دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

قانون برنولی

قانون برنولی یکی از مهم ترین و در عین حال جالب ترین قوانین مکانیک سیالات یعنی علم مطالعه حرکات مواد سیال است. به بیان ساده این قانون چنین می گوید: 

  

اگر سرعت یک سیال افزایش پیدا کند، فشاری که بر یک سطح وارد می کند کاهش می یابد و بالعکس

 

به عبارتی فشار و سرعت سیال نسبت عکس با یکدیگر دارند. این قانون نقش مهمی در آیرودینامیک یا علم مطالعه نیروهای وارد بر سیالات دارد و پرواز اشیاء پرنده ساخته دست انسان بوسیله آن توجیه می شود.  

 

شکل زیر پدیده ای را نشان می دهد که در هنگام عبور جریان هوا از دو طرف بال هواپیمای در حال حرکت افقی رخ می دهد. جریان هوا در هنگام برخورد به لبه حمله بال (لبه جلویی) به دو قسمت می‌شود. قسمتی که از روی سطح بالایی عبور می کند به علت طول بیشتر این سطح باید سریعتر حرکت کند تا خود را به قسمت پایینی جریان هوا برساند. در نتیجه افزایش سرعت نیمه بالایی جریان هوا، فشاری که به سطح بالایی بال وارد می کند کمتر می شود. در نتیجه فشار روی سطح بالایی کمتر از فشار روی سطح پایینی است و اختلاف این دو به صورت نیروی بالابرنده عمل می کند. 

 

 

ساده ترین آزمایشی که برای توضیح عملی اصل برنولی می توان انجام داد شاید آزمایش زیر باشد: 

یک قیف شیشه ای (که از فروشگاه های لوازم آزمایشگاهی قابل تهیه است) را بطور وارونه در دست گرفته و یک توپ کوچک پینگ پونگ را در داخل قیف و وسط آن بطور عمودی نگه دارید. حالا از دهانه تنگ قیف بشدت به داخل آن بدمید و دستتان را از زیر توپ بردارید: 

  

به نظر می رسد توپ در اثر نیروی باد با شدت به بیرون پرتاب خواهد شد. ولی چنین اتفاقی نمی افتد و اگر با شدت کافی به داخل قیف بدمید توپ در جای خود بطور معلق خواهد ایستاد! 

آیا می توانید با توجه به شکل زیر علت این پدیده را توجیه کنید؟ 

 

نظرات 19 + ارسال نظر
m-kh چهارشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 11:13 ب.ظ http://moon-dust.blogfa.com

سلام استاد چقدر این برنولى جالب بود بابت اعتماد به نفسى که میدید ممنونم! درباره ى آموزشگاه هم راست میگید! آخ استاد امسال حسابى له شدیم! فشار معلم ها یکطرف که با استاد کنکورها سر لج افتادن و مارو با اثبات و تعریف اذیت میکنن از یکطرف استادها چنان استرسى میدن که... خلاصه که حسابى خوش میگذره:-D:-D شما هم واسه ما دعا کنید دختر گلتون رو هم ببوسید. راستى شما فیس بوک دارید؟

یکی ازدانش آموزان دبیرستان فرزانگا چهارشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:00 ب.ظ

مرسی عالی بود وبه تحقیقم کمک کرد اما ای کاش منابع رامیزدید.مرسی

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 11 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 02:13 ب.ظ

ممنون خیلی خوب بود به تحقیقم خیلی کمک کرد.

فواد پنج‌شنبه 6 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 01:30 ب.ظ http://leeearning.blogfa.comhttp://

مطالبت خیلی جالب بود به وبلاگ منم یه سر بزن ،در حال کامل شدن،

tofigh72 سه‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 07:15 ب.ظ

سلام خسته نباشید اگه علت پرواز اینه چرا هواپیما ها در حالت برعکس هم قادر به پرواز اند و سقوط نمی کنند؟

فقط هواپیماهای جنگی قادر به پرواز معکوس به مدت طولانی هستند زیرا می توانند با تغییر زاویه قسمت های متحرک بال و دم باعث حفظ نیروی بالابرنده شوند. برای مثال با پایین بردن فلپ های عقب بال، جریان هوا در زیر بال کندتر شده و فشار وارده از زیر بال به سمت بالا بیشتر می شود.

امیر یکشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 08:04 ب.ظ

باسلام دومسئله اینجا مطرح است
1-مگر برنولی روی یک خط جریان نیست پس رو ی ایرفویل که بالا و پایین یک خط جریان نیست ؟

2-اینکه سرعت و فشار باهم رابطه عکس دارن برای عدم وجود ارتفاع بود (صفر بودن ghدر برنولی) پس چرا در قیف این گونه شد؟با وجود ارتفاع؟

1. به هر صورت سرعت در بالای توپ بیشتر از پایین توپ است که جریان مغشوش می شود.
2. اختلاف ارتفاع در این آزمایش ناچیز است و می توان از آن صرفنظر کرد.

امیر سه‌شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 12:09 ق.ظ

با سلام و ضمن تشکر فراوان از پاسخگوییتون ببخشید این پدیده برای ایر فویل دو مسئله ی ذهنی برام ایجاد کرده

1-اصلا چرا باید جریان بالای بال همزمان با پایینی به انتها برسد خوب یکی دیر تر برسد طبق چه اصلی باید همزمان به انتها برسد ؟
2-اصلا تحلیل رابطه ی عکس سرعت وفشار در برنولی روی یک خط جریان است برای توپ درسته ولی برای ایر فویل که اصلا خط جریانی رابط بالا و پایین نیست و دو خط جریان(stream line)جدا هستند
با تشکر فراوان

سلام دوباره و باتشکر از شما.
طبق قانون نیوتن در یک سیال تنش برشی به وجودنمی آید و سیالات تنش برشی را منتقل نمی کنند. اگر دو جریان بالا و پایین ایرفویل همزمان به انتهای آن نرسند در سیال برش ایجاد می شود که غیرممکن است. به همین دلیل جریان بالای ایرفویل که مجبور به سریعتر حرکت کردن است فشار کمتری بر سطح بالایی آن وارد می سازد.

bita دوشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 09:43 ب.ظ http://bmgz.mihanblog.com

سلام
من الان کلاس ششم هستم ولی این قانون برنولی و قانون اول و دوم و سوم نیتن رو به ما یاد دادن!
البته معلم ما تنها معلمیه که اینارو بهمون گفته اما قانون برنولی توی کتاب ای کیوی ششم فصل ورزش و نیرو و طراحی کنیم و بیازیم تست۴۴۰ بهش اشاره شده.
راستی اگه میشه به وب منم بیاین و نظرتونو دربارش بگید@-@

Rey دوشنبه 1 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 06:45 ب.ظ https://scitech.blogsky.com/1390/11/25/post-309

میگم درباره مخروط جادویی که از اصل برنولی تبعیت میکنه هم میشه توضیح بدین

حسین یکشنبه 15 دی‌ماه سال 1398 ساعت 08:08 ب.ظ

خیلی خوب

هلیا شنبه 21 دی‌ماه سال 1398 ساعت 07:23 ب.ظ

خانمی که میگی فقط معلم ما یاد داده !معلم ما هم یاد داده!:

بهراد دوشنبه 29 آذر‌ماه سال 1400 ساعت 11:58 ق.ظ

عالی بود به تحقیقم کمک کرد

بهراد دوشنبه 29 آذر‌ماه سال 1400 ساعت 08:27 ب.ظ

ممنون عالی بود نمرمو به خاطر این تحقیق بیست گرفتم

ایلا پنج‌شنبه 2 دی‌ماه سال 1400 ساعت 01:22 ب.ظ

خیلی باحال بوددد

pari شنبه 25 دی‌ماه سال 1400 ساعت 09:33 ق.ظ

سلام اتفاقا معلم ماهم قانون سوم و اول نیتونون و قانون برنولی رو گفته من از تبریزم

ناشناس چهارشنبه 10 فروردین‌ماه سال 1401 ساعت 06:02 ب.ظ

Cooc army شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1401 ساعت 09:47 ب.ظ

اوکی بود:/

لیلی پنج‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1401 ساعت 10:35 ق.ظ

یلام ممنون از توضیحاتتون
چرابین سرعت و فشار رابطه ی عکس هست؟ در نگاه میکروسکوپی میشه توضیح بدین؟

وقتی ذرات سیال با سرعت بیشتری از روی سطح عبور می کنند فرصت کمتری برای وارد ساختن ضربه به سطح دارند و در نتیجه فشار کمتری بر سطح وارد می سازند.

ذکی پنج‌شنبه 27 مهر‌ماه سال 1402 ساعت 04:05 ب.ظ

اینجای که گفتید: " به علت طول بیشتر این سطح باید سریعتر حرکت کند تا خود را به قسمت پایینی جریان هوا برساند" را میشه توضیح بیدهید.
من فکر میکنم بدلیل تراکم کمتر هوا بر سطح بالایی سرعت هوا بیشتر می شود و برخورد بیشتر مالیکولهای هوا به سطح پایینی بال که باعث تراکم بیشتر می شود سرعت را کاهش داده و در نتیجه فشار آنجا بیشتر صورت میگیرد

هوا یک گاز است و گازها نمی توانند نیروی برشی را تحمل کنند، یعنی بخشی از جریان هوا در مسیر خود نمی تواند از بخش دیگر عقب بیافتد. بنابراین جریان هوای بالای سطح سریعتر حرکت می کند تا طول بیشتر مقطع بالایی را سریعتر پیموده و با جریان پایینی در لبه فرار هواپیما متحد شود. پس سرعت در بالای بال بیشتر از پایین بوده و در نتیجه فشار در پایین بیشتر از بالای بال است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد