دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

جهش ژنتیکی در گرگ های چرنوبیل

در 26 آوریل 1986 فاجعه ای بزرگ شهر کوچک چرنوبیل در مرز مشترک اوکراین و بلاروس را تکان داد. یک سری انفجار دیگهای بخار باعث ذوب شدن قلب یکی از رآکتورهای این نیروگاه شد. این فاجعه آخرالزمانی صدها هزار انسان در شهرهای مجاور نیروگاه را تحت تاثیر قرار داد و بر محیط پیرامون نیز اثراتی درازمدت داشت.

اما قریب 40 سال بعد واقعه شگفتی در حال روی دادن است. ناحیه ممنوعه چرنوبیل (CEZ=Chernobyl Exclusion Zone) که به مساحت 2500 کیلومتر مربع پیرامون نیروگاه هسته ای تعریف شده است، به آهستگی به مقر بزرگترین آزمایشات علمی دنیا در مورد اثرات بلندمدت تشعشع یونیزه کننده تبدیل می شود. در حالی که انسانها این مکان را ترک کرده اند، سایر حیوانات در آن رشد و بالندگی یافته اند.

در سال 2023 یک مطالعه علمی نشان داد گرگهای منطقه چرنوبیل تفاوت های ژنتیکی مهمی با گونه های مشابه در مناطق دیگر دارند. این گرگها که در راس هرم غذایی قرار دارند مجبور به خوردن طعمه های آلوده به تشعشع هسته ای هستند که در خاکی آلوده پرورش یافته اند. این گرگها بطور پیوسته تحت تابشی رادیواکتیو شش برابر مقدار مجاز بوده اند.

این گرگها قاعدتا باید به سرطان مبتلا می شدند، اما در طول زمان صاحب ژنهایی شده اند که مقاومت آنها در برابر سرطان را بطور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

این مطالعه تایید دیگری بر اصل انتخاب طبیعی است. گرگهایی توانسته اند زنده مانده و به تکثیر خود  ادامه دهند که صاحب ژنهای مقاوم در برابر سرطان بوده اند.

منبع: Popular Mechanics