دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

چرا حتی دوقلوهای یکسان نیز اثر انگشت متفاوت دارند؟

منبع:  howstuffworks.com

 

اثر انگشت‌ها بیشتر از قوس‌ها، حلقه‌ها و پیچ‌ها و گاهی ترکیبی از هر سه تشکیل شده‌اند.

یکی از شگفتی های بزرگ زندگی، این است که همانند گلوله‌های برف هیچ دو نفری دارای اثر انگشت یکسان نیستند. حتی دوقلوهای یکسان که از یک سلول تخم واحد نتیجه می‌شوند، اثر انگشت یکسان ندارند. البته یکسان شدن اثر انگشت دونفر کاملا ناممکن نیست و 1 نفر در میان 64 میلیارد نفر می توانند اثر انگشت یکسان داشته باشند. اما جمعیت کنونی بشر حدود هشت میلیارد نفر است!

هزاران سال است که اثر انگشت افراد مورد مطالعه قرار گرفته است، اما اداره فدرال بازرسی آمریکا (FBI) امروزه هشت الگوی اصلی اثر انگشت را شناسایی کرده است. اینها شامل چهار نوع حلقه، دو نوع قوس، یک نوع پیچ و حتی یک نوع تصادفی است که ترکیبی از سه الگوی یاد شده بشمار می‌رود. اما حتی میان الگوهای گفته شده تفاوت زیادی از نظر فاصله، عمق، زاویه و مانند آنها وجود دارد. الگوی اثرانگشت بستگی زیادی به وراثت و محیط رشد فرد دارد.

محیط رحم چه تاثیری بر اثر انگشت دارد؟

پوست انسان به آسانی تحت تاثیر محیط آن قرار می‌گیرد. به همین دلیل افرادی که در فضای آزاد کار می‌کنند پوست سفت‌تری از آنهایی دارند که در سایه بسر می‌برند. در حقیقت با رشد جنین، اپی درمیس و درمیس (لایه های بیرونی و درونی پوست) بطور طبیعی به هم می‌‌رسند که در نتیجه آن شیارهای اصطکاکی ایجاد می‌شوند. این شیارها طرح اصلی خود را از ژنهای والدین می‌گیرند اما سلولهای هر جنین با آهنگ خاص خود رشد می‌کند که باعث می‌شود پوست به روشهای متفاوتی رشد کرده و کشیده شود.

نمو اثر انگشت جنین که بین هفته‌های 13 و 19 بارداری روی می‌دهد، می‌تواند تحت تاثیر مواد مغذی که به جنین می‌رسد نیز قرار گیرد. حتی موقعیت جنین درون رحم و نسبت به بند ناف و سایش جنین با دیواره رحم بر الگوی اثر انگشت تاثیر می‌گذارد. به محض تشکیل کامل اثر انگشت در سراسر زندگی فرد ثابت باقی می‌ماند.

حتی دوقلوهای یکسان نیز تحت اثر جهش‌های ژنتیکی متفاوتی قرار می‌گیرند که آنها را اندکی متفاوت با یکدیگر می‌سازد. در حقیقت مسیرهای سیگنال (signaling pathways) به ژنها کمک می‌کند با یکدیگر ارتباط داشته و دستورالعمل های منفرد خود را کامل کنند. این مسیرها به محیط رحم بسیار حساسند که دلیل تفاوت میان اثر انگشت حتی دوقلوهای یکسان است.

نکته جالب: گربه‌ها و سگ‌ها روش خاص خود برای تمایز را دارند و آن بینی های آنان است. برآمدگی‌های روی بینی هر سگ یا گربه متفاوت از دیگری و کاملا منحصر بفرد است که ماند اثر انگشت در انسانها عمل می‌کند.



تدریس ریاضیات دبیرستان و دانشگاه

توسط مدرس خصوصی با بیش از بیست و چهار سال سابقه موفق

دروس ریاضیات دبیرستان: حسابان، ریاضیات گسسته، هندسه تحلیلی، جبر و احتمال، ریاضیات تجربی و انسانی

دروس دانشگاه: ریاضی عمومی، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی، آمار و احتمال، ریاضی مهندسی

کیفیت عالی، قیمت توافقی، جزوات مدون، حل تمرینات متعدد و متنوع

به شماره 09360771981 پیامک دهید (ناصری)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد