

این دنیای جدید 1.4 برابر بزرگتر از زمین است و به دور ستاره ای می گردد که از خورشید ما تا اندازه ای تاریک تر و سردتر است. مدار این سیاره در ناحیه قابل سکونت ستاره خود واقع شده است، یعنی ناحیه ای پیرامون ستاره که دما برای مایع باقی ماندن آب مناسب است. کشف این سیاره در سال 2013 انجام شد و یکی از هفت سیاره ای است که توسط تلسکوپ فضایی کپلر مورد اکتشاف قرار گرفت. مدلسازی کامپیوتری با استفاده از همه داده های بدست آمده نشان می دهد که دو تا از این سیارات بیرونی، یعنی کپلر 62e و 62f احتمالا توسط آب مایع پوشانده شده اند و ممکن است حاوی حیات از نوع شاید متفاوت با شکل زمینی آن باشند. احتمالا این دنیاهای جدید کشف شده سیاراتی آبی هستند که به دور ستاره نارنجی خود می گردند.

دستگاه سیاره ای کپلر و منطقه قابل سکونت مداری آن

رصدخانه فضایی کپلر از زمان پرتاب شدن به فضا در 209 تاکنون هزاران سیاره بیرونی را کشف کرده است. کپلر 62f هر 267 روز یکبار به دور ستاره خود که از نوع کوتوله قرمز است می گردد و فاصله آن از این ستاره به فاصله زهره از خورشید مشابهت دارد. با توجه به سردتر بودن این ستاره نسبت به خورشید، دمای سیاره در حدی است که آب می تواند مایع باقی بماند.

گرانش بر روی این سیاره قویتر از زمین است و انسان زمینی برای راه ررفتن بر روی این سیاره با دشواری مواجه خواهد بود. همچنین اتمسفر غلیظ آن تنفس بدون ماسک را برای انسان تقریبا ناممکن می سازد.

تدریس خصوصی دروس ریاضیات دانشگاه و دبیرستان
توسط مدرس خصوصی با بیش از 23 سال سابقه کار درخشان
09360771981

احمد عرب دوشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1401 ساعت 12:26 ق.ظ

درود بر استاد با فاصله 1200 سال نوری چگونه به اطلاعاتی مانند اتمسفر و غلظت آن و هچنین به بودن نایع در آن پی می برند در حالی که ما فقط یک.کقطه می بینیم که به توجه به پیمایش نور شاید میلیون سال از این تصویر میگذرد.

سلام دوست بزرگوار من
با بررسی طیف نور بازتاب یافته از سیاره و اتمسفر آن و آشکارسازی طیف جذبی می توانند ترکیب عناصر آن را دریابند زیرا هر عنصر طول موجی معین از نور را جذب می کند که بصورت یک خط تاریک در طیف نور سیاره دیده می شود. همچنین طول موج نور دریافتی می تواند دمای سیاره را معلوم کند.