مطالعه دورترین ستاره کشف شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

ستاره شناسان اندازه گیری دورترین ستاره ای را که تا به حال شناسایی شده است با استفاده از چشمان نیرومند جیمز وب آغاز کرده اند.

این ستاره که ایر رندل (Earendel) نامیده شده است، سال پیش توسط تلسکوپ فضایی هابل کشف شد. نور این ستاره 12.9 میلیارد سال طول کشیده است تا به زمین برسد. بنابراین این ستار درخشش خود را کمتر از یک میلیارد سال پس از مهبانگ، رویدادی که به عالم حیات بخشید، درخشش خود را آغاز کرده است. لیکن ایررندل تنها در فاصله 12.9 میلیارد سال نوری از ما قرار ندارد.

از آنجایی که عالم در حال انبساط مداوم با شتابی فزاینده است، این ستاره در طول زمانی که نور آن به ما رسیده است همچنان در حل دور شدن از ما بوده و اکنون در فاصله باور نکردنی 28 میلیارد سال نوری از ما قرار دارد.

پدیده لنز گرانشی، که باعث می شود گرانش عظیم اجرام نزدیکتر مسیر نور ستارگان دوردست را خم کرده و آنها را بزرگنمایی کند، به هابل کمک کرده این ستاره دوردست را شناسایی کند. یک خوشه کهکشانی عظیم به نام WHL0137-08 درست در مسیر رسیدن نور ایررندل به ما قرار دارد و برای این ستاره مانند لنز گرانشی عمل کرده است.

ایررندل احتمالا یک میلیون بار درخشانتر از خورشید است و یک همراه سرخ نیز دارد. جیمز وب کمک خواهد کرد اندازه گیری دقیقتری از جرم و درخشندگی این ستاره انجام شود.

احمد عرب یکشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1402 ساعت 10:36 ق.ظ

درود با احتساب زمان رسیدن نور و اندازه های که در همین مسله کوچک داریم آیا می‌توان مقدار انبساط در عالم هستی را با عدد تخمین زد؟

درود فراوان
مساله سرعت انبساط عالم یک تقریب احتمالاتی است و کشفیات جدید پیوسته محاسبات جدیدی را ایجاد می کند. یکی از مسایل غامض این زمینه همان انرژی تاریک است که شاید عامل اصلی انبساط شتابنده جهان باشد ولی ماهیت آن هنوز معلوم نیست.