دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

بالاترین ارتفاع بدست آمده توسط یک هواپیما

تالیف: اصغر ناصری، تیرماه 1390


در هفدهم دسامبر 1903 میلادی برادران رایت با اولین هواپیمای ساخت بشر پروازی به مدت 50 ثانیه را انجام دادند. در طی این پرواز آنها به ارتفاع 3 متر دست یافتند. در طی ده سال آینده صنعت هوایی پیشرفت قابل ملاحظه ای یافت و در جنگ جهانی اول نقش تعیین کننده ای ایفا نمود.


در سال 1910 رالف جانستون در هواپیمای دوباله مدل رایت خود توانست در المونت نیویورک به ارتفاع 2582 متری دست یازد. این ارتفاع بالاترین رکورد پیش از جنگ جهانی اول بود.


اما یک نقطه عطف قابل ملاحظه در سال 1920 رخ داد. در 27 فوریه این سال سرهنگ رودلف شرودر با هواپیمای لوساک 11 خود به ارتفاع 10 هزار متری صعود کرد که رکورد غیر قابل باوری برای یک هواپیمای ملخی دوباله محسوب می شد.



در زمان جنگ جهانی دوم پرواز تا ارتفاعات 15 کیلومتری امری معمول برای جنگنده های مجهز به موتور پیستونی بود. بالاترین رکوردی که تاکنون توسط یک هواپیمای ملخی سرنشین دار بدست آمده، توسط ماریو پتزی که با یک کاپرونی 161 ایتالیایی پرواز می کرد ثبت شده است. او در سال 1938 توانست با این هواپیما به ارتفاع 17330 متری دست یابد.



بالاترین ارتفاعی که یک جنگنده جت توانسته به آن دست یابد توسط یک میگ 25 ثبت شده است. نوعی از این هواپیما که توسط الکساندر فدوتوف خلبان معروف آزمایشی کمپانی میکویان-گروویچ به پرواز درآمد توانست در سال 1977 به ارتفاع باورنکردنی 37.65 کیلومتر دست یابد. این ارتفاع تقریبا در لبه جو مرئی زمین قرار دارد و از داخل کابین بخش عظیمی از کره زمین و انحنای مدور افق آن دیده می شود.



در تصویر زیر کره زمین از داخل کابین خلبان یک میگ 25 که به بالاترین ارتفاع ممکن پرواز کرده دیده می شود.



منبع آمار: WikiPedia

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد