دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر
دنیای علم و تکنولوژی

دنیای علم و تکنولوژی

اخبار و مقالات مربوط به دنیای علم و تکنولوژی ترجمه شده از منابع معتبر

برنامه ناسا و دارپا برای آزمایش یک راکت با پیشرانه هسته ای برای مسافرت به مریخ

 

27 ژانویه 2023

سازمان فضایی ناسا در حال برنامه ریزی برای آزمایش یک راکت با پیشرانه هسته ای تا سال 2027 است که م یتواند در عرض چند هفته انسان را به سیاره مریخ برساند. تیم مشترک این سازمان و موسسه پروژه های دفاعی پیشرفته آمریکا (دارپا) فناوری نوینی را به معرض آزمایش خواهند گذارد که مدت مسافرت به مریخ را از نه ماه به چهار ماه کاهش خواهد داد. ناسا در صدد است تا اواخر دهه 2030 یا اوایل دهه 2040 انسان را به سیاره مریخ برساند.

پیشرانه حرارتی هسته ای ایده ای است که در دهه 1960 برای اولین بار آزمایش شد. این فناوری بر یک رآکتور هسته ای برای گرم کردن پیشرانه مایعی مانند هیدروژن متکی است. این گرما مایع را به گاز تبدیل می کند. با انبساط گاز و گذر آن از طریق یک نازل، نیروی پیشران تولید شده و راکت را به جلو می راند. بازدهی این راکت ها سه بار بیشتر از موتورهای راکتی متداول مبتنی بر فرایندهای شیمیایی خواهد بود.

راکت های مبتنی بر فناوری جدید نه تنها بار سنگین تری را می توانند حمل کنند، بلکه سرعت بیشتری نیز تولید خواهند کرد. سفر به مریخ با استفاده از یک راکت هسته ای چهار ماه طول می کشد در حالی که مدلهای فعلی راکت ها می توانند در عرض نه ماه یک سفینه را به مریخ برسانند. فناوری هسته ای جدیدی نیز در حال آزمایش است که در صورت موفقیت، مدت مسافرت به مریخ را به تنها 45 روز کاهش خواهد داد.

https://news.yahoo.com/nasa-darpa-plan-test-nuclear-154528559.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد