ستاره ناکام غیرعادی با اندازه برجیس و دمایی 2000 درجه داغتر از خورشید

یک دستگاه ستاره ای جدید رکوردهای موجود در نوع خود را شکسته است و به دانشمندان کمک کرده رازهای نوع ویژه ای از سیارات به نام برجیس های داغ را برملا سازند. این کشف به شناخت دنیای ورای دستگاه خورشیدی کمک خواهد کرد.

این دستگاه دوتایی که در فاصله 1400 سال نوری از ما قرار دارد شامل یک کوتوله سفید و یک کوتوله قهوه ای است. کوتوله های سفید هسته های بلورین ستارگان بزرگی هستند که سوخت خود را به پایان رسانده و تحت بار عظیم گرزانشی خود در هم فروریخته اند. در عین حال کوتوله های قهوه ای در مرز میان سیارات و ستارگان قرار دارند. آنها جسیم تر از سیارات گازی غول آسا هستند لیکن سوخت کافی برای آغاز همجوشی هسته ای در هسته‌های خود ندارند به همین دلیل اغلب از آنان به عنوان ستاره های ناکام یاد می شود.

این کوتوله قهوه ای خاص اندازه ای حدود برجیس دارد لیکن بطرز شگفتی داغتر است. این جرم فضایی از نظر جذر و مدی قفل شده است، بدین معنا که یک سمت آن بطور دائم روبرو به ستاره همراه خود است در حالی که روی دیگر پشت به ستاره است. در سمت روز، دما به بیش از 9500 درجه سلسیوس می رسد در حالی که در سمت شب سردتر و حدود 2700 درجه سلسیوس است. این کوتوله قهوه ای بطور میانگین داغتر از تمامی سیارات خارجی است که تاکنون کشف شده است.