مقایسه دو فیلم آخر الزمانی: "آرماگدون" و "به بالا نگاه نکن"

تالیف: اصغر ناصری

وجه مشترک دو فیلم "آرماگدون" و "به بالا نکاه نکن"، این است که هر دو درباره کشف سیارکی غول پیکر است که در شرف برخورد با کره زمین و نابود ساختن حیات بر روی آن است.

حیات بر روی کره زمین، با وجود تنوع و کثرت آن پدیده ای شکننده است. 65 میلیون سال پیش برخورد سیارکی به قطر 9 تا 12 کیلومتر در ناحیه خلیج یوکاتان مکزیک باعث نابودی بیشتر گونه های زنده از جمله دایناسورها گشت. اما بیشتر پستانداران که در آن زمان گونه های کوچک و بی اهمیتی بودند به حیات خود ادامه دادند و به گونه های غالب تبدیل شدند. در هفت میلیون سال پیش تطور گونه ای از نخستی ها گونه هومینیدها را پدید آورد که با تکامل تدریجی به گونه انسان خردورز یا هومو ساپی ینس تبدیل شدند. هم اکنون حدود هشت میلیارد از این گونه جاندار بر روی کره زمین زندگی می کنند که با ابداع فناوری و صنعت تاثیر بزرگی بر کل کره زمین گذارده و خود به بزرگترین تهدید برای حیات بر روی کره زمین تبدیل شده است.

در فیلم آرماگدون (با کارگردانی مایکل بی و بازیگری بروس ویلیس، بن افلک، لیو تایلر و ...، ساخته 1998) پس از برخورد چند شهاب سنگ با زمین و خرابی هایی در مقیاس چند ساختمان بزرگ، وجود سیارکی بزرگ که در هجده روز آینده به زمین برخورد خواهد کرد جهانیان را به وحشت می افکند. این تهدید باعث اتحاد جهانیان برای یک برنامه تغییر مسیر سیارک می شود. دو شاتل بسوی سیارک با سازماندهی و مدیریت سازمان ناسا پرواز می‌کنند و یکی از آنها موفق به فرود بر روی سیارک می شود. یک تیم حفاری حرفه ای بمبی اتمی در عمق سیارک کار می گذارند و با انفجار آن سیارک به دو نیم شده و از مسیر برخورد با زمین منحرف می شود.

در فیلم "به بالا نگاه نکن" (با کارگردانی آدام مک کی و بازی جنیفر لارنس، لئوناردو دی کاپریو، مریل استریپ و ...، ساخته 2021)، جریان مشابهی اتفاق می افتد. یک دانشجوی پزشکی رشته ستاره شناسی ستاره دنباله داری را کشف می کند که در ابتدا موجب هیجان و شگفت زدگی هم دانشگاهی های آنان می شود. اما محاسبات پرفسور مندی استاد او نشان می دهد که این جرم آسمانی در شش ماه و نیم آینده به زمین برخورد خواهد کرد. آنان کشف خود را با رییس جمهور آمریکا در میان می گذارند اما در هیاهوی مبارزات انتخاباتی و سیاسی کاری های مرسوم صدای آنها شنیده نمی شود. تلاش های آنان برای خبررسانی و آگاهی بخشیدن به مردم ناکام می ماند و سیارک بالاخره با زمین برخورد کرده و موجب نابودی فراگیر می شود.

کدام فیلم به واقعیت نزدیکتر است؟ به بالا نگاه نکن سازگاری بیشتری با واقعیت های علمی دارد و تصویر دقیق تری از واقعه برخورد یک جرم آسمانی با زمین ارائه می کند. اما از سوی دیگر این فیلم شرایط موجود سیاره ما را با واقع نگری بیشتری تصویر می کند.

هم اکنون خطر برخورد یک سیارک بزرگ با زمین بشر را تهدید نمی کند. اما تهدید جاری و بزرگتری برای جریان حیات بر روی زمین وجود دارد و آن تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است که بخش بزرگی از آن ساخته دست خود انسان است. صاحبان قدرت در سراسر دنیا از روشهای زیر به نابودی تدریجی اقلیم های کره زمین و انقراض تدریجی حیات کمک می رسانند:

-         انکار نقش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت صنعتی انسان در پدیده تغییرات اقلیمی و این ادعا که کره زمین چرخه عادی گرمایش خود را مانند اعصار گذشته طی می کند.

-         حمایت از منافع اقتصادی صنعت کاران و معدن کاران بزرگ در تخریب جنگل ها، مراتع و فضای سبز طبیعی کره زمین و نابود کردن ریه های تنفسی سیاره مسکونی ما.

-         ممانعت از فعالیت طرفداران محیط زیست در اطلاع رسانی و اقدامات عملی برای پیشگیری از تخریب محیط زیست طبیعی.

-         و ...

انسان امروز شباهت زیادی با انسان های جاهل و غافل فیلم بالا را نگاه نکن دارد که تمایلی برای مشاهده دقیق تهدیدات واقعی پیرامون خود ندارد و فریفته بازی های سیاسی قدرتمندان شده است. حیات بر روی کره زمین بتدریج بسوی نابودی پیش می رود و انسان مدرن همچنان سرگرم زندگی روزمره خویش است. چرا دور برویم: از میان چند هزار بازدیدکننده ای که از این وبلاگ در فاصله  تا بازدید کرده اند، تنها 62 نفر به نظرسنجی آن که موضوعی مرتبط با آینده انسان دارد، شرکت کرده اند.