دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

رودیوم، گرانقیمت ترین فلز دنیا

رودیوم یک فلز درخشان و نقره ای رنگ است. رودیوم دارای نقطه ذوب بالا و چگالی کمتری نسبت به پلاتین است. بازتاب نور از روی این فلز قوی است و سختی و دوام بالایی دارد. با حرارت دادن زمانی که به رنگ قرمز می‌گراید به اکسید تبدیل می شود و در دمای بالاتر دوباره به شکل عنصری خود بازمی گردد. رودیوم تا دمای 600 درجه سلسیوس تحت تاثیر هوا و آب قرار نمی گیرد. در بیشتر اسیدها نامحلول است اما در اسید سولفوریک داغ غلیظ حل می شود و قلیاهای مذاب آن را تحت تاثیر قرار می دهند.

حدود 85 درصد این فلز در مبدل های کاتالیزوری خودروها استفاده می شود. استفاده اصلی این فلز همراه با پلاتین و ایریدیوم به شکل آلیاژی است که به آن استحکام بالا در دماهای بالا و مقاومت در برابر اکسیداسیون می‌دهد. این آلیاژها در سیم پیچ کوره ها، نوک مداد، سوزن فونوگراف، ترموکوپل ها و سیم های مقاومتی دما بالا، الکترودهای شمع ، یاتاقان ها و اتصال های الکتریکی هواپیما بکار برده می شوند.

خود فلز برای روکش جواهرآلات و بازتابنده های چراغ های جستجوی نوری بکار برده می شود زیرا درخشندگی عالی و مقاومت خوبی در برابر کدر شدن دارد. در فرایندهای صنعتی متعددی مانند BP-Monsanto، فرایند ساخت اسید استیک با کربونیلاسیون کاتالیزوری متانول که ابداع شرکت BP است، به عنوان یک کاتالیزور عالی عمل می‌کند.

رودیوم یک کانی کمیاب است که به عنوان فرایند جانبی تصفیه سنگ معدن مس و نیکل بدست می آید که می‌توانند حاوی تا 0.1 درصد رودیوم باشند. بیشتر رودویم از آفریقای جنوبی و روسیه بدست می آید و تولید جهانی آن حدود 16 تن در سال است. ذخایر جهانی آن حدو 3000 تن تخمین زده می شود.

ترکیبات رودیوم بشدت سمی هستند و می توانند لکه هایی بر پوست ایجاد کنند.

 منابع:

https://www.goodreturns.in/personal-finance/investment/10-most-precious-metals-in-the-world/articlecontent-pf25909-1230896.html


https://www.lenntech.com/periodic/elements/rh.htm#:~:text=Rhodium%20metal%20is%20lustrous%20and,turns%20back%20to%20the%20element.


نظرات 1 + ارسال نظر
احمد عرب یکشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1402 ساعت 10:31 ق.ظ

درود بر شما
آیا می‌توان در بدنه ی موشک‌های فوق سریع از این فلز استفاده کرد تا بتواند مقاومت بالایی را داشته باشد. مثلا در روی فضا پیمانها که هنگام ورود به جو ذوب نشود.

درود بر شما
رودیوم بسیار کمیاب است به همین دلیل آلیاژهای آلومینیوم با گرید هوافضا و تیتانیوم در ساخت بدنه موشک های فضاپیما متداول تر هستند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد