دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

چف و فلیر: اقدامات تدافعی در برابر موشک‌های ضد هواپیما

منبع: 

http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/systems/chaff.htm

 

ترجمه و تلخیص: اصغر ناصری - بهمن ماه 1391  

چف و فلیر ساز و کارهای دفاعی در برابر آشکارسازی و حمله هواپیماها و سیستم های دفاع هوایی دشمن هستند. فلیرها گلوله‌هایی آتشین هستند که از هواپیما پرتاب می‌شوند تا سیستم های هدف گیری حساس به حرارت را گمراه داده و از مسیر هواپیما دور کنند. فلیرهایی که هواپیما از خود پرتاب می‌کندگلوله‌های منیزیومی هشتند که پس از اشتعال برای مدت کوتاهی (کمتر از ١٠ ثانیه) با دمای ١٠٠٠ درجه سانتی گراد می‌سوزند. دمای اشتعال آنها گرمتر از دمای گازهای خروجی یک هواپیماست در نتیجه باعث جدب و انحراف موشک‌های حرارتی که هواپیما را هدف گرفته‌اند می‌شود.  

 

  

هواپیمای هرکولس سی 130 تمامی فلیرهای خود را رها می کند 

معمولا فلیرها در نواری که با رشته‌های آلومینیومی تقویت شده پیچیده می‌شوند و این مجموعه داخل یک غلاف آلومینیومی به ضخامت 0.8 میلی متری قرار داده می شود. این غلاف با یک لایی نمدی و درپوش پلاستیکی بسته می‌شود. در بالای غلاف یک کارتریج ضربانی پیروتکنیکی قرار دارد که بطور الکترونیکی فعال شده و گازهای داغی تولید می‌کند که یک پیستون را به جلو رانده و باعث پرتاب ماده تشکیل دهنده فلیر و درپوش انتهایی به بیرون هواپیما می‌شوند.  

دونوع اصلی فلیرها عبارتند از پیروتکنیک وپیروفوریک. فلیرهای پیروتکنیک نور سفید و دود بسیار قابل مشاهده تولید می‌کنند. اگر این فلیرها رویزمین سقوط کنند می‌توانند باعث آتش سوزی شوند. فلیرهای پیروفوریک بسیار کمتر قابل مشاهده هستند. این فلیرها از تکه‌های ورق که بسیار سریع اکسیده شده و تولید حرارت می‌کنند ساخته شده‌اند. این فلیرها قبل از سقوط روی زمین سرد شده و به براده‌های فلزی تبدیل می شوند.  

فلیرهای پیشرفته تر دارای یک سیستم پیش رانه هستند که فلیر را در مسیری مشابه مسیر حرکت یک هواپیما ولیکن به دور از آن هداست می کند. برخی موشک های حرارتی پیشرفته تر می توانند بین یک فلیر در حال سقوط ازاد و یک جسم در حال پرواز تمایز قایل شوند و بدین ترتیب در برابر فریب خوردن مصون تر هستند. فلیرهای مجهز به سیستم پیشرانه بهتر می توانند این موشک ها را فریب دهند زیرا عمل یک هواپیما را شبیه سازی می کنند.  

چف

چف از رشته های کوچکی تشکیل شده که سیگنال‌های راداری را منعکس کرده و وقتی در حجم زیادی از هواپیما رها می شوند، ابری درست می کنند که بطور موقت هواپیما را از دید رادار می پوشاند. دو نوع اصلی چف که در هواپیماهای نظامی استفاده می‌شود ورقه‌های آلومینیوم و رشته های شیشه‌ای پوشیده شده از آلومینیوم هستند. امروزه بیشتر از نوع دوم استفاده می‌شود.  

 

  

مراحل فریب موشک هدایت شونده توسط چف 

هر دو نوع به شکل دوقطبی هایی به طول 7.5  تا 50 میلی متر بریده می شوند. اندازه آنها باید بقدری کوچک باشد که برای باقی ماندن به مدت کافی در هوا بقدر کافی سبک باشند. ضخامت رشته های چف معمولا حدود٢٥ هزارم میلی متر است. 

 

 

مقایسه ابعاد رشته های چف با یک سکه 

این رشته های چف از فیبر شیشه اندودشده با فلز روی ساخته شده اند 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
ایمان یکشنبه 29 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:05 ق.ظ

سلام
خیلی عالیه
چجوری میتونم اطلاعات بیشتری تو زمینه سیستم های فریب موشکی و انواع دیگرش مثل همین چف بدونم ؟
خوشحال میشم از کمکتون

بهزاد پنج‌شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 06:13 ب.ظ

سلام دوست عزیز ممنونم از اطلاعات خوب ومفیدت
ی سوالی داشتم اندازه چف را متناسب با چی میسازند یعنی با امواجی که رادار دشمن به سمت هواپیما میفرسد متناسب با ان چف پخش میکند یا اصلا چف فرقی نداره چه موجی باشد واسه همه امواج یکسان هست .ممنون میشم جواب را ب ایملم بفرستی باتشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد