دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

ببر خنجر دندان

بیشتر شما کارتون پرطرفدار عصر یخبندان را دیده اید. یکی از کاراکترهای این کارتون ببر خنجر دندان یا saber toothed tiger به نام دیه گو است که ممکن است به نظر کودکان یک موجود خیالی بیاید. اما چنین حیوانی واقعا در عصر یخبندان زندگی می کرده و حدود 10000 سال قبل آخرین نمونه های آن منقرض شده است.

نام علمی این گربه سان اسمیلودون (Smilodon) یا ببر خنجر دندان است که نام خود را از دندانهای خنجرمانند درازی گرفته که طول آنها گاهی به 30 سانتی متر می رسیده است. این دندانهای خنجر مانند و دندانه دار به همراه عضلات قوی گردن اسمیلودونها را قادر می ساختند بطور گروهی به شکار ماستودون یا حیوانات بزرگ فیل مانند عصر یخبندان بپردازند.Advertisement

 اسمیلودونها حدود 1.6 میلیون سال قبل بر روی زمین پدیدار شدند و حدود 10 هزار سال قبل نیز در اثر شکار بی رویه توسط انسانها که آن موقع به شکارچیان مسلط طبیعت تبدیل شده بودند و نیز پایان عصر یخبندان و تغییر شرایط طبیعی محیط زیست آنها از بین رفتند.

وزن برخی نمونه های اسمیلودون به 400 کیلوگرم می رسیده است. شکل زیر مقایسه ای بین اندازه بزرگترین گونه اسمیلودون و یک انسان معمولی است.

دندانهای بزرگ و خنجر مانند این گربه سان عظیم احتمالا برای وارد کردن ضربه کاری به گلو یا شکم طعمه بکار می رفته اند. این گربه سانان طعمه خود را خفه نمی کردند بلکه پس از وارد کردن یک زخم کاری به انتظار می ماندند تا طعمه از پای درآید.

این گربه سان یکی از خطرناکترین دشمنان گونه های اولیه انسان بوده است و انسان دوپای اولیه به سبب کندی حرکت و بی دفاعی نسبی، طعمه آسانی برای این گربه سان بشمار می رفته است.

منابعی برای مطالعه بیشتر:

https://ucmp.berkeley.edu/mammal/carnivora/sabretooth.html

نظرات 1 + ارسال نظر
امیر پنج‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1401 ساعت 12:41 ب.ظ

خیلی عالی کاش ببر را اسم داشتن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد