دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

قدرتمندترین موتور جت دنیا

قدرت موتورهای جت را با نیروی پیشرانه تولید شده توسط آنها بیان می کنند. یکی از اولین موتورهای جت که توسط مهندس آلمانی دکتر هانس فون اوهیان ساخته شده و در یکی از نمونه‌های هواپیمای هنکل در سال 1937 بکار رفته است، قادر به تولید 250 پاوند نیروی پیشران بود. 

 

موتور جت GE90-115B ساخت شرکت جنرال الکتریک که در هواپیمای مسافربری بوئینگ 777 بکار رفته است، پرقدرت ترین موتور جت حال حاضر دنیا بشمار می‌اید. این موتور در سال 2002 طی یک آزمایش توانست به توان 127900 پاوند نیروی پیشران دست یابد. 

 

 

 

اما بزرگترین موتور جت نظامی دنیا  Samara NK-321 ساخت روسیه است که در بمب افکن استراتژیک توپولف Tu-160 موسوم به بلک جک بکار رفته است. این موتور می تواند تا 35500 پاوند نیروی پیشران تولید کند. چهار موتور بکار رفته در این بمب افمن می توانند به این غول 54 متری و 250 تنی سرعتی معادل 2200 کیلومتر در ساعت در ارتفاع 12 هزار متری بدهند. 

 

لیکن تفاوت عمده ای بین دو موتور یاد شده وجود دارد. موتورهای جت غیرنظامی برای نیل به نیروی پیشران بالاتر سرعت گازهای خروجی را کاهش می دهند در نتیجه نخواهند توانست هواپیما را به سرعتی بالاتر از سرعت صوت برسانند. لیکن در موتورهای نظامی سرعت گازهای خروجی نیز عامل مهمی است و در نتیجه این مقدار در موتور NK-321 بسیار بالاتر از موتور GE90 می باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
شاهرخ جمعه 20 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 03:40 ق.ظ

من یک مهندس پرواز هستم و باید بگویم قدرتمندترین موتور جت همان موتور بوئنگ ۷۷۷ آمریکن هست و رقیبی ندارد ! موتور روسی یاد شده با اختلاف بسیار زیاد حتی در مقام دهم هم قرار نمیگیرد چ رسد ب اول !! این مقاله از سر دشمنی با آمریکا و روسیه دوستی احمقانه نوشته شده

فرمایش شما کاملا صحیح است. موتور بوئینگ 777 قدرتمندترین موتور جت دنیا است و موتور روسی یاد شده در رده هواپیماهای نظامی قدرتمندترین بوده که پس از گذشت چندین سال از تاریخ نگارش مقاله مقام خود را از دست داده است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد