دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

داستان پیدایش و تکامل جنگنده اف 15 ایگل

تالیف: اصغر ناصری


در سالهای پایانی دهه 1960 پیدایش بمب افکن های دوربرد آمریکایی که قادر به حمل بمب های اتمی تا تمامی محدوده خاک شوروی بودند، زمامداران این حکومت کمونیستی را به فکر بکارگیری سلاحی موثر برای مقابله با این بمب افکن ها نمود. ظهور Convair B-58 Hustler بمب افکنی که می توانست با سرعت 2 ماخ و در ارتفاع 19000 متری پرواز کند، علامت خطری برای شوروی بود. اما شوک واقعی به آنها زمانی وارد شد که از برنامه نیروی هوایی آمریکا برای بکارگیری بمب افکن استراتژیک B-70 Valkyrie  باخبر شدند. والکایری بی 70 می توانست با سرعت 3300 کیلومتر در ساعت و در ارتفاع 23000 متری پرواز کند. بنابراین جنگنده های موجود شوروی قادر به رهگیری و شکار این بمب افکن نبودند. در نتیجه فرماندهی نیروهای هوایی دفاعی شوروی برای یک شکاری رهگیر با سرعتی بیش از 3000 کیلومتر در ساعت وسقف پرواز 27 کیلومتر اعلام نیاز نمود. دو شرکت میکویان گروویچ و سوخوی به این مناقصه پاسخ دادند.


Convair B-58 Hustler


B-70 Valkyrie


در نهم جولای 1967 ناظرین غربی شاهد پرواز دسته ای از سه جنگنده جدید ساخت شوروی در یک نمایشگاه هوایی بودند. سرعت و چالاکی این جنگنده ها در اوج گرفتن بی نظیر بود. ناتو نام فاکس بت را برای میگ 25، پرنده جدید بلوک متخاصم انتخاب کرد.


تا سال 1977 نسخه های مختلف این پرنده شکاری رکوردهای بی نظیری را ثبت کردند. در سال 1967 میخائیل ام کاماروف توانست با یک میگ 25 به سرعت 2,982.5 km/h کیلومتر در ساعت دست یابد. سی و یکم آگوست 1977 الکساندر فدوتوف خلبان آزمایشی معروف میکویان توانست رکورد سقف پرواز 37,650 متر را با یک میگ 25 مخصوص بجای گذارد که تاکنون محفوظ باقی مانده است.


MiG 25


چنین جنگنده قدرتمندی تهدید بزرگی برای بمب افکن های استراتژیک آمریکا محسوب می شد. تا آنزمان جنگنده شکاری اصلی نیروی هوایی آمریکا فانتوم اف 4 بود که از نظر قابلیت فاصله زیادی با میگ 25 داشت. فانتوم اف 4 در نبردهای نزدیک سلاح موثری جز توپ20 میلیمتری ولکان خود نداشت و موشک های AIM 9 سایدویندر و AIM 7 اسپارو نیز چندان قابل اعتماد به نظرنمی رسیدند. فانتوم نمی توانست قبل از تشخیص هویت هدف از طریق چشم خلبان در فواصل دور با آن درگیر شود که این نیز نقص بزرگی بشمار می رفت.


در پاسخ به این نیاز، نیروی هوایی آمریکا برنامه FX (جنگنده آزمایشی) را به اجرا گذارد که هدف آن دستیابی به یک جنگنده سبک برتری هوایی وزن با قابلیت مانور بالا بود. این جنگنده باید سرعتی بالای 2500 کیلومتر بر ساعت و نسبت نیروی پیشرانه به وزن نزدیک 1 دارا می بود. چهار شرکت هوافضای آمریکا به این مناقصه پاسخ دادند که از آن میان طرح مک دانل داگلاس موفق به کسب موافقت نهایی نیروی هوایی آمریکا شد.


اولین پرواز اف 15 ایگل (F-15A) در 9 ژانویه 1972 انجام گردید و تا کنون نسخه های متعددی از این هواپیما ساخته شده است. هم اکنون نیروی هوایی آمریکا دو نسخه از این جنگنده را در اختیار دارد: F-15C که یک جنگنده برتری هوایی است و F-15 Strike Eagle که جنگنده چند منظوره با قابلیت درگیری هوایی و حمله به اهداف زمینی است.


F-15C Eagle

به مرور بر کارشناسان نظامی معلوم شد که اف 15 ایگل یک جنگنده بسیار انعطاف پذیر و کارامد است و قابلیت استفاده به عنوان جنگنده ای همه منظوره را داراست. زمانی که خلبان یک میگ 25 با هواپیمای خود به غرب پناهنده شد، معلوم گردید که این شکاری افسانه ای فاقد بسیاری از قابلیت های یک جنگنده مدرن است. بنابراین اف 15 به صورت یک جنگنده بی رقیب درآمد و سمبل ظهور جنگنده های نسل چهارم گردید. این پیشتازی تا سال 1983 که شوروی اولین جنگنده نسل چهارم خود میگ 29 را عرضه کرد، در انحصار بلوک غرب باقی ماند.


زمانی که نیروی هوایی آمریکا تصمیم به جایگزینی موقت بمب افکن های سالخورده اف 111 با یک بمب افکن ضربتی سبک گرفت، شرکت مک دانل داگلاس نمونه ای از اف 15 به نام F-15 Strike Eagle را عرضه کرد. این جنگنده شکاری با دو خدمه و قابلیت حمل مجموعه ای از سلاحهای درگیری هوایی و بمباران اهداف زمینی تنها به عنوان یک راه حل موقت تا فرارسیدن اف 117 رادارگریز منظور شده بود، لیکن در عمل چنان موفق از آب درآمد که تولید آن ادامه یافت. این بمب افکن سبک در چند عملیات واقعی توانست پس از عبور از سد هواپیماهای جنگنده دشمن، اهداف زمینی را بمباران کرده و با موفقیت به پایگاه خود برگردد.


اف 15 با ثبت رکورد شکار و سرنگونی 104 هواپیمای دشمن بدون حتی یک مورد شکست در درگیری هوایی، موفق ترین جنگنده شکاری تاریخ بوده است. درادامه برخی عوامل این موفقیت بررسی می شود.


مشخصات کلی


اف 15 ایگل یک جنگنده تاکتیکی برای تمامی انواع آب و هوا و با قابلیت مانور بسیار بالا است. اف 15 قابلیت مانور بالای خود را از عواملی همچون نسبت نیروی نسبت نیروی پیشرانه به وزن بالا و بارگذاری کم روی بال (low wing loading) می گیرد. دو موتور پرات اند ویتنی F-100 آن می توانند تا 50000 پاوند نیروی پیشران تولید کنند در حالیکه وزن هواپیما با بار کامل حدود 45000 پاوند است. بدین ترتیب هواپیما حتی در حالت صعود قائم نیز می تواند شتاب بگیرد به طوریکه اف 15 قادر است در مدت 60 ثانیه به ارتفاع 10000 متری صعود کند. نسبت کم وزن هواپیما به مساحت بالهای آن نیز عامل دیگری است که در ترکیب با عامل فوق به جنگنده اف 15 قابلیت مانور بالا همراه با گردش سریع و تند بدون از دست دادن سرعت می دهند.


سیستم هوانوردی الکترونیکی اف 15 دارای مشخصات متعددی است که آنرا برتر از سایر جنگنده های مشابه قرار می دهد:


1- سیستم نمایش بالاسری (heads-up display): این سیستم تمامی اطلاعات مورد نیاز پرواز را که از سیستم هوانوردی مجتمع گردآوری می شود بر روی شیشه جلوی هواپیما تصویر می کند. بدین ترتیب خلبان می تواند بدون نگاه به صفحات کنترل مختلف هواپیما، اهداف هوایی و زمینی را ردیابی کرده و شکار کند.


تصویری از نمایشگر بالاسری اف 15 که یک تصویر مادون قرمز از سطح زمین را نشان داده است.


2- رادار پیشرفته

رادار نمونه های اصلی اف 15 از نوع پالس داپلر است که می تواند اهداف بالاتر یا پایین تر از سطح پرواز هواپیما را بدون اینکه اغتشاشات ناشی از ناهمواریهای زمین در کارکرد آن اختلال بوجود آورد، ردیابی کند. رادار اطلاعات بدست آمده از اهداف را به کامپیوتر مرکزی هواپیما ارسال می کند تا سلاح مناسب انتخاب و هدفگیری شود. رادار APG-63 در طول بیست سال توسعه یافته و به ابزار پیچیده و کارامدی تبدیل شده است.


مشخصات فنی

تعداد خدمه: 1 در نوع F-15C و 2 در نوع F-15E Strike Eagle

طول: 19.43 متر

فاصله دو نوک بال: 13.05 متر

ارتفاع: 5.63 متر


حداکثر سرعت: 2660 کیلومتر در ساعت

سقف پرواز: 20000 متر

برد: 5550 کیلومتر


تعداد مقرهای حمل سلاح: 11 مقر خارجی برای حمل انواع موشک های هوا به هوا، هوا به زمین و بمب های هوشمند




نظرات 6 + ارسال نظر
سید حسن دوشنبه 2 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:22 ق.ظ

با سلام
هر چنذ اف 15 جنگنده ای با توانایی های بسیار است اما در عمل رهگیری قطعا در مقابل اف 14 تامکت حرفی برای گفتن نخواهد داشت زیرا اولا برد راداری ایگل 160 کیلومتر و برد رادار تامکت 270 کیلومتر است و ثانیا از نظر موشکی نیز تامکت با داشتن موشک دور برد فونیکس قادر است به برد باور نکردنی 184 کیلومتری دست یابد و ایگل با کمک دور بردترین موشک خود آمرام تنها قادر است به برد 65 کیلومتری دست یابد لذا از این حیث نیز تامکت یک سر و گردن از ایگل بالاتر است به این ویژگیها توان تامکت در رهگیری 24 هدف و حمله به شش تای آنها به صورت همزمان و استفاده از دو موشک اسپارو و ساید وایندر در برد بلندتری نسبت به ایگل را هم اضافه کنید .

سلام دوست عزیز

اف 15 یک شکاری فوق مانور پذیر است. توانایی کم اف 14 در مانور و موتور ضعیف آن همچنین نسبت بالای بار روی بال به سطح آن که به wing loading موسوم است، توانایی آنرا در نبرد تن به تن هوایی تا حد زیادی کاهش داده است. رادار اف 14 دارای تشعشع قدرتمندی است و آنرا به هدفی آسان برای رهگیری در رادارهای دشمن تبدیل می سازد. کامپیوتر رهگیری اف 15 قدرتمند تر است و می تواند تشعشعات محیطی یا ground cluster را از امواج برگشتی از هدف بهتر از رادار اف 14 تشخیص دهد. اف 14 بسیار گران قیمت تر از اف 15 است و تعمیر و نگهداری آن دشوار است. همه این عوامل باعث شد در سال 2007 نیروی هوایی آمریکا این جنگنده البته ارزشمند را از خدمت خارج کند. شاید فقط قابلیت های فوق انسانی خلبانان ایرانی بود که از اف 14 تهدیدی هولناک برای جنگنده های مدل روسی عراق ساخت.

سید حسن جمعه 6 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 07:19 ب.ظ

با سلام مجدد
اولا در خصوص ادعای شما مبنی بر مانور پذیری کم تامکت باید عرض کنم هواپیمای اف 14 دارای دو بال متحرک است که این امر باعث قدرت مانور مناسب این پرنده افسانه ای شده است ضمن اینکه عدم مانور پذیری مناسب اف 14 توسط یکی از بهترین خلبان تامکت در جنگ هشت ساله (ید الله خلیلی )تکذیب شده و بر توانایی های بسیار تامکت در داگفایت ها و مانور پذیری مناسب آن تاکید شده است . اما در مورد موتورهای نامناسب اف 14 :موتور های tf30در ابتدا تنها به عنوان موتورهای موقتی برای تامکت در نظر گرفته شدند لذا بعدها در آمریکا این موتورها با موتورهای قدرتمند و قابل اعتماد tf110ساخت شرکت جنرال الکتریک بهسازی شدند بنا بر این مشکل واماندگی کمپرسور که ایرادی شایع در اف 14 ها به شمارمیرفت با جایگزینی این موتور پیشرفته در آمریکا مرتفع شد .در ایران نیز در سالهای اخیر خبر هایی مبنی بر بهسازی موتورتامکت های ایرانی شنیده شده که این مساله در کنار بهسازی هایی که در رادار و سیستم موشکی این پرنده انجام شده است میتواند برتری تامکت نسبت به پرنده های هم ردیف خود را تثبیت کند ضمن اینکه با بازنشست شدن تامکت های آمریکایی،ایران موفق شد از طریق دلالان بازار سیاه ،به تکنولوژی و قطعات حساس و حیاتی تامکت های آمریکایی دست یابد .اما در خصوص سیستم کامپیوتری اف 14و تشعشعات بسیار رادار awg9باید گفت پرنده تامکت با داشتنecmوeccmقدرتمند ،اگر توسط خلبانان آموزش دیده و ماهری هدایت شود بی شک میتواند با سیستم های پرتوان جنگال خود ابتکار عمل را به دست گرفته و توان هرگونه حرکتی را از سایر جنگنده ها سلب کند به این ویژگی ،سیستم پیش اخطار قدرتمند تامکت را هم اضافه کنید که حتی در صورت تشخیص تشعشعات قدرتمند رادار اف 14 و رهگیری توسط جنگنده های دشمن ، میتواند با سیستم های پیش اخطار قدرتمند و توان جنگال کم نظیر خود بر آنها فائق آید. .مضافا اینکه تامکت با داشتن رادار قدرتمند awg9همواره میتواند پهنه وسیعی از آسمان را تحت نظر بگیرد و بسیار بعید است جنگنده هایی که تنها توان شلیک موشک تا فاصله 65 کیلومتری را دارند بتوانند ،بدون اینکه شناسایی شوند تا حد شلیک موشک های خود به تامکت نزدیک شوند .
نکته آخر در خصوص 104 پیروزی اف15 و عدم شکست در نبر های هوایی این جنگنده آنکه ،پیروزی های ایگل بر پرنده های رقیب در 104 مورد ذکر شده این سایت ،بیش از آنکه به دلیل توانایی های ایگل باشد به دلیل عدم رویارویی این پرنده با جنگنده های قدرتمند و عدم شرکت این جنگنده در جنگ واقعی و با یک نیروی هوایی قدرتمند بوده است چه آنکه اگر ، پرنده هایی همچون اف 14 تامکت ،میگ 31 فاکس هاوند ،سوخو 35، سوخو 33و... در یک جنگ واقعی در برابر این جنگنده قرار میگرفتند نگارنده این سایت امروز از تلفات بالای ناوگان اف 15 ها سخن میگفت .

سلام دوست عزیز

وسعت اطلاعات شما قابل تقدیر است. بزودی مقاله ای در رابطه با مقایسه این دو نوع جنگنده در این وبلاگ منتشر خواهم کرد که تایید بسیاری از مطالب بیان شده توسط شماست لیکن برخی از آنها را نیز به نقد کشیده است. باعث افتخار من است که نویسنده مطلعی چون شما از وبلاگ من بازدید کرده است.

سید حسن شنبه 7 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 08:40 ب.ظ

با سلام و تشکر از اظهار محبت و الطاف شما به عنوان یک فرزند خلبان دوران دفاع مقدس باعث بسی افتخار است که از اطلاعات بسیار شما بهره مند شوم .

سلام مجدد دوست بزرگوار

افتخار از آن من است که فرزند یکی از خلبانان افتخار آفرین این سرزمین طرف صحبت بنده شده است. افتخاراتی که پدر شما و همقطاران غیورشان در طول این جنگ نابرابر آفریدند مایه غرور و سرمستی نسل هاست. ترجیح می دهم بجای مطلب گفته شده مقاله معروفی در مورد اف 14 های ایرانی که توسط تام کوپر در مجله air and space magazine نوشته شده را بطور خلاصه ترجمه کنم. نظر شما چیست؟ این مقاله را خوانده اید؟ نکته مهم این است که تام کوپر به عنوان یک کارشناس نظامی نتوانسته از تواضع در مورد توانایی و رشادت خلبانان و متخصصین ایرانی خودداری کند.

با درود فراوان بر شما

سید حسن دوشنبه 9 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 11:05 ب.ظ

با تقدیم سلام

تا کنون چندین کتاب در ارتباط با جنگنده F-14تامکت به چاپ رسیده است. بسیاری از آنها به جزئیات تاکتیکی ، تاریخی و تصویری این جنگنده می پردازند و بر خدمات این جنگنده در نیروی دریایی ارتش آمریکا تاکید می ورزند. بندرت اتفاق افتاده است مقالاتی به چاپ برسند که در ارتباط با بکارگیری F-14 و پیروزیهای آن در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کنند.
تام کوپر اتریشی بطور ویژه به این موضوع پرداخته است، از افسانه ها دوری می ورزد و یک تفکر اشتباه را اصلاح می کند با استفاده از بیش از سیصد قطعه عکس و بیست مقاله ادبی، میتوان گفت که این محقق جنگ های هوایی یک مدرک نسبتا قابل اطمینان است که نشان میدهد چگونه F-14 توسط نیروهای ایرانی بکار گرفته شد و چرا یگان تامکت در هنگام حمله عراق به ایران در سال 1980 بسیار بی عیب و نقص بود. نویسندگان در ارتباط با بکارگیری F-14 در جنگ عراق بسیار نوشته اند. نوشته های آنان مربوط به زمانی است که تامکت سختی های زیادی را متحمل شد و پدافند هوایی موثری را علیه هزاران حمله هوایی عراق صورت داد. البته نباید تصور کنیم که نوشته های تام کوپر کاملا بی عیب و نقص و بدون اشتباه است . ایشان با وجود همه تمجیدی که از خلبانانان ایرانی به ویژه خلبانان تامکت به عمل آورده و حقایق ناگفته بسیاری را گفته اما در موارد بسیاری در تحلیل های خود راه خطا را پیموده است در کل با انتشار مقاله مذکور موافقم و ممنون از شما از انتشار این مقاله از تام کوپر .

سید حسن سه‌شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:57 ب.ظ

با سلام مجدد . با توجه به افتخار آفرینی فراوان جنگنده های اف 14 تامکت ایرانی در طول هشت سال دفاع مقدس و اطلاع اندک عوام از این موضوع خواهشمند است به منظور زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهیدان سرافراز نیروی هوایی و خلبانان قهرمان وطن مطالبی در خصوص این افتخار آفرینی ها به ویژه عملیات های غرور آفرین کمان 99،حمله به اوسیراک ،سلطان 10،مروارید ،حمله به اچ3،و... منتشر فرمایید .ضمنا به منظور زنده نگاه داشتن یاد و خاطره تیز پروازان نیروی هوایی خاطره ای از دوتن از خلبانان غرور آفرین نیروی هوایی صمد ابراهیمی و علیرضا جراح منتشر میشود :
پس از ناکامی عراق در مقابل سد اف-١٤ برای هدف قرار دادن نفتکش های عبوری در خلیج فارس صدام به خلبانان عراقی که موفق به سرنگونی اف-١٤ شوند وعده یک دستگاه بنز صفر کیلومتر میدهد, بنزها در پایگاه مستقر شده و کلید آن آماده تحویل به خلبانان پیروز در نبرد هوایی میشود.

این اقدام علاوه بر خلبانان عراقی موجب خوشحالی خلبانان تامکت نیز میگردد زیرا که این اقدام توجه خلبانان عراقی را از نفتکشها دور... و متوجه حریفی آماده نبرد میکند, در سال ١٣٦٤ سه میراژ عراقی حاضر در منطقه تنگه هرمز قبل از حمله به نفتکشها متوجه حضور یک فروند اف-١٤ به خلبانی صمد ابراهیمی و ستوان جراح شده و موقعیت را جهت برنده شدن بنز مناسب دیده و درگیری شروع میشود, اف-١٤ با انصراف از شلیک موشک گران قیمت فونیکس وارد داگ فایت میشود, خدمه اف-١٤ با دانستن انگیزه خلبانان عراقی خود را در معرض میراژها قرار میدهد, میراژ ها این اقدام اف-١٤ را حمل بر بی تجربگی خلبان ایرانی کرده و با فعال کردن پس سوز وارد تقیب و گریز اقدام به شلیک موشکهای حرارتی و راداری ماترا ٥٣٠ و ٥٥٠ میکند که هر بار خلبان اف-١٤ با مانورهای مناسب موجب انحراف موشک میشود.
نقش ستوان جراح در این نبرد بسیار پر رنگ بود زیرا هنگامی که میراژهای عراقی در تعقیب تامکت ایرانی موشک های حرارتی و راداری شلیک میکردند ستوان جراح در کابین عقب با حرکات سریع سر منطقه پشت جنگنده را تحت نظر داشت تا خلبان را از شلیک موشک آگاه کند .
خلبانان حریص عراقی زمانی متوجه دلیل این اقدام خلبان کهنه کار ایرانی میشوند که پس از اتمام تسلیحات و بدلیل استفاده پیش از حد از پس سوز با کمبود شدید سوخت و در فاصله بسیار دور از مرزهای عراق مواجه میگردند, دسته پروازی میراژها بلافاصله گردش کرده و به سمت پایگاه خود (پایگاه ناصریه در نزدیکی بصره) پرواز میکنند, اف-١٤ با تعقیب دسته پروازی و قفل راداری بر روی آنها برای مدتی موجب شد خلبانان عراقی در حال فرار علی رغم کمبود سوخت از ترس شکار شدن توسط تامکت هنوز از پس سوز استفاده کنند, بنا به تائید ایستگاه راداری منطقه دو فروند از میراژها قبل از رسیدن به خاک عراق با اتمام سوخت در آبهای خلیج فارس سقوط میکنند, از سرنوشت میراژ سوم اطلاعی در دست نیست ولی به احتمال بسیار زیاد وی نیز قبل از رسیدن به پایگاه مجبور به ایجکت میشود.

با این اقدام هوشمندانه خلبانان تامکت آن روز بدون شلیک حتی یک فشنگ اف-١٤ موفق به سرنگونی ٣ میراژ میشود و جایزه ای که قرار بود انگیزه پیروزیهای هوایی خلبانان عراقی شود بلای جان آنها میگردد, آن روز بنزها بی سروصدا از پایگاه جمع آوری میشود و طرح به فراموشی سپرده میشود.
یاد و خاطره شهدای گلگون کفن نیروی هوایی شهیدان والا مقام حسین خلعتبری ،عباس دوران ،هاشم آل آقا،سید علیرضا یاسینی ،عباس بابایی،سید علی اقبالی دوگاهه ،وبقیه شهدای والا مقام دفاع مقدس گرامی باد .

حسن سه‌شنبه 26 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 09:10 ب.ظ

اایااف 15 جنگنده ای قابل اعتماد دربرابر جنگنده های امروزی روسیه خواهد بود

اف 15 جنگنده بسیار توانمندی است و در جنگ متحدین علیه عراق برتری بی چون و چرای خویش را بر علیه میگ 29 های روسی نشان داده است.از نظر قابلیت ها معادل سوخوی 27 روسی است ولی در جنگ رو در رو قابلیت های خلبان است که عامل برتری اصلی بشمار می رود. موشک های روسی برد بیشتری دارند ولی در کل سیستم های الکترونیکی اف 15 پیشرفته تر و قابل اعتمادتر از سوخوی 27 است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد